Ferrata HZS na Martinské hole je uzavretá, foto: Michal Mikuláš
Ferrata HZS na Martinské hole je uzavretá, foto: Michal Mikuláš Zatvoriť

Správa HZS uzavrela ferraty, ale bežný pohyb ľuďom zakazovať nechce

Horská záchranná služba sa rozhodla do odvolania uzatvoriť všetky slovenské ferraty kvôli koronavírusu. Reálne sa teraz opatrenie týka len ferraty HZS na Martinské hole, ktorá by štandardne bola otvorená. Ostatné ferraty, teda na Skalke v Kremnických vrchoch, Dve veže v Liptovských Revúcach a ferrata Kyseľ v Slovenskom raji sú v tomto období uzatvorené z dôvodu ochrany prírody, najmä kvôli hniezdeniu vtákov.

Tieto ferraty by sa mali otvoriť postupne od 1. 5., následne 1. 6. a 15. 6. Zákaz HZS však platí do odvolania. Nikto si teraz zrejme netrúfa povedať, dokedy budú obmedzenia vyvolané preventívnymi opatreniami proti šíreniu vírusu trvať.

“Jednak sme riešili zhromažďovanie osôb na jednom mieste, ďalej dezinfekciu zabezpečovacích prostriedkov na ferrate, sťažený pohyb v rúške a v neposlednom rade problém so záchranou postihnutých v danom priestore.”
Vladimír Šedek, riaditeľ Oblastného strediska HZS Veľká Fatra

Čo bol konkrétny dôvod uzatvorenia ferrát?

A aké nebezpečenstvo HZS na ferratách vidí? “Jednak sme riešili zhromažďovanie osôb na jednom mieste, ďalej dezinfekciu zabezpečovacích prostriedkov na ferrate (istiace laná, kotviace prvky, stupy, ktorých sa návštevníci dotýkajú), sťažený pohyb v rúške a v neposlednom rade problém so záchranou postihnutých v danom priestore,” hovorí Vladimír Šedek, riaditeľ Oblastného strediska Veľká Fatra. Do prírody sa môžu dostať osoby s pozitívnou cestovateľskou anamnézou a záchranári majú obavy, aby pri použití čakana či stúpacích želiez nedošlo k porušeniu bezpečnostných oblekov. Vysokým rizikom je aj to, ak by sa záchranári nakazili alebo by museli ostať v karanténe. Bol by problém ich nahradiť.

Ďalšie uzávery zatiaľ nezvažujú, chcú nechať ľuďom možnosť psychohygieny

Úseky s reťazami sú aj na ďalších miestach slovenských hôr, mnoho ich je vo Vysokých či Západných Tatrách, tam však teraz platí sezónna uzávera do 14.6. Ďalšie frekventované miesta, kde sa zvyknú tvoriť zástupy turistov, sú napríklad rokliny Malej Fatry či Slovenského raja. Podľa riaditeľa HZS Jozefa Janigu záchranári vyhodnocujú každú oblasť samostatne podľa frekvencie pohybu ľudí. Ferraty sú exponované, ide o horolezecký terén, na rozdiel od roklín. Záchrana na nich je zložitejšia. Ak by na nich došlo k pádu a na ferrate by sa nachádzalo viac ľudí, ostatní by museli čakať. Navyše záchrana v ochranných oblekoch je náročná.

Návštevnosť roklín je teraz podľa Janigu nízka. “Rokliny sú úplne prázdne a naša skúsenosť z minulosti bola taká, že sa začínali zapĺňať až v máji / júni, keď začali školské výlety. Zatiaľ nevidíme dôvod ich uzatvárať, lebo chceme nechať nejaký ten pohyb, psychohygienu ľuďom.” Ak sa oteplí, skôr vidí problém na nízko položených lezeckých oblastiach, z ferrát najmä na Dvoch vežiach. Preto pristúpili k tomuto opatreniu. “Ale určite nechceme ľuďom zakazovať normálny pohyb.”

Ferraty na Slovensku

Ferrata HZS na Martinské hole (Malá Fatra)
Chodník je štandardne otvorený od 1.6. do 14.9. a od 1.11. do 14.4. Teraz by teda mal byť otvorený.

Ferrata Kyseľ (Slovenský raj)
Chodník je otvorený od 15. júna do 31. októbra, teraz je zatvorený.

Ferrata Skalka (Kremnické vrchy)
Chodník je otvorený od 1.6. do 31.12., teraz je zatvorený.

Ferrata Dve veže (Veľká Fatra)
Chodník je otvorený od 15. 6. do 31. 1., teraz je zatvorený.