Túra Ruská Nová Ves – Nad Remetovou v zime

Ako sme sa vybrali na zimnú túru z Ruskej Novej Vsi, okolo Zbojníckeho hradu (Soľnohrad), ktorý nám ponúka naozaj široký panoramatický výhľad na obec, mesto Prešov a široké okolie metropoly Šariša. Ďalej smerom na východ k chate Sova až na náš cieľ, vrchol nazvaný Nad Remetovou.

1 deň
zima – január 2020
Slanské vrchy
prameň pred Zbojníckym hradom, prameň pri chate Sova
Prešov (vlak, bus, MHD č. 46) - Ruská Nová Ves (bus, parkovanie na konci obce)
» č.1112 Prešov a okolie (1:50.000)

Zima - január 2020, za polojasného počasia okolo 12-tej hodiny vyrážame s parťákom Timom z Ruskej Novej Vsi a vydávame sa na túru po hlavnej červenej turistickej značke E3 (evid. č. 0915).

Ruská Nová Ves – Zbojnícky hrad (Soľnohrad) – chata Sova – Nad Remetovou a späť

Z konečnej zastávky MHD v Ruskej Novej Vsi sa vyberáme na východ a po krátkom čase opúšťame asfaltovú cestu prechodom na lesnú cestu. Pokračujeme rovno a onedlho červená turistická značka zmení svoj smer a odbočíme doľava, rovno pokračuje zelená turistická značka vedúca na Sigord. Prechádzame popod stožiar vysokého napätia a vstupujeme do lesa. Po tomto chodníku vedie aj tzv. Vodná cesta na Zbojnícky hrad, lemuje červenú turistickú značku. Zakrátko vychádzame na chvíľu z lesa a dostávame sa na lúku pod hradom, kde sa skoro každoročne koná Hradný deň, ktorý organizuje obec Ruská Nová Ves.

Odbočujeme doprava a následne doľava na hradný kopec. Odtiaľ začína národná prírodná rezervácia Zbojnícky zámok a ochrana prírody tu platí na celom hradnom kopci. Pokračujeme stúpaním po širokej ceste hore. Onedlho sa cesta stáča doprava a stúpa ďalej až k Soľnohradu. Tesne pred hradom sa nachádza studnička, kde sa dá (mimo zimy a obdobia sucha) nabrať svieža voda. Prichádzame k Zbojníckemu hradu v nadmorskej výške 660 metrov.

Zbojnícky hrad (Soľnohrad)

Niekdajší hrad ponúka v prípade priaznivého počasia, ktoré nám vyšlo, krásny panoramatický výhľad na ďalšie dva hrady, a to na severe na Kapušiansky hrad a na severozápade Šarišský hrad. V prípade veľmi priaznivých podmienok je vidieť tiež štíty Vysokých Tatier. Výhľad na obec Ruská Nová Ves, mesto Prešov a okolité obce je samozrejmosťou.

Schádzame z vyhliadky hradu a pokračujeme ďalej na východ prudkým stúpaním po červenej značke. Cesta sa stáča doprava a následne doľava, až sa dostávame na južný okraj kopca a pokračujeme stále na východ. Opäť sa točíme doprava a v stúpaní následne doľava až vychádzame z lesa a cesta pokračuje rovno, okolo cesty rastú len nízke stromy alebo kríky. V snehu je vidieť východený bežkársky pás. Za krátky čas sa dostávame na križovatku a odbočujeme doľava a hneď doprava. Držíme sa červenej značky, dobrá pomôcka na zákrute je breza s vyznačenou červenou značkou. Opäť vchádzame do lesa a nasleduje sporadické stúpanie k chate Sova.

Chata Sova

Po necelom pol kilometri cesty sa objavuje lúčka a prvé, čo si v diaľke všimneme, je smerovník. Keď prídeme na začiatok lúky, nedá sa prehliadnuť studnička s prameňom vody naľavo. Ideme trošku ďalej a úplne naľavo sa schováva chata Sova. Nachádza sa v príjemnom prostredí. Pred chatou nájdeme lavičky a stôl, ktoré sú po bokoch chránené pred vetrom ihličnanmi. Medzi lavičkami a stolom sa nachádza malé ohnisko. Chata ponúka prístrešok, kde sa dá ukryť pred nepriaznivým počasím. Sporadicky je chata otvorená. Nestáva sa tak často, ale väčšinou počas víkendu a aj to treba mať šťastie. Zotrváme tu 10 minút, napijeme sa teplého čaju a môžeme pokračovať ďalej na východ po červenej.

Stúpame jemne hore. Od chaty je stúpanie chvíľu väčšie, ale neskôr je to len jemné stúpanie. V zime odporúčam návštevu najviac, lebo na trase je najkrajšia námraza na stromoch. Po zhruba pol kilometri sa dostávame k 90-stupňovej odbočke doľava a naskytá sa nám krásny pohľad na východnej strane na Čiernu horu (1076 m n. m.) a za ňou na Šimonku (1092 m n. m.). Po odbočení vidíme náš cieľ trasy. Chodníček sa zužuje a stúpame posledné metre na vrchol kopca Nad Remetovou (937 m n. m.). Chodníček sa točí doprava, doľava, rovno, až nakoniec je doprava odbočka na vyhliadku.

Nad Remetovou

Vyhliadka nám ponúka výhľad na celú juhovýchodnú časť Slanských vrchov. Neraz sa stáva, že v týchto miestach nastáva inverzia, čo tiež stojí za výlet. Na vrchole sa nachádza taktiež návštevná kniha. Ostávame tu zhruba dvadsať minút a prezeráme si krásne okolie v zapadajúcich lúčoch slnka. Čo krajšie si môže turista priať...