Celkový pohľad
Celkový pohľad Zatvoriť

Prístrešok Sedlo Vyšný Tvarožec

Pri zdolávaní červenej značky z čergovského Minčola do Duklianskeho priesmyku som narazil na niekoľko objektov nezachytených v mapách. Informácia o ich existencii by pravdepodobne ovplyvnila moje plánovanie viacdenného putovania trasou mimo dotykov s civilizáciou. Jedným je prístrešok v sedle Nižný Tvarožec. Som na pochybách nazývať ho prístreškom. Svojím spôsobom je útulňou bez špeciálneho priestoru na spanie, no poskytuje pohodový úkryt nielen v nepohode.

Nízke Beskydy: sedlo Vyšný Tvarožec - na lúke
500 m n. m.
dĺžka: 21.19269 ° VD
4 - 5 osôb na podlahe
trojsezónna (bez vykurovacieho telesa), udržiavaný objekt s hospodárom
nezistená
Spojenie
Vyšný Tvarožec (bus) - sedlo Vyšný Tvarožec (modrá a zelená značka)

Prístrešok sa nachádza na okraji rozsiahlej obhospodarovanej lúky v sedle Nižný Tvarožec na opačnej strane, ako je turistický smerovník, kde sa pripája zeleno značená spojka z modrej na červenú. Priamo z tohto miesta je objekt viditeľný na okraji lesa.

• modrá a zelená značka z Vyšného Tvarožca za 0.45 h,
  • modrá a zelená značka z Cigeľky za 1.30 h,
  • červená značka z Kráľovej studne za 9.50, ako možného (a odporúčaného) etapového miesta nocľahu prechodu,
  • červená zo sedla Regetovská voda za 2.40 h, sedla Dujava za 4.50 h, prípadne Polianskeho sedla za 7.45 h, ako možných etapových prestávok.

Celodrevený objekt s kvalitnou plechovou strechou sa skladá z dvoch spojených častí. Rozsiahla prekrytá veranda je s plnými stenami so stolom a lavicami. Lampa pod strechou so stiahnutým pripájajúcim vedením k možnému pripojeniu k batérii naznačuje niečo o pravidelných návštevníkoch. Podlaha je vyložená betónovými kockami.

Hlavnou stavbou je miestnosť s otvoreným dverovým priestorom. Okraje stien sú lemované úzkymi lavičkami vylučujúcimi spanie. Na tento účel možno použiť len rovnú podlahu tvorenú taktiež betónovými tvárnicami. Môže poslúžiť štyrom až piatim nocľažníkom využívajúcim aj verandu. Na stenách je pár políc s trochou vybavenia. Z vonkajšej strany je umiestnený nekonkrétny poľský text, neuvádzajúci kto a prečo to tu postavil. Inak objekt je asi necelých 100 metrov na slovenskej strane.

Pre oheň je pred vstupom masívne vyvýšené ohnisko s integrovanou sieťkou na varenie či grilovanie. Pre uľahčenie úkonov je tu príručný stôl. Na nedostatok nachystaného dreva sa nikto nemôže sťažovať.

Toaletu som v blízkosti nevidel, no nevylučujem jej prítomnosť. Krátkosť môjho pobytu na mieste mi to ani neumožnila. Nespozoroval som ani zdroj vody na mieste. Predpokladám, že treba zostúpiť nižšie do údolia. Ani samotná obec nie je veľmi ďaleko. Neodhadujem to mimo značky na viac ako pol hodiny. Z verandy bol veľmi pekný pohľad na pokosenú lúku so sušiacim sa senom olemovanú lesom. V pozadí dominuje tmavý hrebeň Busova. Pre pohľad k obci je treba trochu podísť vpred.