Vojtech Špišák alias Belo
Vojtech Špišák alias Belo Zatvoriť

Správa Anjel na horách spája turistiku s dobročinnosťou

Vojtech Špišák je turista, ultrabežec a organizátor pretekov v horskom behu Východniarska stovka. Popri tom každý rok vymyslí charitatívnu akciu spojenú so športom. Tento rok robí zaujímavý projekt v spolupráci s neziskovou organizáciou Dobrý anjel.

Košičan Vojtech Špišák, známy aj pod prezývkou Belo, sa dobročinným aktivitám spojeným so športom venuje dlhodobo. V 2015 bežal s Romanom Minarovičom z Košíc do Prahy na podporu autistického centra Rubicon. O rok neskôr túto trasu zopakoval na kolobežke, popri tom propagoval darcovstvo kostnej drene. V roku 2017 si dal za cieľ odbehnúť 42 maratónov za 42 dní, na podporu centra Dorka a mladých ľudí, ktorí majú komplikovaný štart do života po opustení detského domova. Telo Belovi dovolilo odbehnúť "len" 29 maratónov, no s výsledkom akcie po stránke vyzbieranej pomoci bol spokojný.

V roku 2018 Belove plány pribrzdili zranenia, no už o rok neskôr išiel z Košíc do Prahy na bicykli, tam odbehol polmaratón a druhý deň na to v Bratislave maratón. V rámci týždňovej akcie ľudia medzitým robili individuálne dobré skutky a informovali o tom na stránke akcie.

1 rok, 58 kopcov, 58 príbehov

K tohtoročnému projektu Bela paradoxne nakopli koronavírusové obmedzenia. "Keď som sa mohol pohybovať len v rámci svojho okresu a pozeral som, kam by som mohol ísť, našiel som na Hiking.sk zoznam najvyšších vrcholov podľa okresov." Z neho sa Belo dostal na zoznam pohorí a napadlo mu, že by bolo fajn v priebehu jedného roka absolvovať výstup na najvyšší bod každého slovenského pohoria.

"Rozhodol som sa počas jedného roka vystúpiť na najvyššie kopce všetkých slovenských pohorí. Chcem ukázať, že na Slovensku je veľa rodín, ktoré denne zdolávajú oveľa ťažšie kopce."

Ako partnera charitatívneho projektu oslovil Dobrého anjela. "Registrujem ich už dlhšie, viem, že je to organizácia, ktorá adresne podporuje ľudí s ťažkým osudom. Väčšinou ich postihla nejaká choroba, majú do toho ešte nezaopatrené deti. Dostali sa na hranicu existenčného minima a pomoc od štátu nie je dostatočná," hovorí Belo.

S nápadom oslovil Ľudmilu Kolesárovú, PR manažérku Dobrého anjela a zároveň vášnivú turistku. Vymysleli koncept výstupov na 58 najvyšších bodov slovenských pohorí s tým, že zároveň sa odprezentuje príbeh konkrétnej rodiny spod daného kopca, ktorej Dobrý anjel pomáha.

Prečo sa Dobrý anjel rozhodol participovať na tomto projekte? "V prvom rade je to Belova osobnosť, lebo je to zaujímavý človek a je u neho evidentná snaha robiť dobro, nie je to len póza," hovorí Ľudmila Kolesárová. Okrem toho sa jej páči, že myšlienka Dobrého anjela sa posúva trochu mimo bežnej bubliny ľudí, ktorých zaujíma charita. Po prvých pár vrcholoch im pribudlo 21 nových dobrých anjelov. Byť dobrým anjelom znamená najmä pravidelné prispievanie, aspoň malou sumou.

Na túru sa môže pridať ktokoľvek

Projekt trvá od tohtoročného júna celý ďalší rok. Belo bol v rôznej zostave spoluturistov už na Branisku a Bachurni, Paprtnom vrchu, Chlieviskách, Kozom chrbáte a Gerlachu.

Plán výstupov si môžete pozrieť na tejto webstránke. Je tam vždy aj čas a miesto zrazu, a na ktorýkoľvek výstup, s výnimkou návštevy vojenského priestoru, sa môžete pridať. Belo je univerzálny spoločník, s turistami ide turistickým tempom, s bežcami beží.

"Poďme si zaturistikovať, ukážme krásy Slovenka, urobme niečo pre svoje zdravie, a zároveň sa podeľme s tým, čo máme a prispejme tým, ktorí to potrebujú," uzatvára Belo.