Hanwag Banks Lady II GTX, foto Adam Lisý
Hanwag Banks Lady II GTX, foto Adam Lisý Zatvoriť

Predstavenie Hanwag Banks II Lady GTX

Topánky od nemeckej značky Hanwag nosím už od vysokoškolských čias, posledné štyri roky je to najmä ľahký model Banks. Tento rok prišiel výrobca s jeho novou verziou. Čakala som, že pôjde len o nejaký facelift, no pri prvom pohľade som mala dojem, že ide o úplne iné topánky. Iný strih, iné kopyto, zmenené materiály a iná farba. Samozrejme, keď sa pozrieme na topánku bližšie, nepoprie, že ide o rovnaký model. V nasledujúcom článku oba modely porovnám.

Výrobca
Hanwag
Model
Banks Lady GTX
Typ
topánky na ľahký treking (kategória A/B)
Materiály
nubuková koža, brúsená koža, textil
Hmotnosť
592 g
Farebné kombinácie
sivomodrá (testovaný model), sivooranžová, sivotyrkysová, sivozelená, hnedá
Páči sa mi
užší strih, rovná podrážka, viac kože pri zachovaní hmotnosti, zatiaľ nepremokajú
Nepáči sa mi
chýba pútko, farby
Ostatné info
cementovaná konštrucia, t. j. topánky sú prepodrážkovateľné podošva: Vibram Endurance – zameraná na dobrú trakciu v mäkšom teréne
Infocena
194 €

Dizajn a materiály

Začnem strihom. Nový model je robený na inom kopyte a je užší. Predok topánky je rovnejší, nie taký klenutý a celkovo nepôsobí tak “bacuľato” ako pôvodný model. Aj tento model je vyrobený v Chorvátsku, tak ako predchádzajúci.

Zvršok je ušitý najmä z nubukovej kože, ochrana proti okopu je zo štiepanej kože, teda semišu. Je našitá na zvršku, sú tu teda dve vrstvy na sebe. Na pôvodných Banksoch bola ochrana proti okopávaniu z gumy. Ktoré riešenie je lepšie, alebo či fungujú rovnako, sa asi ukáže až časom.

Okrem nubuku tvorí zvršok aj textil, no je ho tu menej než na predošlom modeli. Vypadol textil po oboch bočných stranách strednej časti topánky, celá bočná časť je teda plne kožená. Topánky majú membránu GoreTex, je ňou podšitý aj jazyk až do výšky členka.

Zboku je logo značky, pod ním je šev, ktorý je pri novom modeli schovaný dovnútra. Je tu teda menšia možnosť, že by sa vypáral. Na starom modeli sa mi vypáral šev o poschodie vyššie, na praktické použitie to zatiaľ nemalo vplyv. Skôr mi začali premokať z vnútornej strany v prednej časti, preto som ich posledného asi pol roka nosila len do suchého počasia a v prípade dažďa som vyťahovala archaické Hanwag Forest, ktoré som si dala tento rok prepodrážkovať. Pravdepodobne tam bol problematický prechod medzi zvrškom a podrážkou, kde sa vytváral ohyb, a aj preto mohlo dôjsť k návratu ku klasickej podrážke.

Podrážka

Podrážka je Vibram Endurance ako predtým, no prešla očividnou zmenou. Hanwag sa vrátil ku klasike, aj čo sa týka tvaru, aj dezénu. Podrážka má ostrý okraj po celom obvode, predošlý model mal prednú aj zadnú časť podrážky skosenú do oblej “vaničky”, takže počas chôdze mal človek hojdavý pocit a nejaký čas som si naň musela zvykať. Rovný tvar sa mi zdá stabilnejší. Tvar topánky vzadu je agresívnejší, menej “papučový”. Spodná hrana na achilovke je nižšia. Celkovo to vnímam ako snahu o vysokú pohyblivosť nohy.

