Žabie plesá
Žabie plesá Zatvoriť

Správa V sedlách a na štítoch sú stále zimné podmienky

Sezóna uzávera v Tatranskom národnom parku včera skončila. Oddnes sú prístupné všetky značkované priechody cez horské sedlá a chodníky na štíty. Riaditeľ Horskej záchrannej služby Jozef Janiga však upozorňuje na náročné podmienky.

Do sediel a na severne položené vrcholy s mačkami a cepínom

“Vo vysokohorskom teréne nad chatami sú stále zimné podmienky, hlavne prechody cez sedlá sú vyslovene pod snehom, na niektorých miestach nevidno ani reťaze.” Veľa snehu je aj na niektorých severnejšie položených vrcholoch, napríklad na Jahňacom štíte. Do tohto terénu si treba vziať mačky a cepín. Hoci je teplo, podľa Jozefa Janigu sa sneh tak rýchlo neroztopí, navyše, v noci majú byť mínusové teploty.

Riaditeľ HZS upozorňuje aj na riziko lokálnych búrok, ktoré môžu byť sprevádzané intenzívnymi zrážkami. Počasie je teraz podľa neho nevyspytateľné a treba ho sledovať aj v priebehu dňa. Samozrejmosťou by mal byť čo najskorší nástup na túru.

Všetky chodníky sú priechodné

Značené turistické chodníky v Tatranskom národnom parku spravujú Štátne lesy TANAP-u. Martina Petránová zo ŠL nás informovala, že priechodné by mali byť všetky. Nedávno sa spriechodnila aj Tatranská magistrála v úseku medzi Hrebienkom a Velickou poľanou.

Keďže vo vyšších polohách Tatier miestami panujú stále zimné podmienky, stav niektorých chodníkov a zabezpečovacích pomôcok budú môcť preveriť, až keď sa sneh roztopí. V Zadných Meďodoloch plánujú štátne lesy v júli vynoviť náučný chodník, prebehne aj údržba všetkých zeleno značených trás.

Režim horských chát

Počas zimnej sezóny sú otvorené všetky horské chaty s výnimkou Chaty pod Rysmi. Tá otvára až teraz. Chatár Viktor Beránok nám povedal, že im čiastočne poškodila strechu chaty lavína. Odniesla aj turistický rázcestník a ikonickú žltú značku autobusovej zastávky. Viktor Beránek vtipkuje, že keď sa roztopí sneh, nájdu ju a obnovia autobusovú premávku. Inak sú na sezónu pripravení a chata bude fungovať v obvyklom režime.

Aj ďalšie chaty sa vracajú k bežnej prevádzke. Potvrdil to Tomáš Petrík z Chaty pri Zelenom plese s tým, že samozrejme rešpektujú všetky usmernenia od úradov týkajúce sa koronavírusu. V bežnej prevádzke budú aj na Chate pod Soliskom či Chate Plesnivec.

O návštevnom poriadku sa stále rokuje

Pred rokom vzbudil veľký rozruch návrh nového návštevného poriadku. Turisti, horolezci a skialpinisti vyčítali správe parku, že chce zaviesť viac reštrikcií bez odovôdnenia. Tie sa týkali najmä zavedenia sezónnych uzáver pre horolezecvo, obmedzenia pre psičkárov či regulácie geocachingu. Ďalej kritizovali, že správa TANAP-u nepredložila vedecké podklady, ktorými by zdôvodnila nové sezónne uzávery a tiež dlhodobú sezónnu uzáveru pre turistov. Tá mala platiť od 1.11. do 31.5., teraz trvá do 14.6. kalendárneho roka. Na druhej strane počas nej mali pribudnúť tzv. areály zimnej turistiky. Z návrhu vypadla aj vysokohorská turistika, podľa našich informácií by sa tam už mala opäť nachádzať.

Ako reakcia vznikla iniciatíva Aj my sme Tatry. Jej iniciátormi boli predsedovia turistických, horolezeckého a skialpinistického spolku. Petíciu za moderný návštevný poriadok podpísalo vyše 16 000 ľudí. Predchádzajúci minister životného prostredia László Sólymos sľúbil, že nový návrh NP sa bude tvoriť pod gesciou generálneho riaditeľa Štátnej ochrany prírody, pod ktorú patrí správa národného parku.

Podľa hovorkyne ŠOP Anny Weissovej je návrh v štádiu prerokovaní pripomienok na Okresnom úrade v Prešove. Prerokovávanie zatiaľ nebolo ukončené a bude pokračovať v priebehu tohto mesiaca. To potvrdil aj riaditel správy TANAP-u Pavol Majko. Uviedol, že 24. júna bude ďalšie stretnutie so zástupcami iniciatívy Aj my sme Tatry. Podľa neho je správa ochotná ustúpiť z jesenných obmedzení pre horolezeckú činnosť, ale nie z jarnej kvôli hniezdeniu vtákov a vyvádzaniu mláďat. Meniť nechce nič ani na dlhodobej turistickej sezónnej uzávere. Hovorí, že rokuje so športovými klubmi, ktoré chcú chodiť mimo chodníkov a nie s bežnou turistickou verejnosťou.

Podľa našich informácií sa zmena filozofie veľkoplošnej sezónnej uzávery naozaj do pripomienok od spolkov nedostala. Predseda Klubu slovenských turistov Peter Dragúň hovorí, že tento zákaz zmierňujú spomínané areály zimnej turistiky. V nich by mal byť v období od 15. 12. do 15. 4. povolený pohyb s využitím skialpinistického výstroja, snežníc, stúpacích želiez a snowboardu. Bývalý predseda Slovenského horolezeckého spolku JAMES Igor Koller, ktorý naďalej v tejto veci rokuje, hovorí, že odmietajú celoplošný jarný zákaz činnosti, ktorý doteraz nebol.

Aktuálne pohyb návštevníkov upravuje Zoznam vyhradených miest v Tatranskom národnom parku, ktorý vydali OÚ Prešov a Žilina 14.6.2017.