Raková

16. 05. 2020
Keď sme pred rokom išli pochod na počesť gen. M. R. Štefánika, bol plán prespať v tomto prístrešku. Vzhľadom na lejak, ktorý potom v noci prišiel, bol som rád, že sme prespali v chate Lámaná skala. No keď som sa teraz v apríli chystal po rokoch na prechod 'na ťažko', pre istotu som si z TuristickaMapa.sk, vypísal nielen pramene, ale aj možnosti prespania. Tak som zistil, že možnosť prespania v prístrešku Raková nie je popísaná a ponúkam svoje skúsenosti.

Prístrešok sa nachádza v podstate priamo na červenej TZT Dobrá Voda – Dolná Raková (Štefánikova magistrála). Leží pod asfaltkou, teda treba z nej zostúpiť pár metrov po svahu dole k potoku Raková. Na štyroch betónových štvorcových doskách a štyroch krížom preložených hranoloch, je drevená podlaha. Na nej sú dve lavice a stôl. Strechu z kvalitných škridiel podopiera šesť stĺpov. Bočné steny nemá, ale strecha je predĺžená až na úroveň lavíc a nemalo by dnu pršať ani pri bočnom vetre. Tým, že je prístrešok vo svahu, jedna strana - bližšie k potoku je dosť vysoko a radšej som vchádzal a vychádzal stranou bližšie k asfaltke. Vyspia sa tu pohodlne štyria ľudia a ešte si budú mať kam odložiť veci.

Vedľa prístreška sa nachádza ohnisko, pekne obložené kameňmi. Mal som spoločníkov, ktorí si sem prišli opiecť špekáčiky a vraj tak robia dosť často, keď auto odstavia pár sto metrov pred rampou brániacou vo vjazde neoprávnených áut. Dreva v okolitom lese je požehnane a o strom je opretých zopár pripravených ražňov.

Pár krokov za potokom, cez ktorý vedie lavička, sa nachádza prameň s výdatným výtokom aj v lete. Vodu som pil neprevarenú na trase ďalšieho dňa, aj som z nej varil čaj, puding a v nej cestoviny bez akejkoľvek nepriaznivej odozvy. Prameň je pod prístreškom s dvierkami, navyše je tam kovový kryt, akoby na vrte, a toto je len prebytočná vytekajúca voda.

Zaujímavosť

Smerom na Dolnú Rakovú v zákrute je treba odbočiť doprava a napravo pod svahom je štôlňa, vyhĺbená vraj za Slovenského štátu.

Raková 16/05/20 09:29 1 príspevok

Bivak Pivnica Kolovrátok pod Mesačnou Opäť raz som sa presvedčil, že ak som niekade išiel desaťkrát, ešte stále som si všetko poriadne nepozrel. Na lúke Kolovrátok pod kopcom Mesačná vždy bývala kontrola pri Pochode bankových úradníkov. Chalani stanovali pri altánku a od prameňa sa chodilo neznačene k oploteniu obory Biela skala. Že je tam asi uprostred lúky pod stromami v lese pivnica, som si všimol až minulú sobotu, keď som prechádzal zo Sološnice do Píly. 17/10/20 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra České středohoří – okolím Litoměřic Náš T. O. Bjatek sa v roku 2020 dožíva 20. výročia svojej existencie. Na tento, pre nás tak významný rok, sme si pripravili viacero zájazdov – švajčiarske štvortisícovky, jednodňovky na Madeire, rakúske pohodové dvojtisícovky a České středohoří. Prišla však pandémia a plány nielen na zahraničie, ale aj domáce akcie padali jeden za druhým. 06/10/20 Miroslav Svítek Svet
Túra Píla – Budmerice – Báhoň Prechod Lúčanskou Fatrou a debata s kamarátom ma inšpirovala k plánovaniu účasti na Špačinskej stovke, respektíve jej polovičke po Myjavu. To som však zabudol, že som pred časom kúpil lístky do divadla na sobotu večer. Bolo treba zvoliť niečo, z čoho sa dá v rozumnom čase vrátiť domov a scivilizovaný sa vybrať za kultúrou. Ešteže mám v šuplíku vždy pár tipov, kam sa chcem vybrať. Rozhľadňa pri Jablonci a Náučno-poznávací chodník popri Gidre bol jedným z nich, a tak sme sa tam vybrali s kamarátkou. 11/09/20 Miroslav Svítek Podunajsko

Túra Zamkovského a Téryho chata zo Smokovca Opäť sa po čase dostávam do Vysokých Tatier, aby som spoznal ďalšie tatranské chaty v našich veľhorách. Trocha vysokohorskej turistiky nezaškodí, aj keď to nebude niekde na vrchole tatranského štítu. Veď aj tatranské doliny majú svoje nezabudnuteľné čaro strávené na chodníku. Zároveň obohatí turistu o krásu tatranských vrcholov počas prechodu dolinou k niektorej horskej chate. Veď niektoré sú aj v nadmorských výškach nad 2000 metrov, takou je známa "Térynka". Scenéria skalnatých vrcholov po oboch stranách dolín len dodá šľahačku s čerešničkou na torte. dnes Marián Jaššo Vysoké a Belianske Tatry
Búda Zrub Zalámaná pod Mošnickým sedlom Málo známe východoslovenské pohorie Slanské vrchy ponúka viacdňovú hrebeňovú turistiku, ale napriek tejto možnosti, nie je tam ani jedna vyhlásená či aspoň neoficiálna útulňa. Jednou neoficiálnou by však mohol byť zrub Zalámaná pod Mošnickým sedlom. včera Henrich Tomáš Slanské vrchy
Túra Klokočina, Kukučková a Bolehlav Dnes sa pôjdem túlať vŕškami i dolinami na východnej strane Malých Karpát. Trasu nemám úplne presne pripravenú, idem tentokrát sám, a tak som zvedavý, aké miesta navštívim. 23/10/20 Vladimír Čech Malé Karpaty

Raková 16/05/20 09:29 1 príspevok
    • Malé Karpaty: v doline potoka Raková na trase Štefánikovej magistrály / Cesta hrdinov SNP (E-8) medzi Dobrou Vodou a Rakovou

• štyria ľudia s vlastnými karimatkami a spacími vakmi na podlahe

• prameň Raková v tesnej blízkosti (za potokom)

• železničná zastávka Buková (červená značka)