Primus Firestick je trojsezónny plynový varič na bežné použitie
Primus Firestick je trojsezónny plynový varič na bežné použitie Zatvoriť

Recenzia Plynový turistický varič Primus Firestick

Tento trojsezónny varič nie je ani najľahší, ani najvýkonnejší, no v oboch meradlách je dosť dobrý. Jeho riešenie skladania je však nápadité, vyhotovenie príkladne presné a manipulácia jednoduchá. Je vhodný na bežnú veľkosť turistických nádob, napríklad tradičný hliníkový ešus. Poradí si aj s užším dnom stredne veľkého mokka kávovaru. Testovali sme ho v nerezovej verzii. Kto by chcel high-tech, vyrába sa aj v titanovom vyhotovení.

Výrobca
Hmotnosť
134 g – vrátane piezo zapaľovača a vlneného vrecúška
Páči sa mi
nápadité riešenie skladania, stabilita nádoby, malé rozmery pri balení, vlnené vrecúško
Nepáči sa mi
vrchnák sa môže stratiť a potom nebude možné varič zavrieť, chýba stabilizačná trojnožka na kartušu
Ostatné info

• hmotnosť: 98 g,
  • výkon: 2 500 W,
  • var 1 litra vody: 4 minúty a 30 sekúnd,
  • spotreba: 230 g kartuša vydrží na 75 minút varenia.

Zbaliteľný do kompaktného valca

V zloženom stave je Firestick valcom s priemerom podstavy 3,5 cm a výškou 10,3 cm. Jemne z neho vystupuje len ukončenie ventilu, ktorého ovládanie je sklopené. Nič výraznejšie z neho nevytŕča. Dostanete k nemu aj malé vlnené vrecúško, do ktorého sa akurát zmestí spolu so samostatným piezo zapaľovačom. Vrecúško môžete zároveň použiť aj na uchopenie horúceho hrnca, ak ste si náhodou zabudli držiak k ešusu.

Po odstránení vrchnáka sa valec otvorí. Jeho plášť je totiž rozdelený na tri časti, ktoré tvoria nožičky roštu. Keďže ich tvorí tretinový výsek valca, sú dostatočne tuhé a stabilné. Pre celkovú stabilitu bude limitom skôr dno kartuše, najmä ak použijete najmenšiu kartušu (100 g). Súčasťou dodávky, žiaľ, nie je stabilizačná trojnožka.

Vhodný na užšie aj širšie nádoby

Horák s výkonom 2 500 W je v zavretom stave chránený nožičkami, takže sa mu pri transporte nemá čo stať. Priemer horáka sú 3 cm. Vytvára úzky plameň, ktorý sa dá použiť aj s užšími nádobami ako napr. mokka kávovar. Pri širších môžete dať vyšší výkon, čo obzvlášť platí pre nádoby s výmenníkom tepla, ktoré teplo aj efektívne využijú.

Pri klasických nádobách je zasa lepšie udržiavať miernejší plameň, ktorý aj za cenu pomalšieho varenia neplytvá palivom. Aj preto je samotný maximálny výkon variča (pri trojsezónnom určení) nie úplne podstatným údajom a skôr ako na ultra-tryskáč sa treba zamerať na vhodnú nádobu, ktorá teplo prenesie s čo najmenšími stratami do zohrievanej tekutiny.

Jemná regulácia bez regulátora tlaku

Firestick je určený na skrutkovacie turistické kartuše so 100 g, 230 g alebo 450 g plynu. Používal som ho s červenými Primus kartušami s trojsezónnou zmesou.

Regulácia plameňa je pomocou klasického ventilu. Nie je tu tlaková regulácia, takže počas varenia musíte varič sledovať, či príliš neklesá tlak. Pozitívom však je, že rozsah nastavenia od nulového do plného výkonu je na dvoch kompletných otočeniach (720 °), takže nájsť požadovaný výkon nie je problém.

Skúsenosti z používania

Oceňujem nápaditý spôsob otvárania, ktorý zároveň chráni horák vo vnútri. Ako riziko vidím potenciálnu stratu vrchnáka, ktorý nožičky drží pokope.

Samostatný piezo zapaľovač je netradičným riešením, ktoré spríjemní používanie, no preferujem kresadlo. To sa do vlneného vrecúška tiež zmestí.

Stabilita nádob, s ktorými som varič testoval, bola dobrá. Skúšal som titanový ešus MSR, nerezový mokka kávovar strednej veľkosti a hrniec Alb Forming AL-INOX s frézovaným dnom.

Vo vetre sa správa varič štandardne ako varič bez závetria. Nožičky variča a mierne zapustený horák by síce mohli vzbudzovať dojem vyššej odolnosti, no vo vetre je dobré si tak či tak nájsť závetrie. Nejaký kameň či hrubší strom sa vždy nájdu.

Namerané hodnoty

Varič som testoval v letných podmienkach – bezvetrie s občasným pofukovaním, teplota okolo 23 °C. Mal som plnú kartušu plynu a nádoba bola z tenkého titanu bez výmenníka tepla. Zohrieval som 500 ml vody. Trvalo mi to 3 minúty a 50 sekúnd, spotreboval som 6,2 gramu plynu.

Výkon som reguloval tak, aby som pocitovo čo najmenej tepla strácal únikom mimo nádoby. Na základe nameranej spotreby a údajov výrobcom som bol teda približne na polovici možného výkonu.

Pri takomto použití by som zo 100-gramovej kartuše dostal asi 15 - 16 takýchto varení, čo zodpovedá maximálne 8 litrov uvarenej vody. Hovoríme však o extra priaznivých podmienkach. Ak by ste použili hrniec s výmenníkom tepla, dá sa v závislosti od podmienok priblížiť k 12 litrom uvarenej vody na takúto kartušu.

Varič Primus Firestick je trojsezónnym plynovým turistickým varičom s nápaditým riešením skladania. Rozmerovo sa ľahko zmestí do ešusu, v ktorom ostane ešte dosť miesta na kartušu a iné doplnky, ktoré chcete mať v jednej kope pri balení batoha. Nie je vyzbrojený ani predohrevom plynu, ani regulátorom tlaku. Netreba preto od neho očakávať prácu za hranicou jeho trojsezónneho určenia, avšak to, na čo je však určený, robí dobre.