Kráľová studňa (prameň)
Kráľová studňa (prameň) Zatvoriť

Túra Cez Kremnické vrchy do Veľkej Fatry

Vďaka programu DofE (Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu) sme sa dostali k výzve ísť na dobrodružnú expedíciu. Pre zvládnutie expedície bolo potrebné dodržať niekoľko cieľov, ako sú napríklad strávenie štyroch dní v prírode, príprava jedného teplého jedla denne a zaobísť sa bez elektronických zariadení. Naša cesta viedla z Malachova cez Kremnické vrchy, Veľkú Fatru až na jej koniec v Motyčkách.

leto – 22.07.2020
Kremnické vrchy, Veľká Fatra
chata Cabanka, Kráľová studňa (prameň)
chata Cabanka pri Kordíckom sedle, koliba pri partizánskom bunkri na Kráľovej studni, Nová hoľa
Banská Bystrica (vlak, bus, MHD) - Malachov (bus, MHD, parkovisko pred Jednotou)
Motyčky (bus) - Banská Bystrica (vlak, bus)
» č.476 Veľká Fatra, Kremnické… (1:40.000)

1. deň - streda

(celkový čas 7.15 h, vzdialenosť 19 km, stúpanie 1203,9 m, klesanie 590,9 m)

Malachov - Suchý vrch - Králiky - Bystrické sedlo - Skalka - Kordícke sedlo, útulňa Cabanka

Stretli sme sa v Malachove pred potravinami pripravení vyraziť aj s našimi 15 kg ťažkými ruksakmi. Naše putovanie nezačalo úplne ideálne, keďže sme minuli hneď prvú odbočku. Našťastie sme si uvedomili našu chybu skoro a vrátili sme sa naspäť na zelenú značku. Po prvom väčšom stúpaní nás potešil a dobil energiou výbeh s koňmi. Ako sme išli na Králiky, skomplikovala sa nám cesta a zablúdili sme až na Holý vŕšok. Keď nás nesprevádzali modré značky, uvedomili sme si, že takto cesta nevedie. Po návrate na modrú značku sme prešli okolo jazera, cez Králiky až sa pred nami objavilo namáhavé stúpanie na Skalku. Tam sme si po poslednej skúške našich síl mohli vychutnať rozlúčku so slnkom. Bohužiaľ, to znamenalo pokračovanie tmou. Ako svetlonosi sme sa predierali lesom až sa pred nami zjavila tabuľka Kordíckeho sedla. K útulni Cabanka sme sa museli vrátiť trochu po ceste späť a potom nás tam bežkárska trať zaviedla. Trať bola širšia aj dobre označená. Pred chatou nás prekvapili dve svietiace oči a keďže poznáme faunu miestnych lesov, snažili sme sa živočícha vyplašiť zvukom. Po piatich minútach intenzívneho pískania sa „jeleň” nepobral preč a po priblížení sme zistili, že náš jeleň je vlastne kôň. Keďže jazdci obsadili chatu, boli sme odkázaní prečkať mrazivú noc vonku v altánku.

2. deň - štvrtok

(celkový čas 10.7 h, vzdialenosť 24,24 km, stúpanie 1051,5 m, klesanie 823 m)

Kordícke sedlo, Cabanka - sedlo Flochovej - sedlo Malý Šturec - Krásny kopec - Kráľová studňa (prameň) - koliba pri partizánskom bunkri

Po prebudení sme sa zvítali s jazdcami, ktorí včas ráno odišli a my sme mali možnosť obhliadnuť si chatu za denného svitu. Chata nás svojou útulnosťou prekvapila. Výdatný prameň bol hneď pri nej, vnútri sme si vedeli príjemne zakúriť aj si vychutnať raňajky. Naša cesta začala dobre, až pokiaľ sa optimistické časy na smerovkách neukázali byť fikciou a v sedle Flochovej sme zistili, že namiesto štyroch hodín máme pred sebou šesť. A takto začala nepríjemná hojdačka prevýšení a klesaní. Stále iba hore-dole bez viditeľného konca. Po vytúženom konci Kremnických vrchov sme museli prekročiť cestu prvej triedy. A po nej nás hneď privítala Veľká Fatra dlhou cestou s miernym stúpaním na Kráľovu studňu. Totálne vyčerpaní sme sa dotrmácali okolo hotela Kráľova studňa až k prameňu. Z toľkého vyčerpania sme ani nedokázali naplno postrehnúť krásu zapadajúceho slnka. Od prameňa sme sa mierne vrátili a vrhli na posledný výstup nášho dňa. Po zelenej značke hore za krížom nám kopec odokryl našu útulňu na noc, kde sme si aj s príjemnou spoločnosťou užili teplo ohňa vnútri.

