Obálka knihy
Obálka knihy Zatvoriť

Recenzia Tatranské hrebene – názvoslovie

Koncom novembra 2019 vyšla publikácia s názvom Tatranské hrebene – názvoslovie. Autorom je Viktor Uherka. Kniha sa zaoberá názvoslovím hlavného hrebeňa Tatier od Kopského po Javorové sedlo. Nasledovať by mali ďalšie diely popisujúce Vysoké Tatry smerom na západ.

Výrobca
autor Viktor Uherka
Typ
knižný sprievodca názvoslovím hlavného hrebeňa Tatier od Kopského po Javorové sedlo
Hmotnosť
503 g
Infocena
23,50 €
Obchody
Martinus.sk

Forma

Kniha v tvrdej väzbe zaujme triezvou, graficky vydarenou obálkou s čierno-bielou fotografiou skalného hrebeňa Baraních strážnic. Z iných farieb je použitá len svetlozelená, a to aj na zadnej strane obálky, na vnútornej obálke a niekoľkých ďalších stranách. Titulok je aj v anglickej a poľskej verzii. Vnútro knihy, ktoré zaberajú prevažne fotografie, je plnofarebné. Kniha má formát 17 x 22 cm, celý obsah sa zmestil do 131 strán, hmotnosť knihy je 503 gramov.

Obsah

V úvode publikácie je na dvojstrane popísaný systém sprievodcu. Témou knihy je názvoslovie hlavného tatranského hrebeňa od Kopského sedla ďalej na západ po Javorové sedlo, autor popisuje aj ďalšie hrebeňové výbežky. Okrem hrebeňov a stien sa uvádzajú aj názvy dolín, kotlín a žľabov. Ostatné názvy, napríklad plies či jaskýň, sa v publikácii uvádzajú len sporadicky, keďže podľa autora je ľahké sa k nim dostať pomocou iných zdrojov, napríklad turistických máp. Na ďalších stranách nájdeme systém sprievodcu v poľskom a v anglickom preklade.

Nasledujú dve schematické mapky hrebeňov Vysokých Tatier, jedna zobrazuje časť hrebeňa, spracovaného v tejto knihe, druhá ho zobrazuje podrobnejšie, s názvami štítov a dolín. Potom už prichádzajú na rad fotografie s popismi, vždy jedna fotografia na stranu. Viktor Uherka je autorom všetkých 84 fotografií. Pochádzajú zo všetkých ročných období. Názvy sú v dvoch veľkostiach písma, väčšia je použitá pri významnejších bodoch. Názvoslovie je detailné, plné názvov, ktoré som v živote nepočula, ako Zub nad Plutvou, Jakubov múr či Danielov cmiter.

Za fotografickou časťou nájdeme dva registre. Hrebeňové časti a skupiny je detailnejší popis častí hrebeňov alebo skupín vyvýšených bodov, ktoré majú osobitné pomenovania. Napríklad: Karbunkulový hrebeň – hrebeň vybiehajúci z Belasej veže na juhovýchod a východ po Malý Jastrabí zub. Nasledujú jazykové mutácie a po nich slovensko-poľský register názvov a známych nadmorských výšok. Úplne v závere je zoznam použitej literatúry, v ktorom nájdeme okrem iných publikácie klasických autorov ako Puškáša, Kroutila, Bohuša či Andrášiho.

Po knihe som siahla pri príprave článku z Vysokých Tatier, kde som si chcela pozrieť názvoslovie. Žiaľ, keďže som potrebovala Belianske Tatry, ktoré autor neplánuje spracovať, nepomohla som si, ale určite bude užitočná pri článkoch z iných častí Tatier. Na túru by som ju asi nebrala, keďže sa snažím optimalizovať hmotnosť, ale viem si predstaviť odfotiť si pred túrou miesta, kam sa chystám, a potom to v teréne s telefónom konzultovať. Alebo naopak, porovnať následne doma s knihou fotografie z výletu.

_Knihu si môžete kúpiť v Martinus-e._