Extra

Rozhľadňa Čerešenka

21. 06. 2020

Rozhľadňa Čerešenka sa nachádza na lúčnom pahorku medzi obcami Čižatice a Chrastné. Turistickou značkou nie je prístup značený, len z obce Čižatice k nej navigujú drevené smerové tabule po účelovej komunikácii, vedúcej do dediny Chrastné.

Dá sa sem dostať aj autom, len si treba dať pozor na nekvalitný asfalt, preto odporúčam odparkovať v jednej či druhej dedine a po asi 15 minútach vyjsť pešo na spomínaný pahorok.

Rozhľadňa

Kamenná stavba ma výšku okolo 12 metrov a nad vchodom ma sklenenú striešku. Tá však neochráni v prípade dažďa. Konštrukciu schodiska tvoria masívne drevené trámy.

Keďže Čerešenka bola postavená pri príležitosti výročia stredovekej bitky, evokuje stredovekú strážnu vežu. Jej bočné výhľadové otvory v tvare kríža zase pripomínajú stratené životy vojakov zúčastnených v bitke. (Poznámka redakcie: pomenovaná je podľa čerešne, ktorá označuje historickú hranicu medzi župami Abov a Šariš a rastie v susedstve veže.)

V jej útrobách sa nachádza informačná tabuľa o výstavbe samotnej rozhľadne, ale aj o Bitke pri Rozhanovciach. Rovnako sú tam fotky z rekonštrukcie bojov aj návštevná kniha.

Výhľad

Rozhľadňa Čerešenka sa nachádza na lúčnom pahorku nad poliami a dedinami, takže poskytuje kruhový výhľad najmä na strednú časť Slanských vrchov, ale aj na východnú časť Volovských vrchov a rovnako je možné zhliadnuť Vysoké Tatry. Návštevník má z Čerešenky na dlani aj časť údolia Torysy.

Na ozrejmenie jednotlivých pohorí a vrchov su na vrcholovej plošine na každej strane pripevnené mapy s ich názvami.

Bitka pri Rozhanovciach

Stredoveká bitka sa na tomto mieste neodohrala náhodou. Jej prvotnou príčinou bol spor východoslovenských veľmožov Omodejovcov s blízkym kráľovským mestom Košice. Rečou modernej terminológie to ale bola proxy vojna medzi uhorským kráľom z nového rodu Anjou, Karolom Róbertom I. a pôvodným uhorským magnátom Matúšom Čákom Trenčianskym, ktorý stál na strane Omodejovcov.

Rozhľadňa Čerešenka 21/06/20 21:04 2 príspevky

Extra Rozhľadňa Čerešenka Pred pár dňami, ale pred 708 rokmi, 15. júna 1312, sa odohrala stredoveká bitka pri východoslovenských Rozhanovciach, ktorá nielen rozhodovala o osude kráľovského mesta Košice, ale aj samotného Uhorského kráľovstva. Preto pri príležitosti 700-tého výročia bitky bola postavená rozhľadňa Čerešenka. 21/06/20 Henrich Tomáš Zaujímavosti
Recenzia Alfa Walk King Advance – celokožené topánky Prvý dojem, ktorý som mal po rozbalení krabice s topánkami, bolo ohromenie. Prekvapili ma svojou mohutnosťou. Samozrejme, očakával som pevnú obuv. Keď som hľadal viac informácií o výrobcovi, dostal som sa k údaju, že firma vznikla v roku 1931. To vyvolávalo dojem dlhodobých skúseností založených na podmienkach drsnej nórskej zimy. 29/01/20 Henrich Tomáš Obutie
Túra Trojdňové jesenné podpolianske lazy a Zákľuky Babie leto roku 2018 bolo ako to lanské, opäť nádherné a dožičilo veľa vhodných dní na túlanie sa Slovenskom. Využil som ho na jesennú trojdňovku Veporskými vrchmi, ktoré som chcel opätovne navštíviť už hneď po prvej návšteve, keď sa mi veľmi zaľúbili Zákľuky. Zároveň som dlhšie rozmýšľal prejsť si detvianske a hriňovské lazy. 05/08/19 Henrich Tomáš Veporské vrchy, Poľana

Predstavenie Devold Valldal a Vasset – letné merino tričká s Tencelom Kedysi bolo merino tričko pre mňa typom odevu predovšetkým do zimy. No časy sa pohli a merino začalo byť dostupné v rôznych hrúbkach vrátane veľmi tenkých modelov. Toto leto som doplnila svoj šatník hneď dvoma merino tričkami. Jedným z nich je Valldal Woman Tee od nórskej značky Devold. Pánsku verziu pod menom Vasset zas vyskúšal Ľubo. dnes Soňa Mäkká Oblečenie
Túra Karavanky – okruh na Hochobir Karavanky (Karawanken) sú pohorím, ktoré oddeľuje Rakúsko od Slovinska. Všetky dvojtisícovky ležia na hraničnom hrebeni s výnimkou jedného kopca, ktorým je Hochobir. Vybral som sa naň s vidinou nádherných výhľadov na hlavný hrebeň a na Kamnické Alpy (Kamniške Alpe). Z výhľadov však nič nebolo, zato kvetín som videl neúrekom. včera Martin Knor Svet
Správa Štátne lesy TANAPu zavreli dva chodníky, vinia ochranu prírody Štátne lesy Tatranského národného parku uzavreli už dve obľúbené trasy vo Vysokých Tatrách kvôli suchým stromom. Tie podľa nich ohrozujú návštevníkov, no nemôžu ich odstrániť, lebo im to nepovolila ochrana prírody. Správa národného parku s touto interpretáciou nesúhlasí. 06/07/20 Soňa Mäkká Správy

Rozhľadňa Čerešenka 21/06/20 21:04 2 príspevky
    • Košická kotlina

• Košická kotlina: na historickej hranici regiónov Abov a Šariš

• celoročná

• leto

• 15.06.2020

• Prameň Karola Róberta pri ceste z Čižatíc do Rozhanoviec

• Čižatice, Chrastné, Rozhanovce (bus, parkovanie v obci alebo pri rozhľadni)