Odpočívadlo Sokol, za Lipianskym potokom
Odpočívadlo Sokol, za Lipianskym potokom Zatvoriť

Prístrešok Sokol a Sokolia skala

Pri tohtoročnom letnom putovaní z čergovského Minčola do Duklianskeho priesmyku som narazil na niekoľko novších objektov neuvedených v mapách. Informácia o ich existencii a polohe by pravdepodobne ovplyvnila moje plánovanie viacdenného putovania trasou s minimom kontaktov s civilizáciou.

Čergov: pod Sokoľou skalou nad Kamenicou v doline Lipianskeho potoka
663 m n. m.
len miesto na bivak
trojsezónna (bez vykurovacieho telesa)
prameň pod Sokoľou skalou
Spojenie
Kamenica (bus), Kyjov (bus)

Jedným z objektov je odpočívadlo s prameňom vody Sokol pod Sokoľou skalou na zelenej značke z Kamenice smerom do nástupného priestoru červenej magistrály na vrchole Minčol. Kryté posedenie síce neposkytuje ideálne podmienky na bivak, no spal som aj na horších miestach. Ostatné výhody pre oddych a úkryt pred nepohodou sú perfektné. V prípade nočného zhoršenia počasia je dostupnosť pevnej strechy nad hlavou na nezaplatenie. Aj samotná návšteva Sokolej skaly s jej kamenným oknom nemá chybu a stojí za samostatnú návštevu.

• zelená značka z Kamenice za 1.15 h,
  • neznačenou asfaltovou komunikáciou z Kyjova za 0.30 h.

Prístrešok sa nachádza na zelenej značke vedúcej v týchto miestach po kvalitnej asfaltovej cestičke vedúcej dolinou Lipianskeho potoka pod skalou dávajúcou oddychovému miestu meno. Smerovníky s názvom Sokolova skala spolu s turistickou značkou nedajú poblúdiť. Z cesty možno skalu pozorovať ako ostrý vyčnievajúci zub z lesného porastu pred dosiahnutím odpočívadla. Ako sa mení uhol pohľadu, naberá charakter ostrého Matterhornu.

Priamo pri ceste je informačná tabuľa, posedenia a podľa pamätnej tabule vysvätený kríž. Kúsok pod cestou vedľa potôčka je upravená studnička s dostatočným prietokom. Pri mostíku vedúcom cez vodu sa nachádza druhá tabuľka venovaná bradlovému pásmu Kamenice. Upozorní na skalné okno v jeho masíve.

Na druhom brehu stojí rozsiahlejší prístrešok so stolom a lavicami. Škoda, že pre nocľah úzkymi. Podlaha je kamenisto-hlinitá a sám si neviem prestaviť pohodový spánok na tomto mieste. Kúsok vedľa je upravená ojedinelá lúčka v lesnom poraste. Asi tam možno stráviť noc, aj keď je trošku šikmá. Improvizované ohnisko pred objektom zvyšuje atraktivitu priestoru. Toaletu som v blízkosti nevidel, no nevylučujem jej prítomnosť. Krátkosť môjho pobytu na mieste mi to ani neumožnila.

Sokolia skala

Samozrejme si nenecháme ujsť ani samotnú skalu. Vedie tam sústava serpentín zdolávajúca ostré stúpanie dobre upraveným chodníkom. Na vhodných miestach sú lavičky umožňujúce oddych. Chodník privedie návštevníkov priamo do sedielka pod vrcholom brala. Je tu vhodne umiestnené posedenie. Treba prejsť len úzkou šijou na plošinku priamo pri skalnej stene a skalným oknom obdivovať nekonečné čergovské lesy. Okno je jedno z najkrajších, čo som videl, a je mi záhadou, že som o ňom ešte nechyroval. Asi je to tým, že žijem na inej strane republiky. Len samotný prírodný výtvor môže byť ťažiskom nenáročnej túry.