Výstupky v podrážke sú od seba dosť vzdialené, takže by z nich malo blato vypadávať samo. Podobne to bolo už pri predošlej podrážke, no teraz sú rozostupy najmä v strednej časti podrážky jednoznačne ďalej. Skôr mi pripomínajú staršie modely Hanwagov, ako napríklad spomínané Foresty. Keď sme už pri tom, aj Banks sú vyrobené lepením z dvoch dielov, nie systémom vstrekovaného polyuretánu. Tiež sú teda prepodrážkovateľné. V predo-zadnej osi sú topánky poddajné, z bokov tuhšie. Medzipodrážka je tvrdšia.

Jazyk a šnurovanie

Jazyk zostal textilný, rovnako ochrana na jeho hornej časti, aby mechanické namáhanie pri šnurovaní jazyk nepoškodilo. Ochrana jazyka je zo semišu, ten je okrem toho na špici, ako som spomínala, tiež na päte a v časti okolo šnurovacieho háčika, ktorý najviac vybieha do strany. Semiš by mal byť odolnejší voči oderu než nubuková koža.

Nový model má teda o niečo odolnejšie materiály a topánka by mala byť ťažšia, no nie je, resp. len zanedbateľne. Nová podrážka má menej výstupkov a tenšiu strednú časť, tu sa teda zase na hmotnosti ušetrilo.

Čo sa týka šnurovania, to prešlo zmenami uchytenia šnúrok vo zvršku. Spodné dierky vsadené do kože nahradili textilné oká, iným spôsobom sú pripevnené aj ďalšie kovové očká. Nasleduje dvojica kovových stop očiek a dva kovové háčiky. Šnurovanie ide o niečo menej do špice, je jasné, že topánky sú skôr na turistické, než technické použitie. Ide o kategóriu A/B, teda trekking v mäkších terénoch. Objem špice sa mi zdá väčší, takže noha sa vám tam pohodlne roztiahne. To by malo prispieť k väčšej stabilite a znížiť riziko otlakov.

Škoda, že nepribudlo pútko v zadnej časti topánky. Nie je tak možné ich pripnúť karabínou o batoh, ak ste napríklad na dlhšom pochode a na záver túry ste sa prezuli do sandálov.

Krátke skúsenosti z terénu

Topánky nerozchádzajte na asfalte. Prvý raz som ich mala na takmer osemhodinovej túre vo Veľkej Fatre na Ostredok a Krížnu. Prvá časť túry viedla pomerne dlho dolinou. V topánkach som mala pocit ako v lyžiarkach, tlačili ma z každej strany a ešte sa mi zdalo, že sa mi vyzúvajú, hoci číslo bolo také isté ako pri predchádzajúcich dvoch modeloch od tejto značky. Privítala som, keď sme opustili dolinu a začali sa štverať do kopca.

Rovno som mohla poriadne otestovať nepremokavosť, pretože na túru sme vyrazili až poobede kvôli tomu, že dovtedy lialo. Kým sme sa dostali na hrebeň Veľkej Fatry, bolo treba prekonať dosť lúk s mokrou trávou a blatistým chodníkom. Aj potok preskakovať. Niekoľkokrát som si cestou naprávala šnurovanie, takže pod Krížnou som mohla skonštatovať, že topánky mi sedia o dosť lepšie. Kvalitné premáčanie – zvonka – tomu jednoznačne pomohlo. Zvnútra ostali suché, iba čo som mala mokré v okolí členka, lebo kto by sa v lete potil v návlekoch. A trochu spotené, samozrejme, ale suché ponožky to vyriešili až do konca túry.

Následne som topánky mala za pekného suchého počasia v pralese. Sedeli dobre a nikde ma neomínali, veľmi dobre držia nohu, takže človek môže bez obáv kráčať mimo chodníka po nerovnom teréne. Jednoznačne mi vyhovuje viac rovná podrážka ako zaoblená pri predchádzajúcom modeli. Mala zrejme niečo uľahčiť, no mne vyhovuje klasika.

Ženské okienko: Atramentová farba ma neohúrila, hoci je pravda, že sa mi hodí k oblečeniu. K dispozícii sú rovnako tmavé varianty s detailami ako sivá s oranžovými či tyrkysovými prvkami a šnúrkami, prípadne tmavohnedá.

Topánky budem ďalej nosiť a neskôr sa podelím s ďalšími skúsenosťami.