Babice
Babice Zatvoriť

Túra Rajecký hrad, rozhľadňa Dubová a veže Babice

Súľovské skaly, súčasť Súľovských vrchov, sú vzácnou perlou medzi slovenskými pohoriami. Aj vďaka tomu, že hlavnou horninou pohoria sú karbonátové zlepence, vytvorilo sa v nich najväčšie skalné mesto na Slovensku.

1 deň
leto – 30.07.2020
Súľovské vrchy (CHKO Strážovské vrchy)
Studnička za Fľakom
Žilina (vlak, bus) - Jasenové (vlak, bus), Zbyňov (vlak, bus) - Žilina (vlak, bus)
» č.480 Strážovské vrchy, Súľo… (1:40.000)

Hlavný hrebeň, tvoriaci akúsi skalnatú podkovu okolo obce Súľov – Hradná pozná asi každý turista, (aspoň teoreticky). Veď Gotická brána, Súľovský hrad, Obrovská brána, či Šarkania diera sú veľmi silným lákadlom. Tieto nádherné prírodné výtvory sme si pozreli už viackrát a začali nás zaujímať aj neznáme skalky vytŕčajúce kde – tu z mora zelene, ale aj dokonale skryté v hustých súľovských lesoch.

Už viackrát sme nad Zbyňovom obdivovali pekné zoskupenie bielych veží a ihiel s írečitým názvom Babice a keďže neďaleko sa nachádzajú zrúcaniny hradu Rajec, vymysleli sme si trasu, ktorá sa nám veľmi zapáčila.

Jasenové – Rajec, hrad – Dubová, rozhľadňa – Na Bielej studni – Stratený budzogáň – Babice – Zbyňov

Niekde som sa dočítala, že pri zrúcanine hradu Rajec je informačná tabuľa. To je dobre, pomyslela som si, tým pádom tam bude aj nejaký chodník a nemusíme ho teda prácne hľadať, či lomiť sa chrapaždinami. Vystúpili sme s autobusu v Jasenove a na naše prekvapenie sme sa ocitli na okružnom NCH Okolo Rajeckého hradu, ktorý ide z Rajca cez rozhľadňu Dubová, hrad Rajec a Jasenové naspäť do Rajca. No paráda! Mali sme trošku obavu, v akom stave chodník bude, ale lepšie zanedbaný, ako žiadny chodník. Boli sme však milo prekvapení. Je to pekne upravený chodník a navyše dobre značený.

Rajec, hrad

Čas na smerovníku v Jasenovom ukazoval, že k hradisku to máme 1.15 h, a tak sme vykročili. Pristavila nás len pekne upravená drevená chalupa. Za smerovníkom Fľak sme sa vnorili do lesa, kde začína celkom strmé stúpanie. Na chvíľu sme sa zastavili pri upravenej studničke, ktorej strecha už trochu chátra, ale voda tečie a je celkom chutná. Strmé stúpanie pokračuje k smerovníku Pod hradiskom a odtiaľ na hrad je to už mierne a určite kratšie ako avizovaných 20 minút. Prišli sme na zaujímavo upravené predhradie. Sú tu informačné tabule s vyobrazením zastávok NCH Okolo Rajeckého hradu, obrázky ako hrad vyzeral kedysi, pôdorys hradu i informácie o histórii. Sú tu tiež repliky drevených palisád, ohnisko a kúsok ďalej v lese latrína. Samotný hrad je od predhradia oddelený priekopou. Z hradu sa veľa nezachovalo, ale valy dobre vidieť a jednu archeologickú sondu nechali odkrytú, takže je vidieť aj kúsok obvodového múru. Páčilo sa mi. Je to pekne, nevtieravo upravená historická pamiatka, s mnohými informáciami, ktorá dokáže zaujať tak deti, ako aj dospelých.

Dubová, rozhľadňa

Miernym stúpaním sme pokračovali náučným chodníkom. Chodník ide väčšinou lesom, ale na jednom mieste, vďaka rúbani, sa objavil aj obmedzený výhľad smerom na západ. Asi po pol hodine sme prišli k rozhľadni na Dubovej. Nie som fanúšičkou rozhľadní, ale táto ma zaujala. Rozhľadňa má tri stupne a posledný stupeň je plošina vysunutá do priestoru, smerom na východ do Rajeckej kotliny. Nie je veľmi vysoká, nevyčnieva nad okolité stromy, ale vďaka vysunutej terase je z nej veľmi pekný a široký výhľad na Rajeckú kotlinu a v diaľke na nezameniteľný Kľak. Pod rozhľadňou je oddychové miesto s informačnou tabuľou. NCH ďalej pokračuje súbežne so zelenou značkou do Rajca k múzeu. Ale ďalej sme ním nešli, lebo nás čakali iné záujmové body.

