Zrub v sedle Rovne

05.10.07 → posledná aktualizácia: 06.06.14
V letných mesiacoch roku 2007 som pomerne často navštevoval oblasť Kysúc. Pri jednej túlačke som objavil menšiu zrubovú stavbu, ktorá sa nachádza v sedle Rovne. Nejde síce o klasický turistický zrub – útulňu, ale stavba určite poskytne slušný komfort prenocovania aj viacčlennej skupine turistov.

Pozor – aktualizácia 6. 6. 2014:
Opisovaná búda neexistuje (článok ponechávame z historických dôvodov) a na jej mieste stojí nový prístrešok (viď text nižšie).

Ako som už v úvode spomenul, objekt zrubu sa nachádza v sedle Rovne. Sedlo nájdeme v severozápadnej časti Kysuckej vrchoviny, medzi Kysuckým Lieskovcom a Klubinou. Prechádza ním lesná cesta, ktorá ich spája. Vedie sem červená značka z Krásna nad Kysucou (cca 2 hod.) a zo sedla Korchaň (cca 1 hod.). Z Kysuckého Lieskovca je prístup po žltej značke (cca 1,30 hod.), ktorá v sedle končí. Pôvodne značka pokračovala do obce Klubina. Na najnovších mapách značkovaný chodník nenájdete, ale v teréne je značkovanie pomerne dobre zachované. Orientačne je prechod do Klubiny nenáročný.

Opis objektu

Vlastná stavba stojí na okraji menšej lúky, približne 50 m na sever od turistického smerovníka „sedlo Rovne“, priamo na trase červenej značky smerom do Krásna nad Kysucou. Objekt je zrubovej konštrukcie, ktorá je čiastočne spevnená kmeňmi borovíc. Steny tvorí menšia guľatina, z vnútornej strany obložená hrubou drevotrieskou. Pultová strecha je z rovnakého materiálu ako steny. Zvonku je obitá plechom. Obdĺžnikový pôdorys má rozmery približne 2,5 m x 4,5 m. Vstup sa nachádza vo východnej stene a nie je zabezpečený dverami. Zrub nemá okná, preto ho osvetľuje len svetlo, ktoré prenikne cez tento otvor. Podlaha je z nahrubo opracovaných dosiek. V interiéri nájdeme lavicu, ktorá nie je vhodná na uloženie k spánku. Iného zariadenia tu niet. Kvalitná strecha a dobre odizolovaná podlaha sú zárukou sucha počas daždivých dní. Samozrejmosťou je použitie vlastnej karimatky a spacáku.

Možnosti nocľahu

Na podlahe sa pohodlne vyspia štyria až siedmi ľudia. Treba mať na pamäti, že stavba nemá dvere. Preto osoba spiaca najbližšie pri dverách môže byť v dosahu dažďa, prenikajúceho sem cez otvor dverí. Počas mojej návštevy sa tu nachádzali tri balíky slamy.

Voda a okolie

Na mapách je v priestore sedla naznačený prameň. Ja som v bližšom okolí našiel len podmáčané lúky a neupravené pramenisko, s veľmi malou možnosťou načerpania vody. Prieskum širšieho okolia som z časových dôvodov nemohol vykonať. Preto nevylučujem existenciu iného vodného zdroja. Najbližšia mne známa voda sa nachádza asi 1 km východným smerom (po trase bývalej žltej značky do Klubiny). Vodný zdroj tvorí potok. Priamo v sedle (pri turistickom smerovníku) sa nachádza objekt kaplnky. Pekné výhľady nájdete severne od sedla, pri Hladkom vrchu. Pokiaľ budete pokračovať na juh, z viacerých priesekov sa vám naskytne pohľad do doliny riečky Bystrice a na Veľkú Raču.

Nový prístrešok

Objekt má plechovú strechu. Vybavený je dreveným sedením (stôl a lavice). Studnička pri kaplnke má vodu, ale tečie z rúrky veľmi slabo a je možné, že v čase letného sucha prestane tiecť celkom.

