Dámska verzia – Valldal Woman Tee
Dámska verzia – Valldal Woman Tee Zatvoriť

Predstavenie Devold Valldal a Vasset – letné merino tričká s Tencelom

Kedysi bolo merino tričko pre mňa typom odevu predovšetkým do zimy. No časy sa pohli a merino začalo byť dostupné v rôznych hrúbkach vrátane veľmi tenkých modelov. Toto leto som doplnila svoj šatník hneď dvoma merino tričkami. Jedným z nich je Valldal Woman Tee od nórskej značky Devold. Pánsku verziu pod menom Vasset zas vyskúšal Ľubo.

Výrobca
Hmotnosť
113 g – pánska verzia veľ. M
Páči sa mi
nehryzie, hreje aj mokré, nesmrdí, hmotnosť, dizajn
Nepáči sa mi
žmolkovanie, veľký výstrih
Obchody

Pri materiáli si hneď povedzme, že nejde o 100% merino. Výrobcovia ho niekedy zvyknú dopĺňať iným materiálom, ktorý dobré vlastnosti merina dopĺňa a tie negatívnejšie potláča. Devold tradične používa merino vlnu ako hlavný materiál, pri tomto modeli je vlna zastúpená 70 percentami. Zvyšných 30 percent tvorí tzv. Tencel. Ide o biologicky odbúrateľný materiál vyrobený z drevnej celulózy. Mal by dobre odvádzať vlhkosť. V každom prípade je tričko stopercentne prírodné a nie je to len slogan.

Dámska verzia – Valldal Woman Tee

Tričko je voľnejšie, klasického strihu. Ide o najľahšie merino, aké som kedy mala, jeho hmotnosť je 96 gramov. Po zbalení má minimálny objem. Farebných variantov je viacero. Moje tričko má modernú svetlo ružovú farbu s jemnou melange. Výraznejší dizajnový prvok je len menšie logo v tmavšej ružovej. Ďalšie možnosti farieb sú fialová, bordová a žltá.

Po prvom oblečení ma prekvapilo, že tričko absolútne "nehryzie". Predsa len pri merino vlne to očakávam. Môže to byť aj tým, že tričko je dosť voľné. Je vo veľkosti M a v prvej chvíli som rozmýšľala, či ho nevymeniť za S. Potom som sa rozhodla, že k legínam bude lepšie voľnejšie.

Zatiaľ som ho mala oblečené na dvoch túrach, jedna z toho bola celodenná túra na hrebeň Veľkej Fatry. Počasie bolo veľmi vlhké, v prvej časti výletu bolo pomerne teplo. Pod hrebeňom sme vošli do hmly a v tej sme boli takmer celý čas na hrebeni, tam sa pridal aj vietor. Až po tento bod mi tričko vystačilo napriek poveternostným podmienkach. Bolo síce mokré, no hrialo. Priobliekať som sa musela až vtedy, keď som plánovala niečo zjesť. Na svoje prekvapenie som tričko nemusela meniť, čo pri syntetických robím štandardne, keď príde na dlhšiu prestávku, alebo predtým, než sa už ide len dolu kopcom.

Tričko som v noci vysušila na stoličke, napchala ho do batoha a nevybalila ho, pretože kvalitne zapadlo na spodku batoha. Spomenula som si naň po pár dňoch, keď som sa balila na inú akciu. Na moje prekvapenie absolútne nesmrdelo. Pri merine je to bežná vlastnosť, no predsa len bolo dosť prepotené a nejde o stopercentné merino, ako som už spomínala. Bez obáv zvládlo ďalší výlet vrátane pobytu s ďalšími ľuďmi. Samozrejme, pot treba z oblečenia vyprať, takže následne šlo do práčky. No spomínam tento aspekt preto, že v lete sa často chodí na hrebeňovky a iné ďiaľkové trasy či rôzne cestovateľské akcie. Mať so sebou tričko, ktoré nezačne tak ľahko zapáchať, môže znamenať ušetrené miesto v batohu, ktoré sa hodí na niečo iné. Alebo sa po dlhej ceste nemusíte ísť hanbiť medzi ľudí do reštaurácie.

Na mieste, kde sa o tričko obtieral popruh foťáku a batoh, teda na chrbte a pod krkom, sa mi urobili žmolky. Takže treba pri tomto materiáli rátať s tým, že estetika trička nosením trochu utrpí.

Pánska verzia – Vasset Man Tee

autor: Ľubo Mäkký

Pánsky variant sa predáva pod názvom Vasset Man Tee

V pánskom vyhotovení nesie tričko označenie Vasset Man Tee. Materiálovo je identické s dámskym modelom. Odlišná je samozrejme farebnosť – v mojom prípade stredná modrá s jemnou melange textúrou. A taktiež grafika na prednom dieli poskladaná z kresieb outdoorového výstroja – pádiel, kánoe, lán, karabín, topánok a podobne. Celkovo pôsobí nevýstredne.

Strih trička je skôr voľný. Výstrih okolo krku je dosť široký, čo som si v poslednom čase u Devoldu všimol, že robia pri viacerých modeloch. Mne to až tak nevyhovuje, prijal by som užší.

V tričku som absolvoval podobne ako Soňa dve túry. Jedna krátka podvečerná rýchlovka cez Juráňovu dolinu. Už sa zvečerievalo a ochladzovalo po teplom letnom dni. Smerom nahor som sa v tričku dosť potil, no to bolo dané aj tým, že som miestami bežal. Pozitívom trička je, že po zastavení dostatočne hreje, aj keď je chladnejšie. Pri potoku bolo chladno a dosť som sa na niekoľkých miestach zdržal kvôli foteniu tejto krásnej doliny. Nemal som pritom pocit, že by som sa potreboval prezliekať. Pri ceste nadol bolo tričko stále mokré od potu a hoci sa schladilo, bol som teplotne stále OK. Prezliecť som sa potreboval až na parkovisku, aby som do auta nesadal premočený. Je to podľa mňa dané aj voľnejším strihom, že mokrá tkanina nie je menej v kontakte s kožou a tak keď je mokrá, až toľko neochladzuje telo.

Druhá túra bola vo Vysokých Tatrách na Bradavicu. Kombináciu tričiek som si vybral nasledovne – smerom nahor som šliapal v Devold Running, ktoré je tiež z kombinácie merino + Tencel. No v podstatne tenšom vyhotovení, so sieťkou v podpaží a na chrbte. Nadol zas vo Vasset tričku. Môžem ich preto priamo porovnať. Running je viac športové, vypasované a tým vhodné na intenzívny pohyb. Vasset je zas dobré na cestu nadol, kde sa menej potíte. Pohodlne sa v ňom sedí a kávičkuje na vrchole a keď pofukuje, nepotrebujete hneď vyberať ďalšiu vrstvu. To platí aj pre pohyb dolu. Tričká sú aj rozdielne v rýchlosti schnutia. Kým Running vyschlo na ohriatej skale a miernom vetre celom rýchlo, Vassetu to trvá dlhšie. V oboch prípadoch je to zároveň podstatne dlhšie ako pri umeline, napr. polyestere.

Nesmradľavosť je tradične silnou stránkou merina. Vasset som týždeň nosil do práce, následne som ho mal dva dni počas dobrovoľníctva na Malofatranskej stovke, potom bol úplne prepotený na prvej túre a druhý krát prepotený v Tatrách. Následne ešte mokrý som ho strčil do batoha, odcestoval s ním domov, v batohu ostal ešte 3 dni takto kvasiť a až potom som ho vytiahol a vysušil. Výsledok je síce pokrčené, ale stále bez problémov použiteľné tričko.