Rozhľadňa Čerešenka
Extra

21. 06. 2020
Pred pár dňami, ale pred 708 rokmi, 15. júna 1312, sa odohrala stredoveká bitka pri východoslovenských Rozhanovciach, ktorá nielen rozhodovala o osude kráľovského mesta Košice, ale aj samotného Uhorského kráľovstva. Preto pri príležitosti 700-tého výročia bitky bola postavená rozhľadňa Čerešenka.

Rozhľadňa Čerešenka sa nachádza na lúčnom pahorku medzi obcami Čižatice a Chrastné. Turistickou značkou nie je prístup značený, len z obce Čižatice k nej navigujú drevené smerové tabule po účelovej komunikácii, vedúcej do dediny Chrastné.

Dá sa sem dostať aj autom, len si treba dať pozor na nekvalitný asfalt, preto odporúčam odparkovať v jednej či druhej dedine a po asi 15 minútach vyjsť pešo na spomínaný pahorok.

Rozhľadňa

Kamenná stavba ma výšku okolo 12 metrov a nad vchodom ma sklenenú striešku. Tá však neochráni v prípade dažďa. Konštrukciu schodiska tvoria masívne drevené trámy.

Keďže Čerešenka bola postavená pri príležitosti výročia stredovekej bitky, evokuje stredovekú strážnu vežu. Jej bočné výhľadové otvory v tvare kríža zase pripomínajú stratené životy vojakov zúčastnených v bitke. (Poznámka redakcie: pomenovaná je podľa čerešne, ktorá označuje historickú hranicu medzi župami Abov a Šariš a rastie v susedstve veže.)

V jej útrobách sa nachádza informačná tabuľa o výstavbe samotnej rozhľadne, ale aj o Bitke pri Rozhanovciach. Rovnako sú tam fotky z rekonštrukcie bojov aj návštevná kniha.

Výhľad

Rozhľadňa Čerešenka sa nachádza na lúčnom pahorku nad poliami a dedinami, takže poskytuje kruhový výhľad najmä na strednú časť Slanských vrchov, ale aj na východnú časť Volovských vrchov a rovnako je možné zhliadnuť Vysoké Tatry. Návštevník má z Čerešenky na dlani aj časť údolia Torysy.

Na ozrejmenie jednotlivých pohorí a vrchov su na vrcholovej plošine na každej strane pripevnené mapy s ich názvami.

Bitka pri Rozhanovciach

Stredoveká bitka sa na tomto mieste neodohrala náhodou. Jej prvotnou príčinou bol spor východoslovenských veľmožov Omodejovcov s blízkym kráľovským mestom Košice. Rečou modernej terminológie to ale bola proxy vojna medzi uhorským kráľom z nového rodu Anjou, Karolom Róbertom I. a pôvodným uhorským magnátom Matúšom Čákom Trenčianskym, ktorý stál na strane Omodejovcov.

Rozhľadňa Čerešenka 21/06/20 21:04 2 príspevky

Búda Zrub Zalámaná pod Mošnickým sedlom Málo známe východoslovenské pohorie Slanské vrchy ponúka viacdňovú hrebeňovú turistiku, ale napriek tejto možnosti, nie je tam ani jedna vyhlásená či aspoň neoficiálna útulňa. Jednou neoficiálnou by však mohol byť zrub Zalámaná pod Mošnickým sedlom. 24/10/20 Henrich Tomáš Slanské vrchy
Túra Ako na Napoleonov klobúk a Holicu? Pozorní cestujúci vo vlakoch na trati Margecany – Kysak si iste všimnú zvláštny kopec, ktorý náramne pripomína Napoleonov klobúk. Málokto však vie, že tento zalesnený kopec ponúka výhľady. Problém akurát je, ako sa k nim dostať, keďže značka tam nevedie. 15/10/20 Henrich Tomáš Čierna hora
Extra Rozhľadňa Odorica na Medveďom vrchu Móda stavania rozhľadní neobišla ani Spiš, a preto som pri plánovaní tury narazil na nezvyčajnú rozhľadňu neďaleko Levoče, ktorú som tým pádom nemohol vynechať. Príjemná a pohodová prechádzka na modernú výhľadovú vežu je tak určite zaručená. 07/10/20 Henrich Tomáš Zaujímavosti

Správa Združenie horských útulní Škótsko (MBA) Horské chaty a útulne sa nachádzajú vo väčšine pohorí v Európe i mimo nej. Väčšinou musíte za ich použitie platiť, rezervovať si miesto vopred (napríklad Korzika) a v mnohých si môžete kúpiť aj jedlo a pitie. Vo Veľkej Británii je to veľmi odlišné. Tu existuje dlhá tradícia otvorených prístreškov (útulni) zvaných Bothies, ktoré sú k dispozícii všetkým bezplatne. Žiadna rezervácia, jednoducho príďte. Veľmi málo zariadenia, musíte mať so sebou všetko, čo si myslíte, že budete potrebovať. dnes Pavol Horváth Zaujímavosti
Túra Na Čachtický hrad a Veľký Plešivec s deťmi Po minulotýždňových doslova monzúnových dažďoch tento víkend opäť nesľubuje ideálne počasie na turistiku. No aj naši dvaja turisti vedia, že neexistuje zlé počasie, iba zle vybavený turista. S týmto heslom v sobotu ráno chalani mudrujú nad mapou hradov západného Slovenska. Nedosiahnutých cieľov je v nej ešte veľa. Máme záujem o miesta, kde nestretneme veľa ľudí. No okrem hradu by sme sa radi pekne prešli, predýchali pľúca, čo je v "rúškovej" dobe veľmi potrebné. S maminou si balia batohy a ja sa s radosťou pripájam. včera Daniela Mäkká Malé Karpaty
Cyklotúra Z Duklianskeho priesmyku na Devín na bicykloch 4 Krátka správa z dlhej trasy alebo dlhá správa z krátkej trasy... Posledný zo série štyroch článkov o cyklistickom prechode z Duklianskeho priesmyku na hrad Devín, ktorý je voľne inšpirovaný Cestou hrdinov SNP. V tejto časti prechádzame z Turčianskych Teplíc na hrad Devín. včera Miloš Hajdin Biele Karpaty, Malé Karpaty, +

Rozhľadňa Čerešenka 21/06/20 21:04 2 príspevky
    • Košická kotlina

• Košická kotlina: na historickej hranici regiónov Abov a Šariš

• celoročná

• leto

• 15.06.2020

• Prameň Karola Róberta pri ceste z Čižatíc do Rozhanoviec

• Čižatice, Chrastné, Rozhanovce (bus, parkovanie v obci alebo pri rozhľadni)