Autori fotografií: Anton Zahradník a Marcel Čelko

Zrub v sedle Rovne 14/06/14 21:07 13 príspevkov

Prístrešok Táborisko v sedle Tri kamene (U Tří kamenů) Odkedy som v roku 2007 objavil čaro Žalostínskej vrchoviny, chodievam sem veľmi rád. Páči sa mi tunajšia mäkko modelovaná krajina, kde sa striedajú lesy s lúkami posiatymi kopanicami. V jednej takejto osade mávam dosť často základný tábor, z ktorého vyrážam na viacdňové potulky. Počas jednej z nich som sa dostal do sedla Tri kamene. Tu, priamo v sedle, sa nachádza výborné miesto na táborenie. Okrem toho tu stojí menší prístrešok, ktorý rozširuje možnosť nocľahu v oblasti. 17/03/18 Anton Zahradník Biele Karpaty
Túra Žiar nad Hronom – Banská Štiavnica – Kozelník Pôvodne som tadiaľto vôbec nechcel ísť. V pláne som mal vander dakde inde, ďaleko a vysoko. Nakoniec ma ale súhra náhod a okolností prinútila zmeniť plány. A keďže sa Štiavnické vrchy nedávno stali mojím novým domovským pohorím, rozhodol som sa necestovať nikam a vyraziť si po známych aj menej známych chodníkoch v sopečných horách. 10/03/18 Anton Zahradník Štiavnické vrchy
Extra Nová rozhľadňa na Malom Lubíne Začiatkom januára som sa v rámci mojich hradologických aktivít dostal do oblasti Hornej Nitry. Tu som bádal po niekoľkých opevnených stredovekých lokalitách v okolí Nitrice a Zemianskych Kostolian. Obe sídla oddeľuje podcelok Strážovských vrchov – masív Drieňov, ktorým prechádza turistický chodník spájajúci Hornú Nitru s Vestonickou dolinou. Ja som sa po tomto chodníku presúval, no a na Malom Lubíne som „objavil“ novú rozhľadňu, o ktorej som doposiaľ nechyroval. Preto som sa rozhodol, zvesť o jej existencii rozšíriť medzi turistickú verejnosť. 07/03/18 Anton Zahradník Správy

Túra Vršatec - Brumov - Pulčín - Sidonie - Horné Srnie Aj v druhej polovici augusta sa drží teplé a suché počasie, čo mi osobne vyhovuje. Zopár dní dovolenky mám ešte k dispozícii a z pobytu na južnej Morave ostali nejaké prostriedky v „západnej mene“. Dokopy to rozhodlo o tom, že som sa vybral na trojdňovú nenáročnú turistiku kúsok za humná. dnes Michal Bukvai Javorníky, Biele Karpaty, +
PR Pestrý zoznam hostí jubilejného festivalu HORY A MESTO Americký lezec veľkých stien Tommy Caldwell, skúsený himalájista a cestovateľ Mára Holeček, 16-ročná kapitánka lode Laura Dekker, talentovaná lezkyňa, ktorá stúpa za svojím snom Miška Izakovičová, oceňovaný režisér horských filmov Pavol Barabáš a ďalší hostia zo zahraničia aj zo Slovenska pricestujú na tohtoročný festival HORY A MESTO. Pestrá a už aj generačne rozvrstvená zostava hostí svedčí o rozmanitosti charakteru festivalu, ktorý si tohto roku pripomína dvadsiate výročie vzniku. Uskutoční sa od 27. do 31. marca 2019, v nákupnom centre Bory Mall a v kine CINEMAX BORY, v Bratislave. včera Soňa Mäkká
Túra Potulky po zvolenskom chrbte Podstata našej dnešnej rodinnej túry by sa dala zredukovať do jedinej otázky. Je vidieť Zvolen zo Zvolena vo Zvolene? Priam životne dôležitú odpoveď na túto geograficko-lingvistickú otázku s presahom až do filozofična sa mi v digitálnom svete vypátrať nepodarilo. Neostáva teda nič iné, len zbaliť rodinu a dopátrať sa pravdy na mieste. Vyrážame teda do Veľkej Fatry, presnejšie do jej podcelku zvaného Zvolen. Tam sa pokúsime vyšplhať na jeho najvyšší vrch Zvolen a uvidíme, či odtiaľ mesto Zvolen uvidíme. včera Peťo Nový Veľká Fatra a Choč

Zrub v sedle Rovne 14/06/14 21:07 13 príspevkov
    • Kysucká vrchovina, sedlo Rovne
    • 4 – 7 osôb
    • Celoročne, bez hospodára
    • Asi 1 km východným smerom (po trase bývalej žltej značky do Klubiny)
    • Červená značka z Krásna nad Kysucou (cca 2 h), zo sedla Korchaň (cca 1 h), z Kysuckého Lieskovca žltá značka (cca 1,30 h)