Slavkovský štít z Lomnickej vyhliadky
Slavkovský štít z Lomnickej vyhliadky Zatvoriť

Túra Dve víkendové túry vo Vysokých Tatrách

Dávam do pozornosti dve túry vo Vysokých Tatrách: zo Starého Smokovca cez Hrebienok a Zamkovského chatu na Skalnaté pleso a kratšiu, od Štrbského plesa k Popradskému plesu.

leto – 05.06.2020
Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
Chata na Hrebienku, Rainerova chata, Zamkovského chata, Skalnaté pleso (všade sa voda kupuje)
Starý Smokovec (vlak, bus, platené parkoviská, lanová dráha) - Hrebienok (lanová dráha)
Skalnaté pleso (lanová dráha) - Tatranská Lomnica (vlak, bus, parkoviská)
Štrbské Pleso (vlak, bus, platené parkoviská), Popradské pleso (vlak, bus, parkovisko)
» č.701 Vysoké Tatry (1:25.000)

S manželkou nepatríme medzi najskúsenejších vysokohorských turistov, ale už dlhšie sme rozmýšľali, že by sme skúsili aj ťažšie túry v našich milovaných Vysokých Tatrách. Výber nakoniec padol pre výstup na Skalnaté pleso zo Starého Smokovca a na druhý deň oddychovejšia turistika v okolí Štrbského Plesa.

Piatok: cesta do Tatier

V piatok bolo naším cieľom dostať sa z Bratislavy do Tatier, keďže sme do obeda mali ešte pracovné povinnosti. Ubytovanie sme si našli v chatke pri Tatralandii, aby sme mali čo robiť aj v prípade nepriaznivého počasia - predpovede neboli najlepšie.

Sobota: túra na Skalnaté pleso

Starý Smokovec – Hrebienok – Rainerova chata – Zamkovského chata – Skalnaté pleso

V sobotu ráno nás našťastie zobúdzalo krásne slnečné počasie. Pre istotu sme si ale zbalili pršiplášte, dostatok vody a trochu jedla. Zo Starého Smokovca na Hrebienok sme sa rozhodli vystúpať pešo, aj keď je tu možná alternatíva ísť pozemnou lanovou dráhou, čo dosť ľudí využíva. Už výstup ponúka krásne výhľady na tatranské štíty. Na Hrebienku sme si dali prvú menšiu prestávku a doplnili si vodu na chate.

V ďalšej časti nás čakali dve chaty: Rainerova a Zamkovského. Na prvú viedla cesta skoro bez väčšieho stúpania, takže to bola pre nás príjemná oddychová časť. Medzi Hrebienkom a Rainerovou chatou je možné si trasu trochu predĺžiť a tým sa dostať k Dlhému vodopádom a vodopádom Studeného potoka. My sme túto príležitosť nevyužili, lebo sme vedeli, že nás tak či tak o niečo neskôr čaká Obrovský vodopád, ktorý sa nachádza približne na polceste medzi Rainerovou a Zamkovského chatou.

Pri Rainerovej chate sme mali len kratučkú prestávku, dlhšiu sme si dali až pri Zamkovského chate. V nej sme sa ohriali horúcou polievkou, kávou a doplnili sme si zásoby vody. V tomto momente sa počasie zhoršilo a začalo mrholiť. Posledný úsek na Skalnaté pleso síce neprinášal veľké prevýšenie, ale pomaly nám začali dochádzať sily a počasie nás tiež veľmi nepotešilo. Celý čas sme kráčali v hmle a v slabom daždi. V posledných metroch pred Skalnatým plesom nás dokonca zastihlo sneženie, aj napriek tomu, že bol už začiatok júna. Počasie sa nezlepšovalo, takže sme sa rozhodli zviezť sa dole do Tatranskej Lomnice lanovou dráhou. Tým sme ušetrili čas a večer sme sa ešte trochu zregenerovali v Tatralandii.

Nedeľa: túra k Popradskému plesu

Štrbské Pleso – Trigan – Popradské pleso – Popradská poľana – Popradské pleso, zastávka – Štrbské Pleso

V nedeľu ráno sa počasie znovu trochu zlepšilo, takže sme sa rozhodli skúsiť ešte túru zo Štrbského Plesa. Manželka bola pri Štrbskom plese doteraz trikrát, ale až teraz videla naše krásne pleso bez hmly.

Od Štrbského plesa sme sa vybrali zdanlivo ľahšou túrou k Popradskému plesu. Zrejme ešte vďaka únave z predchádzajúceho dňa to ale pre nás až taká ľahká túra nebola. Cesta viedla prevažne zalesneným terénom, spočiatku smerom hore do kopca. Prekvapivo sme po ceste stretávali veľmi málo turistov. Približne od polovice trasy sa stúpanie zmiernilo, občas sme dokonca klesali.

Po prekročení Hincovho potoka nás dokonca čakali krásne výhľady na vrcholy Patria a Malá Bašta. Po príchode na Popradské pleso sa ešte viac vyčasilo a otvorili sa nám nádherné výhľady. Popradské pleso nie je len tak náhodou veľmi obľúbeným miestom v Tatrách. Po obednej prestávke (je tu dobrá reštaurácia a možnosť doplniť si vodu) a prechádzke okolo plesa sme sa Mengusovskou dolinou vybrali späť k Štrbskému plesu.

Modrá trasa vedie asfaltovou prístupovou cestou, takže je veľmi nenáročná a vhodná aj pre starších ľudí a rodiny s deťmi.

Zhodnotenie

Túra zo Starého Smokovca je podľa mňa dobrým tipom pre tých, ktorí si ešte netrúfnu na náročnejšiu vysokohorskú turistiku a veľké stúpania na vrcholy našich veľhôr, ale zároveň nechcú ani príliš ľahkú turistiku. Cesta je po celý čas dobre značená. Tri chaty poskytujú dostatok príležitostí na oddych, najedenie sa a doplnenie zásob vody. Jediné, čo po trase môže nepríjemne prekvapiť, je počasie. My sme boli veľmi vďační, že sme si so sebou zobrali pršiplášte, nakoniec sa nám zišli.

Túra na Popradské pleso je vhodná aj pre deti a starších ľudí. Aj pri prvej aj pri druhej trase sme stretali prekvapivo málo turistov, možno kvôli tomu, že pred víkendom hlásili zhoršené počasie.