Trenčiansky hrad
Trenčiansky hrad Zatvoriť

Túra NCH Sever k Štefánikovej vyhliadke

Zobudili sme sa do mrazivého novoročného rána. Naším ranným prebudením bola prechádzka do zátoky pokoja. Blízko hlučnej križovatky sa nachádza vzácny kúsok prírody uprostred mesta Trenčín. Obdivovali sme bielou námrazou ozdobené stromy a rieka bola pokrytá ľadom. Rozhodli sme sa navštíviť Štefánikovu vyhliadku, z ktorej sa ponúkajú prekrásne výhľady.

1 deň
zima – 05.01.2020
Strážovské vrchy (lesopark Brezina)
hotel Brezina
Trenčín (vlak, bus)
» č.1075 Strážovské vrchy, Tren (1:50.000)

Prechádzali sme mestom, vyzdobeným vianočnými dekoráciami, obzvlášť ma zaujala sova s knihou, ktorá je večer pekne osvetlená. Kráčali sme námestím, na ktorom sa nachádza studňa s postavou vodníka Valentína chrliaceho vodu a hneď oproti sme vstúpili do útulnej kaviarničky, kde som si vychutnala moju rannú kávičku. Pokračovali sme smerom na terasu pred karnerom, z ktorej je pekný výhľad na mesto a okolie.

Trenčín, centrum - Cintorín hrdinov na Brezine - Lesopark Brezina, hotel - Štefánikova vyhliadka - Náučný chodník Sever - Kozí vrch - Trenčín, centrum

Po schodoch sme sa dostali vstupnou bránou do lesného chrámu, zaujímavý prechod z mesta do lesa. Serpentínovým chodníčkom sme sa ocitli v starom čerešňovom sade nazývanom Čerešňák. Upútali ma krásne staré čerešne obrastené zeleným machovým kobercom. Zo sadu je pekný výhľad priamo na majestátny Trenčiansky hrad. Z lesa nás pozorovala zvedavá srnka a počuli sme tesára čierneho.

Lesopark Brezina je park v meste, nazývaný aj zelené srdce Trenčína. Rozkladá sa na terénnom masíve Breziny, ktorého najvyšším bodom je Kozí vrch (381 m n. m.).

Dostali sme sa k pamätníku umučených na Brezine, kde sa nachádza cintorín hrdinov - miesto posledného odpočinku bojovníkov proti fašizmu, ktorí sa stali obeťami mučenia a tragickej smrti od októbra 1944 do apríla 1945. Pamätník Na večnú pamiatku 69 obetiam fašizmu. Lesným chodníčkom nazývaným Kyslíková dráha sme sa dostali k hotelu Brezina.

V lese môžete vidieť vyrezané zvieratá z dreva ako napríklad včelu, slimáka, roháča, hada a obrovu drevenú lavičku. Deti sa môžu zahrať na ihrisku alebo vyskúšať lanový park. Park ponúka tiež možnosť cvičenia v prírode na rôznych športových pomôckach.

Od hotela sme pokračovali lesným chodníčkom v objatí bukových velikánov a borovíc až k dreveným smerovníkom, ktoré nám ukazovali dva smery na Štefánikovu vyhliadku a Kozí vrch. Boli pekne vyobrazené s počtom krokov: k vyhliadke 760 a na Kozí vrch 300 krokov. Onedlho sme sa ocitli pri úvodnom informačnom paneli s názvom Dobrý deň.

Krátkym zostupom sme sa dostali k Štefánikovej vyhliadke, ktorú zdobí stará borovica a náučná tabuľa. Vyhliadka sa nachádza na vrchole bralného komplexu Sokolíc. Kochali sme sa výhľadom na dominantu mesta - Trenčiansky hrad, najdlhšiu slovenskú rieku Váh, pútnické miesto Skalka, malebné vrchy s neprehliadnuteľným Žľabom, ktorý mi pripomína konský chrbát, posneženú osadu Zvrátená a vrch Krasín.

Bolo chladné počasie, a tak sme sa zahriali teplým čajom. Z vyhliadky sme sa vybrali priamo na Kozí vrch. Časť dnešného lesoparku Brezina bola ešte v 19. storočí holým kopcom a pásli sa na ňom kozy, preto sa najvyšší bod masívu dodnes nazýva Kozí vrch.

Kozy tu síce nenájdete, ale namiesto nich tu stojí vysoký vysielač a miesto na opekanie. Vrchol zdobia prekrásne borovice, ktoré boli osvetlené slniečkom. Zaujala ma obzvlášť jedna, ktorá vynikala nad ostatnými svojou impozantnou veľkosťou. Krk som si povykrúcala ako som na ňu hľadela. Užívali sme si pokoj, ktorý vládol v lese.

Náučný chodník Sever sa tiahne po vrstevnici a pripomína mi cyklistický single trail. Z náučných tabúľ sme sa dozvedeli pár zaujímavých informácií o lesoparku Brezina. Po peknej prechádzke lesoparkom sme sa zastavili v útulnej kaviarničke Na ceste, ktorá je chránenou dielňou.

Milá pani mi odporučila vietnamskú kávu so salkom, bola sladká a chutila ako dezert. Posedeli sme si v zaujímavých kamenných priestoroch starobylého Katovho domu. Dom mestského kata je kultúrnou pamiatkou. Ide pôvodne o renesančný objekt zo 16. storočia.

Na stole nám zapálili lampášik, vyzdobený vianočný stromček rozvoniaval a navodzoval sviatočnú atmosféru zimných dní. Končí príjemne strávený deň v lone prírody len kúsok od mesta.

Náučný chodník sever má sedem zastávok s dĺžkou 1,4 kilometra.