Bergans Trollhetta V5 75 je pohodlný a robustný batoh vhodný na dlhé pochody
Bergans Trollhetta V5 75 je pohodlný a robustný batoh vhodný na dlhé pochody Zatvoriť

Recenzia Bergans Trollhetta V5 75 – veľký trekingový batoh

Spine2 je to hlavné, prečo sa tomuto batohu oplatí venovať pozornosť. Ide o odpružený chrbtový systém, ktorý tiež poskytuje značnú voľnosť pohybu. Pritom sa s ním celkom pohodlne nosia aj väčšie záťaže. Bergans tento batoh robí vo veľkostiach 75 a 95 litrov. My sme si vyskúšali menšiu z nich na víkendovke naťažko v Považskom Inovci – išlo o Kubkovu prvú dvojdňovku so spaním vonku. A ako to pri turistike s deťmi chodí, rodič musí takmer všetko odniesť sám.

Výrobca
Farebné kombinácie
modrá, čierna
Páči sa mi
pohodlný chrbtový systém, členenie priestoru, veľké bočné sieťky, prídavný batôžtek, výšková nastaviteľnosť stabilizačných popruhov, vrchlík, hmotnosť
Nepáči sa mi
chýba lepšie upevnenie pláštenky, s fľašami v bočných vreckách sa nedá manipulovať bez zloženia batoha
Ostatné info
max. odporúčané zaťaženie: 30 kg
chrbtový systém SPINE2, výškovo nastaviteľný
Infocena
350 €
Obchody
NorskaModa.cz, NorwayShop.sk

Veľký trekingový batoh Trollhetta 75 sa dočkal svojej piatej verzie a je to cítiť. Batoh je vyladený v použitých materiáloch, primerane vybavený, s pohodlným chrbtovým systémom a to všetko sa zmestilo do 2 kg základnej hmotnosti.

Dizajn a tvar

Vzhľadom Trollhetta neprekvapí ani neurazí. Vybrať si môžete z dvoch farebných vyhotovení – čiernej a modrej. V oboch prípadoch je celý batoh približne rovnakého odtieňa bez kontrastných prvkov. Modrá farba je pomerne viditeľná, hoci nie krikľavá. V teréne ju je dobre vidieť bez ohľadu na ročné obdobie.

Tvar batohu je na prvý pohľad klasický úzky a vysoký valec. Pri pohľade spredu je silueta približne rovná, no pri pohľade zboku vidieť tvarovanie. V dolnej časti (zboku) užší a od oblasti ramien objem narastá. To smeruje k správnemu baleniu, keď viac a ťažších vecí je dobré umiestniť vyššie.

Na bokoch batohu nájdeme dvojicu klasických kompresných popruhov. Samostatné spodné ucho na vloženie lyže ako aj rozmernú elastickú sieťku na fľaše, pokiaľ neholdujete vodným rezervoárom (batoh je s nimi kompatibilný). Litrové fľaše sa tam pohodlne zmestili, isto by sa zmestila aj 1,5 L PET-ka.

Dva v jednom

Zaujímavosťou výbavy je aj malý batôžtek, ktorý sa dá pripnúť na čelný panel pomocou plastových úchytov, čím vznikne ďalšie vrecko. Počas túry môže byť na batohu a po zakempovaní ho môžete odopnúť a použiť na vychádzku v okolí. Zmestí sa doň ľahká bunda, niečo pod zub a menšia fľaša vody. Tiež môže slúžiť ako príručná batožina do lietadla, keď je samotný batoh v batožinovom priestore.

Jedna vnútorná komora

Pre veľký batoh je nezvyčajné, že vnútorná komora nie je rozdeliteľná vnútornou prepážkou. Je to spôsobené aj tým, že batoh nemá spodný vstup. Do hlavnej komory sa vstupuje cez vrchlík alebo cez rozmerný čelný vstup, vďaka ktorému sa ľahko počas túry dostanete k čomukoľvek vnútri, ak aspoň tušíte, kde približne to hľadať. Je to veľmi pohodlné aj v stane. Na rubovej strane otvoru je sieťkované vrecko, kam sa dá ukryť malý batôžtek, ak ho práve nepotrebujete a nechcete, aby plantal vonku. Prípadne je to ideálne miesto na špinavú termobielizeň, či ponožky.

Robustné materiály

Na Trollhetta batohu sú použité značkové materiály, ako sa na batoh vyššej cenovej kategórie patrí.

Základ tvorí Cordura v dvoch variantoch – 305D a 400D. Keďže ide o vyššie gramáže, o odolnosť batoha sa netreba obávať. Tenšie látky tu vôbec nie sú použité a vďaka tomu vo vreckách ani vnútri na exponovaných častiach nie je nutné dávať ochrannú vrstvu, povedzme vo vrchlíku, čo iné batohy bežne mávajú. Švy sú len vnútri prekryté páskami a prešité.

