Kaplnka (trasa 1)
Kaplnka (trasa 1) Zatvoriť

Túra Tipy na výlety okolím Vadičovskej doliny

Chcela by som sa podeliť o tipy na prechádzky v Kysuckej vrchovine, presnejšie okolím Vadičovskej doliny. Do tejto bočnej doliny sa vchádza od Radole cez Lopušné Pažite a potom nasledujú obce Dolný a Horný Vadičov (Prostredný Vadičov je súčasťou Horného Vadičova).

1-5 deň
jar – 2019
Kysucká vrchovina a Malá Fatra
prameň Búrie, prameň pod Kučerovkou, prameň nad Kubačšíkovcami
Kysucké Nové Mesto (vlak, bus) - Horný a Dolný Vadičov (bus)
» č.1077 Kysucké Beskydy, Kysuc (1:50.000)

Na konci doliny je horský hotel Hájnice, ktorý je momentálne mimo prevádzky. Dolina je pomerne široká, v jej hornej časti kraľuje bájna zalesnená Ľadonhora. Spoločným menovateľom prechádzok je, že pomerne ľahko a rýchlo naďabíte na miesta, kde sú pekné výhľady nielen na Kysuckú vrchovinu a Vadičovskú dolinu, ale aj na Malú Fatru. Krajinársky je to tu naozaj pekné. To je dôvod, prečo by som chcela na dolinu upozorniť. Uvedené trasy sú vhodné pri dobrej kondícii aj pre horský či elektrický bicykel. Fotky majú v názve číslo trasy, ku ktorej patria.

Trasa 1

Prostredný Vadičov – Kotrčina Lúčka, Stráň – kaplnka – červená značka lúky nad kaplnkou a naspäť

Túto prechádzku využívame pomerne často, ak máme chuť iba na krátku vychádzku alebo jednoducho máme iba málo času. Auto nechávame v Prostrednom Vadičove pri obchode a zastávke miestneho autobusu. Hneď na druhej strane cesty sú cyklosmerovníky. Po cyklistickej značke vychádzame na časť Kotrčina Lúčka - Stráň. V sedielku stojí pekná kaplnka so solitérnym stromom. Tu sa napájame na červenú značku, ktorá prechádza Kysuckou vrchovinou. Ak ňou pokračujete ešte pár metrov vyššie doprava lúkami v smere na Kučerovku, už pri prvom lese, na ktorý natrafíte, sa ukazujú v spätnom pohľade krásne výhľady na Malú Fatru. Je to pekná odmena, a to tu viete byť za 30 minút pešej chôdze alebo aj rýchlejšie. Ak máte šťastie, môžete vidieť na lúkach za ohradami pasúce sa koníky. Pri prechádzke sa nemusíte držať nespevnenej cesty vedúcej ku kaplnke, ale dá sa prejsť aj pomedzi ohrady svahmi po pravej strane. Od začiatku vás na trase budú sprevádzať krásne pohľady na blízke Steny a Ľadonhoru, patriace do Kysuckej vrchoviny. Od kaplnky sa ukáže vrch Straník.

Trasa 2

Prostredný Vadičov – kaplnka pred Kotrčinou Lúčkou – červená značka pod Kučerovkou – zelená značka Kučerovka a naspäť

Dlhším variantom trasy môže byť prechádzka ďalej po červenej značke až do miest pod Kučerovkou, prípadne aj kúsok po zelenej značke popod Kučerovku. V spodných častiach je totižto lúčna. Na opačnom konci lúky stojí zaujímavá solitérna borovica. Miesto je vhodné na piknik alebo hádzanie lietajúceho taniera, či len tak na leňošenie na deke. Pekné sú pohľady smerom na blízke Zástranie pod Straníkom. Trasu využívajú aj cyklisti.

Trasa 3

Prostredný Vadičov – kaplnka pred Kotrčinou Lúčkou – červená značka sedlo Žiarce

Ak sa od kaplnky vydáte po červenej značke opačným smerom, po krátkom stúpaní obídete kopček, z ktorého klesnete mierne na druhú stranu dolu na lúky, z ktorých sa ukážu pekné pohľady smerom na Straník či Martinské hole. Na kraji lúk sa stočíte na juhovýchod. Prechádzate riedkym lesom, aby ste neskôr vyšli na výhľadové lúky so solitérnymi ihličnatými stromami. Stočíte sa na severovýchod a zakrátko ste v sedle Žiarce. Tu sa vám ukážu krásne pohľady na Malú Fatru. Pri spiatočnej ceste môžete využiť kratšiu, neznačenú trasu cez lúky po pravej strane Nededzského jarku popod vysielače smerom k miestnemu družstvu. Na lúkach môžete stretnúť pasúce sa kravy. V sedle Žiarce sa oplatí prejsť kúsok po žltej značke v smere na juh. Na okolitých lúkach sa často pasú ovce. Trasu hojne využívajú aj cyklisti. Zvyknú od sedla Žiarce pokračovať poza Požehu do sedla Jalovec, ktoré je spomínané v ďalšej trase.

