Pozorovateľňa na východnom brehu Hrhovského rybníka
Extra

Vtáčie pozorovateľne na Hrhovských rybníkoch

13. 08. 2020
Vtáky a vodné plochy patria dokopy. A rovnako aj turistická a odborná verejnosť. Preto v Slovenskom krase, pri najväčších rybníkoch na Slovensku, vyrástli v spolupráci s maďarskou stranou cez projekt Úžasný vtáčí svet bez hraníc dve rozhľadne.

Obe drevené rozhľadne sa nachádzajú neďaleko obce Hrhov medzi mestami Moldava nad Bodvou a Rožňava. Jedna sa nachádza na východnom brehu a druhá, na západnom brehu rybníka.

Prvá je jednoduchšej konštrukcie a nachádza sa asi pol kilometra od štátnej cesty č. I/16 (E58) a asi kilometer od dediny smerom na Moldavu nad Bodvou resp. Košice.

Druhá veža sa nachádza za Štátnymi rybníkmi, prístupná po širokej nespevnenej ceste, ktorá obchádza rybnú farmu a tak sa dá dostať k samotným rybníkom. Hneď na ich začiatku sa nachádza vyššia - 12-metrová rozhľadňa. Jej výhodou je, že má širokú strechu. Prístup je vhodný aj pre rodiny s deťmi a kočíkmi. Rovnako aj pre bicyklistov.

Súčasťou projektu bolo vybudovanie zeleného náučného chodníka cez mokrade. Pozorovateľne ponúkajú možnosť sledovať vtáky ako potápka chochlatá, volavka popolavá či kaňa močiarna alebo orliak morský, ale aj iné zo 120 druhov, ktoré tu zaznamenali.

Keďže sa pozorovateľňa nachádza na okraji väčšieho rybníka, je možné zbadať tiež skokany, ropuchy, užovky či kapre, ktoré sú tu chované.

Hrhovské rybníky

Založili ich v 50-tych rokoch na mieste mokradí a rašelinísk na úpätí planín Slovenského krasu - Horný a Dolný vrch. Sú súčasťou chráneného vtáčieho územia Slovenský kras. Nachádzajú sa v nadmorskej výške 193 metrov a majú rozlohu 250 hektárov.

Vtáčie pozorovateľne na Hrhovských rybníkoch 26/09/20 17:48 2 príspevky

Prístrešok Pastierová, chatka pod Bukovou Slovenský kras nemá veľa možnosti na prespatie pod strechou a preto určite poslúži znalosť prístrešia na strategickom mieste pri prechode najdlhšej značenej trasy v rámci Slovenského krasu. 20/11/20 Henrich Tomáš Slovenský kras
Túra Pamiatkami Poduklianska IV. – Rotunda a Kaštielik Pred dvoma rokmi, pri príležitosti 100 rokov od ukončenia Veľkej vojny (1. svetová vojna) som navštívil najznámejšie miesta, ktoré majú súvis s vojnovými, ale aj povojnovými udalosťami na východnom fronte blízko slovenskej hranice. No zaujímavé sú aj ďalšia pamiatky, ktoré by nebolo od veci si pozrieť. 11/11/20 Henrich Tomáš Nízke Beskydy
Túra Podhorie Levočských vrchov v jeseni Na rodnom Východe sú len dve pohoria, kde som len minimálne pochodil. Jedným z nich sú Levočské vrchy a prvá, a zatiaľ posledná, návšteva bola pred štyrmi rokmi. Aj keď ďalšiu som si naplánoval po zvyčajných dvoch, až slnečné októbrové dní roku 2018 mi dopomohli k návšteve, síce len podhoria, ale zato veľmi pekného jesenného. 01/11/20 Henrich Tomáš Levočské vrchy

Rada Ako kakáte v lese? Nedávna skúsenosť v rámci akcii Čisté hory ma inšpirovala k otvoreniu tejto témy, najprv na diskusnom fóre, no myslím, že cikanie a kakanie v lese si zaslúži aj vlastný článok. Sú to úplne základné potreby, týkajúce sa každého turistu bez ohľadu na kondičku či výbavu, avšak v turistických príručkách či v návštevných poriadkoch národných parkov sa o nich nič nedozviete. Áno, odpadky je potrebné brať so sebou, ale o tom, že aj toaleťák je odpadok už všetci taktne mlčíme a väčšina si to vysvetľuje tak, že to vlastne nie je odpad. dnes Lenka Rusnáková Strava a pitie
Túra Stolové hory v Saskom Švajčiarsku V septembri sme sa vybrali do neďalekého Nemecka. Cieľom nášho trojdňového putovania bola bývalá vojenská pevnosť tesne za hranicami Česka. Terén bol nenáročný, zaujímavostí mnoho, doprava vlaková, lodná a pešia. včera Jana Hrehová Svet
VHT Furkotská dolina, Bystrá lávka a Štrbský štít Ôsmy diel zo seriálu Tatranské doliny je venovaný Furkotskej doline, ktorá ústí neďaleko Štrbského plesa a ohraničuje ju Soliskový hrebeň z východu a hrebeň Ostrej zo západu. V závere doliny sa nad ňou týči Furkotský štít, z ktorého oba hrebene vybiehajú. Veľkou ozdobou Furkotskej doliny sú dve Wahlenbergove plesá, ležiace v jej hornej časti. Vyšné Wahlenbergovo pleso v samom závere doliny je druhým najvyššie položeným plesom v Tatrách a to je aj dôvod, prečo tu robím výnimku a dolinu si neprejdem tradične hore a späť dole. 23/11/20 Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry

Vtáčie pozorovateľne na Hrhovských rybníkoch 26/09/20 17:48 2 príspevky
    • Slovenský kras - Turnianska kotlina: Hrhovské rybníky

• celoročná

• Hrhov (bus, parkovisko pri hlavnej ceste)