Na Bielej studni

K budzogáňu vedie z Rajeckých Teplíc celkom pohodlný náučný chodník. My sme však boli na Dubovej a odtiaľ je cesta trochu náročnejšia. Od rozhľadne sme schádzali zelenou značkou do doliny Jasenovského potoka. Začiatok zostupu lesom je poriadne strmý, ale oveľa náročnejší bol posledný úsek dnom dolinky. Malý horský prítok Jasenovského potoka tu po predchádzajúcich lejakoch vymyl celú cestu a rozlieval sa po celej jej šírke. Členky na nestabilných skalkách dostali celkom zabrať. Prekrižovali sme Jasenovský potok a pokračovali sme ku chatám Na Bielej studni. Je to veľmi pekné miesto. Malá horská lúčka, obklopená lesmi a na nej zopár chatiek. Chceli sme sa pristaviť, no nedalo sa. Jeden chatár práve kosil lúku motorovou kosačkou a skalky spod nej lietali na všetky strany. Rýchlo sme stadiaľ radšej odišli.

Stratený budzogáň (Zbyňovský budzogáň)

Zelená značka odtiaľto pokračuje na Žibrid. Ten sme v pláne teraz nemali. Od Bielej studne sa na sever tiahne zalesnený hrebienok. Týmto hrebienkom sme vyšli hore na chodník, ktorý nás priviedol k Stratenému budzogáňu. Pri Stratenom budzogáni sme už boli pred mnohými rokmi a vtedy bol naozaj „stratený“ v hustom poraste. Dnes ho už veľa turistov pozná pod názvom Zbyňovský budzogáň.

Je to jeden z najzaujímavejších skalných útvarov na Slovensku. Spodná časť budzogáňa, tvorená menej odolnými vápnitými zlepencami neustále pomaličky zvetráva do stále tenšej nohy a vrchná časť tvorená odolnejším a kompaktnejším vápencom vytvára akúsi zaťatú päsť. Jeho tvar vynikne najmä z východnej strany, keď sa k nemu prichádza po náučnom chodníku. Z južnej strany je teraz vyčistená skalná vyhliadka, z ktorej sú výhľady do Rajeckej kotliny, ale zaujímavý je aj pohľad na samotnú hlavu budzogáňa. Je to fascinujúce dielo prírody a s chuťou sme si ho znovu dobre popozerali.

Babice

Zo Strateného budzogáňa sme chvíľu schádzali po náučnom chodníku, ale čoskoro sme si to zamierili na protiľahlý hrebienok. Tu sme sa ocitli na chodníku s miestnym trojuholníkovým značením, ktorý nás o chvíľu priviedol na Babice. Značenie na chodníku je staršieho dáta, ale stále dobre viditeľné. Z jedného odlesneného miesta sa nám naskytol pekný a netradičný pohľad na Stratený budzogáň a vyhliadku nad ním. Babice sú krásne skalné zoskupenie zlepencových veží, vežičiek a bášt. Sú z nich prekrásne výhľady do Rajeckej kotliny. Ale aj pohľad na susedné skalné veže upútal. Pri troche fantázie naozaj pripomínajú dobre živené baby – babice.

Samozrejme neodolali sme a išli sme si ich dobre prezrieť aj zdola. Zostup pod veže bol dosť náročný, ale stál zato. Z diaľky sa to ani nezdá, ale veže sú poriadne vysoké a mohutné.

Od veží bol len kúsok do doliny na žltú turistickú značku. Peknými lúkami sme čochvíľa prišli do Zbyňova. Krčma však bola zavretá a tak sme sadli na autobus a záverečnú bodku za túrou sme si dali až v sympatickej krčmičke na železničnej stanici v Žiline.

NCH Okolo Rajeckého hradu je veľmi pekný a zaujímavý tak pre deti, ako aj pre dospelých. Komu by sa to zdalo málo, môže si trasu predĺžiť výstupom na Žibrid a to už je celkom slušná túra.

Nezistila som odkiaľ a kam vedie miestne značenie, ktoré prechádza cez Babice. Pekný skalnatý výtvor je však dobre viditeľný zo žltej turistickej značky, ktorá vedie zo Zbyňova do sedla Patúch. Babice nie sú hlboko v lese, stačí v sedle pod Kamenným dielom odbočiť na chodník vpravo a čochvíľa sa budete tešiť z krásnych výhľadov.

Písala som aj na TIC Rajecké Teplice, tam o Babiciach netušili, ale poslali môj e-mail na Oblastnú organizáciu cestovného ruchu Rajecká dolina a odtiaľ mi poslali niekoľko informácii, ale nie o miestnom značení.

Miestne značenie je zrejme z dávnych čias, keď každé kúpele na Slovensku mali vo svojom okolí vybudované kúpeľné chodníky. Z čias, keď pobyt v prírode bol pre pacientov / klientov odporúčanou kúpeľnou procedúrou. V dnešných časoch welnesov sa toto, žiaľ, už nenosí!