Zamkovského chata vo Vysokých Tatrách
Zamkovského chata vo Vysokých Tatrách Zatvoriť

Správa Horské chaty sa vracajú do normálu, nocľahy sú ešte obmedzené

Po ďalšej vlne uvoľňovania opatrení sa prevádzka horských chát a útulní opäť priblížila k zaužívanému modelu fungovania. Pretrvávajú však niektoré obmedzenia. Týkajú sa najmä pobytu v interiéroch a možností nocľahu.

Už sa najete aj vo vnútri, no s obmedzeniami

Jedlo sa podáva aj vo vnútorných priestoroch, nielen na terasách. V interiéri však treba mať na sebe povinne rúško. Okrem toho vzdialenosť od cudzích osôb musí byť aspoň 2 metre. Kapacita jedálne je tak omedzená, upozorňuje Danka z personálu na Zamkovského chate vo Vysokých Tatrách. Pri väčšom návale turistov radšej rátajte so sedením na terase. Pred vstupom do vnútorných priestorov si treba naďalej vydezinfikovať ruky.

Do izieb len tí, čo k sebe patria

Chatárov potešilo, že turistov budú môcť ubytovať aj v prípade, že izby nemajú vlastné sociálne zariadenie. Tiež už nemusia mať 24-hodinový časový odstup medzi ubytovaním hostí do tej istej izby. Stále však platí, že na jednej izbe nebudú bývať ľudia, ktorí k sebe nepatria. "Do izby môže ísť ucelená skupinka alebo rodinka. Nocľah v podkroví so spacákom zatiaľ neposkytujeme," povedal Tomáš Petrík, chatár z vysokotatranskej Chaty pri Zelenom Plese.

Hromadné nocľahárne budú náročné na organizáciu

Turistické útulne obvykle nedisponujú oddelenými priestormi na spanie a tak to majú zložitejšie.

Riešia to aj útulne na hrebeni Nízkych Tatier, ktoré sú v niektorých lokalitách jediným možným miestom nocľahu medzi dvoma etapami hrebeňovky. Odporúčajú turistom, aby si priniesli vlastný stan a spali pri útulni. Návštevný poriadok to v tomto pohorí na vyhradených miestach dovoľuje1.

"Vo vnútri máme dve izby, môžeme ubytovať dve skupiny ľudí, teda rodinu alebo partiu ľudí, ktorí prišli spolu," informoval Marek Šurina, chatár z útulne Andrejcová. Pred útulňou majú k dispozícii šesť dvojmiestnych stanov.

Návrat k normálnemu režimu od dnešného dňa ohlásila aj útulňa Ďurková. "Máme dve oddelené izby spolu pre osem ľudí, ostatní budú mocť byť na povale s dodržaním príslušných odstupov. Kapacita sa teda zníži o polovicu."

Nám je v podstate jedno, či turisti spia vedľa seba alebo na sebe
Viktor Beránek, Chata pod Rysmi

Aj viaceré horské chaty majú nocovanie riešené ako hromadnú nocľaháreň. Opatrenia od hygienikov sa touto vecou nezaoberajú. Je teda na chatároch, ako si s tým poradia. Zrejme najjednodušia cesta bude dodržiavať dvojmetrové odstupy hostí, ako to robia napríklad materské školy pri poobedňajšom spánku detí. "Nám je v podstate jedno, či turisti spia vedľa seba alebo na sebe," reagoval s obvyklým humorom chatár Viktor Beránek z vysokotatranskej Chaty pod Rysmi, ktorá sa už o pár dní otvorí. Keď to pôjde, nech majú nocľažníci odstup vraj aj tri metre. Upozornil však, že ak bude vonku krupobitie, turistov v ňom nenechá stáť kvôli tomu, že by sa už nezmestili. Toto môže byť v období letných búrok dilema pre viacerých chatárov.