Zipsy sú robustné YKK a plastové spony Duraflex.

Chrbtový systém a bedrový pás

Systém Spine sme testovali už v minulosti, pri batohu Glittertind 55. Vtedy išlo o systém s pevnou dĺžkou chrbta, pričom sa dalo pri kúpe vybrať z dvoch dĺžkových variantov.

Nová Trollhetta má inovovanú verziu Spine2 spolu s možnosťou dĺžkového nastavenia QuickAjust Pro. Nastavenie je jednoduché – rozlepíte suchý zips, odistíte háčikovú sponu, posuniete do vhodnej polohy, zaistíte háčik a zaklopíte suchý zips. Môžete tiež zmeniť miesto uchytenia stabilizačných popruhov.

Chrbtový systém má základný tuhý rám, ktorý tvorí obvodová tvarovaná duralová výstuž v tvare obráteného U. V oblasti ramien a na dne batohu sú priečne výstuhy. Vďaka rámu drží batoh dobre svoj tvar a znesie aj ťažký náklad – výrobca deklaruje do 30 kg. Polstrovania sú rozdelené do troch častí: spodná s bedrovým pásom, stredná a vrchná s ramennými popruhmi. Stredná je spojená s bedrovou. Ani jedna časť nie je pevne prišitá k telu batoha. Namiesto toho sú tri segmenty prepojené kovovým prútom v tvare dvojnásobnej osmičky:

Bergans SPINE

Dané riešenie znižuje rázovú silu pri chôdzi tým, že jemne pruží. Taktiež zabezpečuje veľmi dobrú pohyblivosť aj s ťažkým batohom na chrbte.

Postrehy z testovacieho záznamníka

S batohom sme boli s Kubkom na víkendovej túre v Považskom Inovci. Bol riadne naprataný, keďže bolo treba doň zmestiť stan, dva spacáky, dve karimatky, varič, jedlo na dva dni a dostatok vody. Kubko si niesol len svoje oblečenie a svoju vodu. Tu sú moje postrehy heslovite:

• Chrbtový systém je pohodlný, neobmedzuje v pohybe a hoci mal batoh cez 15 kg, chrbát ma ani po dvoch dňoch nebolel a to je úspech. Toto je asi najpodstatnejšie zistenie z testovania. Pokojne si viem predstaviť aj týždenný prechod.
  • Počas túry občas počuť zavŕzganie, ktoré zrejme súviselo s prispôsobivosťou chrbtového systému.
  • Hlboké bočné sieťky na fľaše neumožňujú manipuláciu s nimi bez cudzej pomoci alebo bez zloženia batoha.
  • Malý batôžtek je dostatočne ľahký, aby nebola motivácia šetriť hmotnosť.
  • Prídavné popruhy na pripnutie karimatky sa dajú ľahko stratiť, čo je prípad aj tohto testovacieho kusu, ktorý nám do redakcie prišiel iba s jedným popruhom. Bolo treba zaimprovizovať a karimatku pripnúť pomocou pripínania batôžka. Preto som ho nemal schovaný, hoci v ňom nič nebolo uložené.
  • Pláštenka len tak-tak prekryje celý batoh, ak nosíte karimatku zvonka. Chýba jej možnosť pripnutia k boku batoha alebo možnosť priečneho zaistenia poza chrbát.
  • Delenie vrchlíka na tri vrecká je praktické – z vnútornej strany môžete uložiť pláštenku, z vonkajšej bežné príručné veci a malé vrecko nad názvom batoha je ideálne na peňaženku.
  • Bočné kompresné popruhy by mohli byť dlhšie, nedáte pod ne karimatku. Dizajnér chce, aby ste ju nosili pripnutú pod batohom.
  • Bedrový pás je dobre tvarovaný, netreba ho príliš tesne stiahnuť, aby dobre prenášal tiaž do bedier. Chýbajú na ňom bočné vrecká, no zas má ušká na ťahanie saní (tzv. pulky).
  • Výšková nastaviteľnosť stabilizačných ramenných popruhov je veľmi dobrý príspevok k pohodliu nosenia. Máloktorý batoh má tento detail.

Batoh Bergans Trollhetta V5 75 je prepracovaný, robustný a pohodlný celoročný batoh na dlhé pochody mimo civilizáciu. Zároveň má celkom prijateľnú základnú hmotnosť. Chrbtový systém Spine2 funguje veľmi dobre, čo do pohodlia nosenia. Nie som si úplne istý, aký rozdiel dáva deklarované pruženie, no faktom je, že po dvojdňovej túre naťažko ma chrbát vôbec nebolel a pokojne by som tak pokračoval aj týždeň.