Ferrata na Prednom Solisku zrejme nebude

20. 05. 2020
Plánovaná zaistená cesta v atraktívnom prostredí Predného Soliska sa zrejme nebude stavať. Správa Tatranského národného parku je proti jej výstavbe a navrhuje pre tento druh aktivity inú lokalitu. Klub slovenských turistov nesúhlasí.

Klub slovenských turistov je iniciátorom stavby. V roku 2017 sa zapojil do prípravy cezhraničného projektu rozvoja turistickej infraštruktúry v slovensko-poľskom pohraničí Interreg. Z projektových prostriedkov plánoval vybudovať zaistenú cestu. Mala viesť z Mlynickej doliny skalným rebrom ku krížu na vrchole Predného Solisko.

Plánovaná trasa sa nachádza v piatom stupni ochrany v národnej prírodnej rezervácii Mlynická dolina. Podľa riaditeľa Správy Tatranského národného parku Pavla Majka je to územie budúcej bezzásahovej A zóny. “V oblasti evidujeme brložisko medveďa hnedého, vedú tadiaľ migračné trasy svišťov do Furkotskej doliny a je tam výskyt biotopu kamzíka.” Kvôli vplyvom na tieto chránené druhy európskeho a národného významu správa parku nedala súhlasné stanovisko k výstavbe ferraty. Projekt by podľa Pavla Majka priniesol zvýšenú hlučnosť, stavebné zásahy v skalných vežičkách, problém s odpadmi, pohybom v nestabilnej suti, výrub kosodreviny kvôli prístupovému chodníku.

Klub slovenských turistov pritom v roku 2019 informoval, že má súhlasné stanovisko od správy národného parku. Pavol Majko vysvetľuje, že išlo len o predbežné stanovisko k tomu, ktorý z dvoch pôvodne navrhovaných variantov by bol lepší. Na komplexné posúdenie nemali doteraz všetky podklady. Klubu navrhol, aby v rámci projektu vybudoval zaistenú cestu v alternatívnej lokalite, v tzv. cvičnom lome v Tatranskej Kotline.

Predseda Klubu slovenských turistov Peter Dragúň sa nechcel vyjadriť k aktuálne prebiehajúcemu procesu udelenia výnimky zo zákona o ochrane prírody a krajiny. Povedal iba, že lokalitu v Tatranskej Kotline nepovažuje za adekvátnu náhradu.

Ferrata na Prednom Solisku zrejme nebude 22/05/20 16:11 13 príspevkov

Predstavenie Devold Valldal a Vasset – letné merino tričká s Tencelom Kedysi bolo merino tričko pre mňa typom odevu predovšetkým do zimy. No časy sa pohli a merino začalo byť dostupné v rôznych hrúbkach vrátane veľmi tenkých modelov. Toto leto som doplnila svoj šatník hneď dvoma merino tričkami. Jedným z nich je Valldal Woman Tee od nórskej značky Devold. Pánsku verziu pod menom Vasset zas vyskúšal Ľubo. dnes Soňa Mäkká Oblečenie
Správa Štátne lesy TANAPu zavreli dva chodníky, vinia ochranu prírody Štátne lesy Tatranského národného parku uzavreli už dve obľúbené trasy vo Vysokých Tatrách kvôli suchým stromom. Tie podľa nich ohrozujú návštevníkov, no nemôžu ich odstrániť, lebo im to nepovolila ochrana prírody. Správa národného parku s touto interpretáciou nesúhlasí. 06/07/20 Soňa Mäkká Správy
Túra Kôprová dolina a Kmeťov vodopád Kôprová dolina spolu so susednou Tichou dolinou sú známe tým, že po vetrovej kalamite v roku 2004 sa ponechali na samovývoj. Do týchto miest nazrieme počas našej jarnej detskej túry. Chceme vidieť aj najvyšší vodopád na Slovensku, Kmeťov vodopád. 02/07/20 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry

Túra Karavanky – okruh na Hochobir Karavanky (Karawanken) sú pohorím, ktoré oddeľuje Rakúsko od Slovinska. Všetky dvojtisícovky ležia na hraničnom hrebeni s výnimkou jedného kopca, ktorým je Hochobir. Vybral som sa naň s vidinou nádherných výhľadov na hlavný hrebeň a na Kamnické Alpy (Kamniške Alpe). Z výhľadov však nič nebolo, zato kvetín som videl neúrekom. včera Martin Knor Svet