3. deň - piatok

(celkový čas 10 h, vzdialenosť 18,5 km, stúpanie 1084 m, klesanie 1059 m)

Koliba pri partizánskom bunkri - Kráľová studňa (prameň) - Krížna - Rybovské sedlo - Prašnické sedlo - Východné Prašnické sedlo - sedlo Veľký Šturec - Motyčská hoľa - sedlo Prípor - Zvolen - Nová hoľa

Ráno sme vstali do nádhernej scenérie s výhľadom až na surreálnu Kráľovu skalu. Pri prechode okolo Kráľovej studne sme si doplnili zásoby vody a vydali sme sa na náš prvý piatkový výstup s menom Krížna. Tu nás na vrchole čakal vojenský objekt. Smerom na Rybovské sedlo sme sledovali hrebeň Veľkej Fatry a cesta bola príjemná len s miernym klesaním. Na Rybovskom sedle sme „omylom” zabočili na cyklotrasu, ktorá nás však previedla okolo stáda oviec do rovnakého cieľa - Prašnického sedla. Z našej obedovej prestávky nás vyhnal dážď. Avšak, našťastie sa zaujímavá lesná cestička stala naším útočiskom. Po sedle Veľký Šturec nás čakali posledné náročné stúpania. Dobytie nášho predposledného vrcholu s nami oslávil aj intenzívny dážď. Strechu nad hlavou sme našli na tom najneočakávanejšom mieste - na hornej stanici lanovky. Dážď nám aj padol na úžitok, keď sa stal dôležitou ingredienciou do polievky. Medzi betónovými stenami sme sa po troch dňoch v prírode cítili ako doma a v suchu a teple sme potom išli spať na trochu tvrdej zemi.

4. deň - sobota

(celkový čas 8.30 h vrátane 4 h prestávky, vzdialenosť 12,6 km, stúpanie 338 m, klesanie 1008 m)

Nová hoľa - Donovaly - Baník - Bully - Krčahy, Kováčka - Bukovská dolina - Motyčky

Ráno sme sa zobudili s výhľadom na Nízke Tatry a mliečnymi oblakmi zaliate údolia. Ponáhľali sme sa dole do Donovál, kde sme pri pikniku strávili doobedie plnením nášho cieľa. Po usilovnej práci na našom cieli prepletenej s prestávkami na jedlo sme sa vydali na úplne poslednú časť nášho dobrodružstva. Z Donovál, miesta hotelov a lyžiarskych stredísk, sme sa dostali na Bully, kde nás pre zmenu obklopili malebné domčeky. Cesta cez les a po poliach bola priateľská a žiadne výrazné stúpanie sa neobjavilo. Na jednom rázcestí pri poli, ktoré sa volalo Krčahy-Kováčka sme odbočili doprava na žltú cyklistickú trasu. Viedla nás lesom takmer špirálovo dole a spoločnosť sa nám rozhodol robiť aj dážď. A potom sa pred nami roztvoril les a prišli sme do konečného miesta našej expedície, do Motyčiek. V krčme Medvedica, kúsok od autobusovej zastávky, sme následne spoločne oslávili úspešný koniec nášho dobrodružstva.

Naše putovanie dlhé 74 km trvalo štyri dni aj kvôli nášmu DofE plneniu cieľa a ťažkej batožine, inak sa trasa dá prejsť aj za kratší čas. Z Malachova cez Skalku, sedlo Malý Šturec, Kráľovu studňu, Krížnu, Zvolen, Donovaly sme išli až do Motyčiek. Cesta bola bohatá na majestátne kopce s nádhernými výhľadmi a na čarovnú prírodu. Ak sa rozhodnete ísť po našich stopách, máme pre vás radu - zoberte si teplé spacáky, lebo noci (aj v lete) bývajú chladné a zvoľte odskúšanú a dobrú obuv. Dobrodružnú trasu odporúčame každému, kto má chuť na nezabudnuteľný zážitok a zvládne aj náročnejšiu cestu.