Trasa 4

osada Galierovci – kaplnka – lúky nad Galierovcami – červená značka sedlo Jalovec (sedlo pod Magurou) – cyklistické sedlo Jalovec – lúky pred Požehou a naspäť

Osada Galierovci sa nachádza v bočnej dolinke, do ktorej odbočíte doprava pri cintoríne. Zvykneme parkovať pri posledných domoch. Pešo prejdete okolo miestnej kaplnky nad Dlhým potokom a pomedzi ohrady lúkami vyjdete doľava na svahy, kde sa stočíte na juh a popod Maguru pokračujete na roh lúky. Tu sa prehupnete na druhú stranu hrebeňa, kde je krásna lúčka s posedom. Odkryjú sa tu široké pohľady na celý malofatranský hrebeň. Vydajte sa doprava a zakrátko budete v sedle Jalovec (na niektorých mapách je sedlo uvádzané ako sedlo pod Magurou), kadiaľ prechádza červená značka a je tu aj smerovník. Po pár metroch ďalej budete v cyklistickom sedle. Odporúčam pokračovať po cyklistickej trase. Budete mať po pravej strane celú Vadičovskú dolinu so Stenami a Ľadonhorou, ukáže sa aj vrchol Straníka či strmý Vreteň alebo Ostré. Čochvíľa v spätnom pohľade dominuje Magura. V lese je tretie sedlo Jalovec. Pred Požehou vchádza chodník do lesa. My sa v týchto miestach otáčame na spiatočnú cestu. Na jar tu bývajú lúky či kraje lesov posiate prvosienkami.

Trasa 5

modrá značka Horný Vadičov, amfiteáter – sedlo nad Melišovcami – červená značka Zlieň rázcestie – zelená značka kaplnka na lúkach nad osadou Adamovci a naspäť

Dlhšou prechádzkou je vychádzka nad osadu Adamovci nad obcou Lutiše, kam sa dá prísť od Kysuckej vrchoviny cez sedlo Zlieň. Vyraziť môžete od amfiteátra pod hotelom Hájnice. Na začiatku budete mať výhľady na Ľadonhoru, potom vedie cesta lesom bez výhľadov. Výhodou je spevnená cesta a viac chládku, čo sa môže zísť napríklad v lete. Pekné je to tu aj na jeseň, keď sú listy pekne sfarbené. Výhľady sa ukážu za Zlieňom na zelenej značke. Mierne sklesáte na široké lúky s nádhernými výhľadmi na hrebeň Malej Fatry či Mravečník. Miesta skrášľuje malebná drevená zvonička, ktorá stojí na malom kopčeku a nedá sa prehliadnuť. Z lúk sa ukážu pohľady aj smerom ku Kubínskej holi na Orave. Miesto býva hodne navštevované cyklistami, ktorí sem môžu prísť tak ako my alebo aj od východu od sedla Lutiška. Dá sa tu hrať futbal, hádzať lietajúci tanier, leňošiť v tráve, zbierať liečivé bylinky alebo si len tak pre radosť nazbierať kytičku lúčnych kvetov.

Trasa 6

modrá značka Horný Vadičov, Kubaščíkovci – Ľadonhora – Steny – pod Poľanou – Budatínska Lehota

Najviac namáhavým výletom v oblasti je bezpochyby výstup na Ľadonhoru, ktorá dominuje Vadičovskej doline a skrášľuje scenérie z mnohých jej častí. Pre výstup sa dá zvoliť napríklad modrá značka z časti Kubaščíkovci. Kým sa dosiahnu zalesnené svahy, ste v pomerne dobrej nadmorskej výške. Potom sa ponoríte do lesa. Výstup má prakticky iba jednu serpentínu, keď traverzujete strmé svahy, aby ste vzápätí po hrane vyšli až na vrchol. Je zalesnený a má obmedzené výhľady. Aj tak má výstup na Ľadonhoru svoje čaro. My ho väčšinou spájame aj s prechodom cez Holý vrch, kde sa ukazujú výhľady. Steny sú opäť zalesnené a výhľady smerom na Javorníky sa ukazujú z krajného vrcholu Poľany. Modrá značka sklesá dole a v závere vedie lúkami okolo bieleho kríža do Budatínskej Lehoty. Túra je pomerne namáhavá, v celej uvedenej trase vhodná skôr pre staršie deti a dospelých. Keďže ide o prechod, do Horného Vadičova je vhodné využiť autobusový spoj. Zimnému prechodu Ľadonhorou sa podrobnejšie venoval samostatný článok.

Mnohí poznajú Horný Vadičov predovšetkým ako známe lyžiarske stredisko. Vadičovská dolina a jej okolie majú čo ponúknuť v každom ročnom období, či už na pešiu turistiku alebo na bicyklovanie. Aj to bol dôvod písania článku. Prajem príjemné objavovanie zaujímavých lokalít Kysuckej vrchoviny.