Kršlenica, foto Soňa Mäkká
Kršlenica, foto Soňa Mäkká Zatvoriť

Predstavenie Nový OTO 24 vrcholov Malých Karpát v BSK

Všetko so všetkým súvisí a všetko má svoj vývoj. Tak sa asi dá popísať história nového Oblastného turistického odznaku (OTO) 24 vrcholov Malých Karpát v Bratislavskom samosprávnom kraji. Rád sa túlam mimo značiek a spoznávam tak aj vrcholy Malých Karpát, na ktoré nevedú značky. Roky som aj z tohto dôvodu chodil ako účastník Zimných výstupov na Malokarpatské vrcholy. Už tri roky som organizátor uvedenej akcie.

Doplňujúce súbory
PDF súbor: zapisnik_24_vrcholov_malych_karpat_bsk.pdf

Človek by mal druhým aj niečo ponúkať, nielen žiadať a očakávať. Preto som sa na výzvu pomôcť, stal minulý rok členom Výkonného výboru Klubu bratislavských turistov (VV KBT). Nejdem sa teraz zmieňovať o systéme jeho práce, ktorý mi nesedí a len pomaly sa mi mi ho darí meniť, ale aspoň o jedinom výsledku mojej polročnej snahy.

Mapa vrcholov - klikutím sa otvorí mapa na novej záložke

24 vrcholov OTO na turistickej mape: otvoriť mapu
GPX na stiahnutie na konci článku

Na začiatku bola poznámka predsedu VV KBT, že by sme mohli obnoviť akciu 12 vrcholov Malých Karpát, ktorá po roku 1994 zanikla. Zobral som si to za svoje a postupne som predkladal jeden návrh za druhým, až sme sa po dvoch hodne dlhých sedeniach zhodli na konečnej podobe. Budeme propagovať menej známe vrcholy len z Bratislavského kraja, keďže sme Klub bratislavských turistov. Využil som svoje pátranie po vhodných výstupových vrcholoch na Zimné výstupy a podľa katastrálnej mapy som napokon vybral 24 vrcholov. Snažil som sa, aby každá obec, či mestská časť Bratislavy, ktorej kataster zasahuje do Malých Karpát, tam mala svoj kopec. Nemusel to byť zrovna najvyšší bod, lebo pre sedemstovky plánujem navrhnúť tiež OTO a musel som brať do úvahy aj plány p. Junasa, ktorý si poniektoré vybral do doteraz neuskutočneného OTO Malokarpatské výhľady. Sľúbil pred siedmimi mesiacmi predložiť VV KBT na schválenie podmienky plnenia a samotné kopce, čo doteraz nespravil, ale snáď niekedy spraví.

Ďalším orieškom bolo nájsť výrobcu odznakov, ktorý by bol schopný spraviť aj samotný grafický návrh a zároveň by vedel ponúknuť prijateľnú sumu. Po dlhšom pátraní sa mi podarilo osloviť firmu Arnold. Vytvorenie grafického návrhu trvalo dosť dlho, lebo z fotografií sa to vraj nedalo, ale napokon oni ponúkli niečo, ja som do toho navrhol niečo a vznikol podľa mňa celkom pekný odznak.

No a napokon bolo treba navrhnúť podobu Záznamníka a podmienky plnenia. Zistil som pri tom zopár zaujímavostí:

1. v katastrálnej mape sa oproti TuristickaMapa.sk Jelení vrch nad Račou volá Myší vrch,
  2. v katastrálnej mape sú Geldek a Jelenec na TuristickaMapa.sk prehodené,
  3. v katastrálnej mape sa Skalka nad Doľanmi oproti TuristickaMapa.sk volá Zrkadlisko,
  4. v katastrálnej mape sa bezmenný vrch na TuristickaMapa.sk, neďaleko TIM Močiarna, volá Strmok,
  5. v katastrálnej mape bezmenný vrch nad bridlicovým lomom za Mariankou sa na TuristickaMapa.sk volá Bázgovič.

To, že medzi GPS údajmi vrcholov z TuristickaMapa.sk a katastrálnou mapou sú rozdiely, neberiem až tak tragicky. Každý, kto pôjde hľadať vrcholy, ich určite nájde a samotné miesto umiestnenia vrcholového kameňa, či tyče, alebo oboch je otázkou dobrého sa rozhliadnutia.

Plnenie Záznamníka je naplánované maximálne na tri roky. Potvrdením dosiahnutia toho ktorého vrcholu je fotografia zachytávajúca turistu a označenie vrcholu. V prípade návštevy hradu Devín vstupenka alebo fotografia zachytávajúca turistu na hrade, Slavína fotografia turistu na pozadí s pamätníkom, na Kukle a Veľkom Peterklíne s rozhľadňou, na Geldeku pri stožiari s vrcholovou schránkou, na Sakrakopci fotografia pri tabuli s menami obetí. Pokiaľ bude predložený GPS záznam celej trasy, z ktorého bude možné zistiť dátum túry, začiatok, koniec a navštívené vrcholy, aj toto bude uznané ako potvrdenie dosiahnutia vrcholu. Každý turista musí predložiť dôkaz sám za seba. Pri GPS zázname je to samozrejmé, ale ani hromadné fotografie sa nebudú uznávať.

Záznamníky a odznaky eviduje:

• Miroslav Svítek
  • Pečnianska 23
  • 851 01 Bratislava
  • e-mail: miroslav.svitek(at)hiking.sk

Fotografie a GPS záznamy sa môžu posielať v elektronickej podobe na hore uvedenú adresu spolu s oskenovaným, či elektronicky vyplneným Záznamníkom.

Záznamník bude k dispozícii v papierovej forme po prvýkrát na XXIII. Ročníku Zimných výstupov na vrcholy Malých Karpát a to 15. 02. 2020 na kopci Tŕstie (460 m n. m.) nad obcou Rozbehy. Vyžiadať si ho tiež bude možné v elektronickej podobe na hore uvedenej adrese, alebo si ho priamo stiahnuť na tomto odkaze.

V akom poradí a kedy sa rozhodne turista navštíviť niektorý kopec, je na jeho uvážení.

Záznamník, ako aj odznak budú záujemcom a úspešným účastníkom OTO odovzdávané osobne bezplatne, alebo zasielané na náklady žiadateľa poštou.

VV KBT, ako aj sám autor nového OTO, veria, že medzi všetkými vrstvami záujemcov o akýkoľvek druh pohybu v Malých Karpatoch, samozrejme okrem motorizovaného, vzbudí OTO záujem a pri plnení jeho podmienok spoznajú mnohé krásne miesta Malých Karpát.

Záujemcovia o plnenie podmienok OTO konajú na vlastnú zodpovednosť a osoby mladšie ako 18 rokov len v doprovode dospelej osoby a na jej zodpovednosť.

24 vrcholov Malých Karpát BSK

GPX súbor so všetkými vrcholmi na stiahnutie tu
klinite pravým tlačítkom myši a vyberte "uložiť ako"