Útulňa Gálová
Útulňa

Gálová na Smrečinke

22. 02. 2020

• z Dobšinského kopca (bus) po červenej značke (Cesta hrdinov SNP, E-8) za asi 2.30 h,
  • zo sedla Súľová po červenej značke (Cesta hrdinov SNP, E-8) za asi 1.00 h,
  • z Vlachova (bus) po žltej značke za asi 2.20 h.

Pri prechode Cestou hrdinov SNP (E-8) turistov iste poteší nová útulňa pod Prednou Gálovou či inak povedané pod Smrečinkou. Nachádza sa neďaleko Stromíša pri červenej značke Cesty hrdinov SNP v západnom cípe Volovských vrchov v nadmorskej výške 1127 m, nad obcou Vlachovo.

Autor projektu je Ing. Miloš Gál. Útulňa má zrubovú konštrukciu s trojuholníkovým štítom strechy a aj interiér je drevený. Je riešený jednoducho, na betónovej podlahe sú poschodové prične a funkčná pec. Po vstupe do útulne ich uvidíte na ľavej strane. Sú to poschodové prične, na ktorých sa vyspí 8 až 10 ľudí. Na prenocovanie budete potrebovať vlastný spací vak a karimatku. Na pravej strane sa nachádza dlhý drevený stôl a lavice. V strede pri zadnej stene je kachľová pec. Je tu aj skromné vybavenie ako hrniec a čajník.

V prípade nepriaznivého počasia sa tu môžete ukryť, prípadne sa osušiť, niečo si uvariť a prenocovať. Útulňa poskytne prenocovanie turistom počas celého roka.

Pred chatou je improvizované ohnisko a stôl z dosiek, kde si môžete opekať a posedieť večer pri ohníku. Odtiaľ sa vám v prípade pekného počasie poskytne pohľad na údolie rieky Slaná. Zo zvážnice sa pokocháte panoramatickým pohľadom na Vysoké Tatry a Kráľovu hoľu v Nízkych Tatrách.

Asi 400 m severne od útulne je prameň, volá sa studnička pod Prednou Gálovou. Dostanete sa k nej traverzom od zvážnice neďaleko chaty. Jej autormi a zhotoviteľmi sú vlachovskí turisti, rovnako aj útulňa je ich dielom.

Užitočné odkazy

Gálová na Smrečinke 18/11/20 10:06 16 príspevkov

Túra Putovanie rajom z Bielych Vôd do Smižian Pekné jarné počasie nás vytiahlo von do prírody. Večer sme si pripravili plecniaky s proviantom a turistické palice. Voskom sme si impregnovali turistické topánky, aby keď náhodou stúpime do vody, nenavlhli. Na stôl na viditeľné miesto sme si dali rúška na tvár, aby sme nezabudli. Vybrali sme si trasu Slovenským rajom z juhu na sever, z Bielych Vôd cez Klauzy, Čingov až do Smižian. 04/06/20 Anna Lenkeyová Slovenský raj
Útulňa Gálová na Smrečinke Kedysi tu boli krásne smrečiny a chodníčky porastené machom, na zamokrených miestach drevené lávky, aby sa dalo bezpečne ísť lesom. Dnes je tu les vyrúbaný a Prednú Gálovú pretínajú zvážnice, ktoré tu vyrástli ako huby po daždi, keď sa začala likvidovať kalamita. Čo ostalo, sú krásne výhľady na Kráľovu hoľu, hrebeň Vysokých Tatier a údolie Slanej. Tiež veľa čučoriedok, brusníc a výborná voda v studničke pod Prednou Gálovou. Tak sa v mapách nazýva lokalita a pretína ju Cesta hrdinov SNP. 22/02/20 Anna Lenkeyová Volovské vrchy

Túra Na Kráľovu hoľu cez Kráľovu skalu Na ikonickú Kráľovu hoľu vedie viacero značiek. My sme sa na ňu vybrali po zelenej z Telgártu, cez Kráľovu skalu, ktorá mala byť pôvodne cieľom detskej túry. No naši chlapci dali najavo, že už si nechcú kopec s vysielačom obzerať len zospodu. dnes Soňa Mäkká Nízke Tatry
Rada Ako kakáte v lese? Sú to úplne základné potreby, týkajúce sa každého turistu bez ohľadu na kondičku či výbavu, avšak v turistických príručkách či v návštevných poriadkoch národných parkov sa o nich nič nedozviete. Áno, odpadky je potrebné brať so sebou, ale o tom, že aj toaleťák je odpad, už všetci taktne mlčíme a väčšina si to vysvetľuje tak, že to vlastne nie je odpad. včera Lenka Rusnáková Strava a pitie
Túra Stolové hory v Saskom Švajčiarsku V septembri sme sa vybrali do neďalekého Nemecka. Cieľom nášho trojdňového putovania bola bývalá vojenská pevnosť tesne za hranicami Česka. Terén bol nenáročný, zaujímavostí mnoho, doprava vlaková, lodná a pešia. 24/11/20 Jana Hrehová Svet

Gálová na Smrečinke 18/11/20 10:06 16 príspevkov
    • Slovenské rudohorie - Volovské vrchy: na juhozápadnom bočnom hrebeni Smrečinky