Celkový pohľad na zrub (autor foto: Anton Zahradník)
Celkový pohľad na zrub (autor foto: Anton Zahradník) Zatvoriť

Prístrešok Lesný zrub Šarvíz

Pri putovaní zo Žarnovice na rozhľadňu Háj som doputoval po modrej značke k TIM Horáreň Šarvíz (tiež Zadný Šarvíz). Smerovník ma upozornil, že Zbojníčke studničky sú vzdialené 50 m dole po lesnej cestičke, a tak som sa išiel na ne pozrieť. V horúčave, čo bola, sa mi veľmi hodila čerstvá, studená voda z pekne upraveného prameňa. Umyl som sa, napil a prečítal si informačnú tabuľu o Zbojníckych studničkách.

Vtáčnik: horská lúka (sedlo) Zadný Šarvíz na trase modrej značky Nová Baňa - Žarnovica (NCH Zbojnícke studničky)
479 m n. m.
šesť ľudí na betónovej podlahe krytej vstupnej verandy s vlastnou karimatkou a spacím vakom
trojsezónna (bez vykurovacieho telesa)
dve Zbojnícke studničky 50 m pod chatou (označené)
Spojenie
Nová Baňa (vlak, bus) - Zadný Šarvíz (modrá TZT, NCH Zbojnícke studničky)
Rudno nad Hronom (vlak, bus) - dolina Mokráň (bez značky) do sedla Zadný Šarvíz
Dalšie info
poľovnícky objekt, vonkajšie ohnisko

Potom som sa vrátil hore k niekdajšej horárni a pozorne som si ju a jej okolie obzrel. Po návrate domov som zistil, že o tomto perfektnom mieste na nocľah pod širákom, nie je na www.turistickamapa.sk zmienka. Podobne zameraným dušiam, ako je moja, pridávam ďalšiu možnosť, kde skloniť hlavu pri túlaní sa našimi horami, bez obavy z nočného lejaku.

• Z Novej Bane (vlak, bus) po modrej značke 6 km s prevýšením 400 m;
  • Zo Žarnovice (vlak, bus) po modrej značke 9,2 km s prevýšením 560 m;
  • Z Rudna nad Hronom (vlak, bus) po lesnej ceste neznačene cez dolinu Mokráň 3,8 km s prevýšením 295 m.

Horáreň Šarvíz stojí kúsok nad lesnou cestou z Rudna nad Hronom do Novej Bane. Teraz to je asi poľovnícka chata. Aspoň tak uvažujem podľa nadpisu nad vchodom na terasu chaty. Celá chata je drevená, s kvalitnou strechou a odkvapovými rúrami. Našu komunitu hlavne zaujme veľká terasa, cez ktorú sa vchádza k dverám do chaty. Terasa má betónovú podlahu a rozmery asi 2,5 x 4 metre. Nachádza sa na nej jeden veľký drevený stôl, skoro cez celú terasu. Má z oboch strán drevené lavice. Terasa je chránená z dvoch strán drevenou stenou do výšky pása a z dvoch strán je stena chaty. Podopierajú ju tri stĺpy. V pohode sa tu vyspí minimálne šesť ľudí s vlastnými karimatkami a spacákmi. A to sa vôbec nebudú tlačiť medzi sebou, ani s batohmi.

Ako som sa vyššie zmienil, 50 metrov od chaty sú dve Zbojnícke studničky. V čase mojej návštevy bola jedna suchá, ale druhá výdatne ponúkala čerstvú vodu.

Chata stojí na malej lúčke Zadný Šarvíz medzi lesom a cestou. Za ňou je jedno ohnisko a pri ňom dva stoly s lavičkami. Pred chatou je druhé ohnisko. V okolitom lese je dreva požehnane. Myslím si, že ide priam o luxusnú možnosť prespania pod širákom. Samozrejmosťou je nezanechať po sebe žiadne stopy, aby možnosť mohli potom využiť aj druhí a majiteľom to neprekážalo. Pokiaľ tam budú v čase návštevy poľovníci, je nutné sa s nimi porozprávať o možnosti prespania.