Útulňa

Barborka na Lenivej

28. 03. 2020
Výstavba na Lenivej sa nedávno "preslávila" stavebnou aktivitou armádneho generála. Na mieste niekdajšej vojenskej chaty Barbora sa rozhodol postaviť súkromný rekreačný objekt. Aby sa upokojil rozruch okolo kontroverznej výstavby na území Národného parku Nízke Tatry, tak generál pre verejnosť vybudoval v sedle Lenivej malú turistickú útulňu Barborka.

• zo sedla Čertovica (bus, parkovisko) po červenej značke E-8 (Cesta hrdinov SNP) do sedla za Lenivou a po zelenej značke do sedla Lenivá za asi 1 hodinu,
  • z Beňuša (vlak, bus) / Braväcova (bus) po zelenej značke cez horáreň Hlboká, útulňu Líška a vrch Beňuška do sedla Lenivá za asi 3.35 h (Beňuš) alebo za 3 hodiny (Braväcovo).

Ide o jednoduchú drevenú stavbu, ktorá pekne zapadá do prírodného prostredia. Vstup je orientovaný na západ, kde cez veľké okno a dve podkrovné trojuholníkové okná preniká dostatok svetla. Vstupuje sa cez drevené dvere, ktoré sa dajú zvnútra uzatvoriť na kľuku. Zariadenie tvorí masívny drevený stôl s lavicou a na obvodových stenách sú tri lavice. Nad stolom je petrolejka a na stene jedna trojpolička. Na tráme je jeden sušiak na veci. V rohu je umiestnený kamenný krb. Pod lavicami pre stene je trochu nachystaného palivového dreva.

V podkrovnej časti je pričňa na spanie pre troch ľudí s vlastným spacím vakom a karimatkou. Na pričňu sa vystupuje dreveným rebríkom, ktorý je zavesený na tráme. Podlahu tvorí dlažba z lomového kameňa, kde sa dá tiež prespať. Pri krbe je ciroková metla, kutáč a nádoba na popol. Doštená strecha čiastočne prekrýva vstup, kde je pod oknom vonkajšia výhľadová lavička. Na podstreší je trochu narúbaného palivového dreva.

Najbližší zdroj vody sa nachádza 340 metrov od sedla Lenivá na juh za poslednou chatou pri lesnej ceste (lyžiarsky traverz k útulni Líška). Ide o prameň potoka Leňuška.

Barborka na Lenivej 04/04/20 11:15 7 príspevkov

Túra Zaniknuté dediny (5) – Dara a Starina Voľné pokračovanie seriálu o zaniknutých dedinách nemôže obísť severovýchod Slovenska. Z dôvodu výstavby vodárenskej nádrže Starina bolo vysťahovaných a zbúraných sedem obcí na hornom toku rieky Cirocha. Všetkých sedem dedín obývali etnickí Rusíni, ktorí museli opustiť svoje domovy. 29/04/20 Tomáš Trstenský Bukovské vrchy
Extra Juraj Jánošík ako ťahák na turistov Od popravy zbojníckeho kapitána Juraja Jánošíka uplynulo viac ako 300 rokov. Napriek tomu, že len 1,5 roka zbíjal v hornouhorských stoliciach, dodnes ostalo prekvapivo veľa miest, ktoré sa spájajú s jeho pôsobením. Okrem rodiska je to tiež miesto úkrytu v Malohonte a miesta jeho posledných dní na Liptove. Nebudem popisovať život najznámejšieho karpatského zbojníka, o tom sa už popísalo dosť, ale vydáme sa na cestu Slovenskom, kde nájdeme pamiatky jánošíkovskej tradície. 18/04/20 Tomáš Trstenský Zaujímavosti
Komentár Prečo má Predné Solisko tri nadmorské výšky? Pri editovaní článku o Prednom Solisku ma zaujalo, že na dvoch mapách boli dve rozdielne nadmorské výšky. Keď som otvoril tretiu mapu, tak ma zarazilo, že tam bola úplne iná - tretia hodnota. Ako je možné, že sú na súčasných i starších mapách uvádzané tri rozdielne nadmorské výšky pre identický vrchol? 10/04/20 Tomáš Trstenský Zaujímavosti

Prístrešok Lesný zrub Šarvíz Pri putovaní zo Žarnovice na rozhľadňu Háj som doputoval po modrej značke k TIM Horáreň Šarvíz (tiež Zadný Šarvíz). Smerovník ma upozornil, že Zbojníčke studničky sú vzdialené 50 m dole po lesnej cestičke, a tak som sa išiel na ne pozrieť. V horúčave, čo bola, sa mi veľmi hodila čerstvá, studená voda z pekne upraveného prameňa. Umyl som sa, napil a prečítal si informačnú tabuľu o Zbojníckych studničkách. dnes Miroslav Svítek Pohronský Inovec, Vtáčnik
Túra Holica – na okraji Západných Tatier Tatranský národný park končí nenápadným vrcholom s názvom Holica. Bližšie upútal moju pozornosť túto jar, keď kvôli vírusu hľadám nejaké pokojnejšie miesto na túru. Je už mimo národného parku, takže netreba riešiť ani pohyb po značených chodníkoch či sezónnu uzáveru. včera Soňa Mäkká Západné Tatry
Extra Poznáte slovenské hory? (odpovede) Pred týždňom ste si mohli overiť svoje vedomosti v teste, ktorý som pre vás pripravila na základe poľských kníh z 19. storočia. Škoda, že knihy nie sú preložené do slovenčiny. Prečítali by ste si všetky dobré veci, ktoré o vás autori napísali. V žiadnej z kníh som nenašla nič negatívne o Slovákoch. Naopak, všetci autori napísali, že ste predovšetkým veľmi pohostinní, sympatickí, pokojní a veľmi čestní. A vždy máte dobrú náladu. Týchto komplimentov je v knihách oveľa viac. Myslím si, že niektoré by vás možno prekvapili. včera Beata Okulińska Zaujímavosti

Barborka na Lenivej 04/04/20 11:15 7 príspevkov
    • Nízke Tatry - Kráľovohoľské Tatry: sedlo Lenivá medzi Beňuškou a Lenivou

• traja ľudia v podkroví na prični, ďalší na podlahe (vlastné karimatky a spacáky)

• celoročná

• prameň Leňuška pod chatami na Lenivej (340 m od sedla na juh) na traverzovej zvážnici

• gen. Ján Balciar, Rimavská Sobota

• Čertovica (bus, parkovisko) - sedlo Lenivá (zelená značka)

• privátna turistická útulňa pri bývalej vojenskej chate Barbora na súkromnom pozemku