Sedlo Vyšný Tvarožec

07. 08. 2020
Pri zdolávaní červenej značky z čergovského Minčola do Duklianskeho priesmyku som narazil na niekoľko objektov nezachytených v mapách. Informácia o ich existencii by pravdepodobne ovplyvnila moje plánovanie viacdenného putovania trasou mimo dotykov s civilizáciou. Jedným je prístrešok v sedle Nižný Tvarožec. Som na pochybách nazývať ho prístreškom. Svojím spôsobom je útulňou bez špeciálneho priestoru na spanie, no poskytuje pohodový úkryt nielen v nepohode.

Prístrešok sa nachádza na okraji rozsiahlej obhospodarovanej lúky v sedle Nižný Tvarožec na opačnej strane, ako je turistický smerovník, kde sa pripája zeleno značená spojka z modrej na červenú. Priamo z tohto miesta je objekt viditeľný na okraji lesa.

• modrá a zelená značka z Vyšného Tvarožca za 0.45 h,
  • modrá a zelená značka z Cigeľky za 1.30 h,
  • červená značka z Kráľovej studne za 9.50, ako možného (a odporúčaného) etapového miesta nocľahu prechodu,
  • červená zo sedla Regetovská voda za 2.40 h, sedla Dujava za 4.50 h, prípadne Polianskeho sedla za 7.45 h, ako možných etapových prestávok.

Celodrevený objekt s kvalitnou plechovou strechou sa skladá z dvoch spojených častí. Rozsiahla prekrytá veranda je s plnými stenami so stolom a lavicami. Lampa pod strechou so stiahnutým pripájajúcim vedením k možnému pripojeniu k batérii naznačuje niečo o pravidelných návštevníkoch. Podlaha je vyložená betónovými kockami.

Hlavnou stavbou je miestnosť s otvoreným dverovým priestorom. Okraje stien sú lemované úzkymi lavičkami vylučujúcimi spanie. Na tento účel možno použiť len rovnú podlahu tvorenú taktiež betónovými tvárnicami. Môže poslúžiť štyrom až piatim nocľažníkom využívajúcim aj verandu. Na stenách je pár políc s trochou vybavenia. Z vonkajšej strany je umiestnený nekonkrétny poľský text, neuvádzajúci kto a prečo to tu postavil. Inak objekt je asi necelých 100 metrov na slovenskej strane.

Pre oheň je pred vstupom masívne vyvýšené ohnisko s integrovanou sieťkou na varenie či grilovanie. Pre uľahčenie úkonov je tu príručný stôl. Na nedostatok nachystaného dreva sa nikto nemôže sťažovať.

Toaletu som v blízkosti nevidel, no nevylučujem jej prítomnosť. Krátkosť môjho pobytu na mieste mi to ani neumožnila. Nespozoroval som ani zdroj vody na mieste. Predpokladám, že treba zostúpiť nižšie do údolia. Ani samotná obec nie je veľmi ďaleko. Neodhadujem to mimo značky na viac ako pol hodiny. Z verandy bol veľmi pekný pohľad na pokosenú lúku so sušiacim sa senom olemovanú lesom. V pozadí dominuje tmavý hrebeň Busova. Pre pohľad k obci je treba trochu podísť vpred.

Sedlo Vyšný Tvarožec 09/08/20 02:09 3 príspevky

Túra Z Čergovského Minčola na Dukliansky priesmyk (2) Matka Božia držala nad nami v noci ochranný plášť na Svätej hore Javor. Vstávame do pokojného rána. Balenie trvá len krátko. Využijeme ešte možnosť raňajok v kultúrnejšom prostredí. Najväčší možný objem kávy sa snažím zohriať na vyššiu teplotu. Jej farba prekryje, ako dúfam len subjektívny, dojem závadnosti miestnej vody. Snažím sa totiž ušetriť niečo z posledných zásob z Kráľovej studne na priame pitie. Zostal mi necelý liter. Pribalím 1,5 l menej kalnej. Neviem, čo nás čaká. Nádej dáva sedlo s príznačným menom Regetovská voda. 19/09/20 Vladimír Mikuš Nízke Beskydy
Túra Z Čergovského Minčola na Dukliansky priesmyk (1) Každý máme niečo také, čo v živote tlačíme pred sebou. Čo z mnohých, či už z objektívnych alebo subjektívnych dôvodov nerealizujeme. V turistike to u mňa bola červená trasa z Duklianskeho priesmyku hranicou na západ. Nebola to sizyfovská námaha, no nezrealizovaný projekt ma trápil. Postupne sa z rešpektu stával strach z náročného pochodu. Až v tento rok nastal čas, aby som pre mňa ťažkú výzvu premenil na spomienky. 12/09/20 Vladimír Mikuš Nízke Beskydy, Čergov
Prístrešok Sokol a Sokolia skala Pri tohtoročnom letnom putovaní z čergovského Minčola do Duklianskeho priesmyku som narazil na niekoľko novších objektov neuvedených v mapách. Informácia o ich existencii a polohe by pravdepodobne ovplyvnila moje plánovanie viacdenného putovania trasou s minimom kontaktov s civilizáciou. 21/08/20 Vladimír Mikuš Čergov

Túra Tribečská osmička z Kostolian pod Tribečom Chcel som sa poriadne prebehnúť, ale čas mi momentálne nedovolil vybrať sa niekam na viacdňovú túru. Rozmýšľal som teda kam vybehnúť a nakoniec som zvolil svoju klasiku - severnou časťou pohoria Tribeč. Osmičkový okruh som vymyslel asi pred dvoma rokmi a odvtedy som ho prešiel snáď v každom počasí, ale vždy je to iné a vždy ma tu niečo prekvapí. dnes Pavel Forgáč Tribeč
Túra Rudná magistrála 1. (Zlaté Moravce – Zaježová) Vydraté ramená od batohu, boľavé nohy, sem-tam otlačik a spanie na houmlesáka v spacáku na karimatke. Čo za hovadinu som si to zase vzala do hlavy, keď som fučala ako ježko na slnečnom úpeku, opretá o paličky a prehnutá v páse ako žeriav. ,,Chcela si prejsť Rudnú magistrálu?“ ,,Chcela... Tak nedaj na sebe znať, že ti to teraz nepríde ako dvakrát dobrý nápad...“ včera Alexandra Uhlárová Javorie, Pohronský Inovec, +
Správa Po tretí raz vyberajú riaditeľa Štátnej ochrany prírody Štátna ochrana prírody je bez riaditeľa od konca apríla. Aktuálne prebieha už tretie kolo výberového konania. Dnes sa na verejnom vypočutí prezentovali Dušan Karaska, riaditeľ Správy CHKO Horná Orava, a Karol Pepich, riaditeľ Správy CHKO Strážovské vrchy. 25/09/20 Soňa Mäkká Správy

Sedlo Vyšný Tvarožec 09/08/20 02:09 3 príspevky
    • Nízke Beskydy: sedlo Vyšný Tvarožec - na lúke

dĺžka: 21.19269 ° VD

• 4 - 5 osôb na podlahe

• trojsezónna (bez vykurovacieho telesa), udržiavaný objekt s hospodárom

• nezistená

• Vyšný Tvarožec (bus) - sedlo Vyšný Tvarožec (modrá a zelená značka)