Pivnica na lúke Kolovrtáok pod vrchom Mesačná

17. 10. 2020

• po modrej značke zo sedla Uhliská 2,13 km,
  • po modrej značke zo Sklenej huty 1,62 km,
  • z Mesačnej lúky po zelenej a neskôr neznačene po ceste 2,35 km.

Ide pravdepodobne o bývalú pivnicu. Pri zostupe od sedla Uhliská po modrej značke, treba sa poriadne dívať vľavo na okraj lesa. Pivnica je zapustená do zeme, nemá dvere. Vnútro má rozmery asi 2 x 2,5 m. Steny sú omietnuté, na ľavej stene je malý výklenok, kde sa dá odložiť ruksak či nejaké veci. Dnu priemerne vysoký človek môže pokojne stáť vzpriamený. Dno je pokryté opadaným lístím a pod ním je asi drobná suť. V pohode sa tu vyspia v suchu dvaja ľudia s vlastnou karimatkou a spacím vakom. Traja by sa v prípade nutnosti určite pomestili tiež. Dno sa trošku zvažuje smerom dovnútra. Veľkou výhodou je neďaleký altánok s ohniskom a lavičkami. Ak by nefúkal vietor, tak v prípade dažďa by sa v altánku iste vyspali ďalší traja nocľažníci. Dreva je na okolí požehnane, dokonca dnu v altánku bolo nejaké nachystané, takže aj v prípade dažďa je s čím zakúriť. Len potom treba opäť nejaké nachystať do altánku pre druhých.

Na mape je zaznačený prameň Kolovrátok za potokom Parná, ktorý preteká okrajom lúky Kolovrátok za cestou. Spájajú sa tu dve cesty. Jedna prichádza spod Vápennej a druhá od sedla Uhliská. Žiaľ, prekrytie prameňa je v dezolátnom stave, ale špina, ani lístie tam neplávalo. Potok preteká potrubím popod cestu a vytvára na úrovni prameňa malé jazierko, ktoré by mohlo poslúžiť na okúpanie.

Zaujímavosti v okolí

Na začiatky lúky je pomníček MUDr. Vladimírovi Kováčikovi z Bratislavy, ktorý tu 11. 3. 1973 tragicky zahynul. V podstate oproti pomníčku leží pri ceste veľký kameň s vyvŕtanými otvormi. Neviem prečo, ale myslím si, že ho sem niekto doviezol od lomu Vajarská, kde sú pri ceste tiež podobné kamene. V neposlednom rade sú z lúky nádherné výhľady na Vápennú – Roštún. A keď je ešte lúka pokrytá jesienkami, tak je to ďalší zážitok.

Pivnica Kolovrátok pod Mesačnou 17/10/20 10:07 1 príspevok

Bivak Pivnica Kolovrátok pod Mesačnou Opäť raz som sa presvedčil, že ak som niekade išiel desaťkrát, ešte stále som si všetko poriadne nepozrel. Na lúke Kolovrátok pod kopcom Mesačná vždy bývala kontrola pri Pochode bankových úradníkov. Chalani stanovali pri altánku a od prameňa sa chodilo neznačene k oploteniu obory Biela skala. Že je tam asi uprostred lúky pod stromami v lese pivnica, som si všimol až minulú sobotu, keď som prechádzal zo Sološnice do Píly. 17/10/20 Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra České středohoří – okolím Litoměřic Náš T. O. Bjatek sa v roku 2020 dožíva 20. výročia svojej existencie. Na tento, pre nás tak významný rok, sme si pripravili viacero zájazdov – švajčiarske štvortisícovky, jednodňovky na Madeire, rakúske pohodové dvojtisícovky a České středohoří. Prišla však pandémia a plány nielen na zahraničie, ale aj domáce akcie padali jeden za druhým. 06/10/20 Miroslav Svítek Svet
Túra Píla – Budmerice – Báhoň Prechod Lúčanskou Fatrou a debata s kamarátom ma inšpirovala k plánovaniu účasti na Špačinskej stovke, respektíve jej polovičke po Myjavu. To som však zabudol, že som pred časom kúpil lístky do divadla na sobotu večer. Bolo treba zvoliť niečo, z čoho sa dá v rozumnom čase vrátiť domov a scivilizovaný sa vybrať za kultúrou. Ešteže mám v šuplíku vždy pár tipov, kam sa chcem vybrať. Rozhľadňa pri Jablonci a Náučno-poznávací chodník popri Gidre bol jedným z nich, a tak sme sa tam vybrali s kamarátkou. 11/09/20 Miroslav Svítek Podunajsko

Túra Stolové hory v Saskom Švajčiarsku V septembri sme sa vybrali do neďalekého Nemecka. Cieľom nášho trojdňového putovania bola bývalá vojenská pevnosť tesne za hranicami Česka. Terén bol nenáročný, zaujímavostí mnoho, doprava vlaková, lodná a pešia. dnes Jana Hrehová Svet
VHT Furkotská dolina, Bystrá lávka a Štrbský štít Ôsmy diel zo seriálu Tatranské doliny je venovaný Furkotskej doline, ktorá ústí neďaleko Štrbského plesa a ohraničuje ju Soliskový hrebeň z východu a hrebeň Ostrej zo západu. V závere doliny sa nad ňou týči Furkotský štít, z ktorého oba hrebene vybiehajú. Veľkou ozdobou Furkotskej doliny sú dve Wahlenbergove plesá, ležiace v jej hornej časti. Vyšné Wahlenbergovo pleso v samom závere doliny je druhým najvyššie položeným plesom v Tatrách a to je aj dôvod, prečo tu robím výnimku a dolinu si neprejdem tradične hore a späť dole. včera Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry
Túra Severovýchodnou časťou malebnej Muránskej planiny Po viacerých zimných a jarných potulkách Muránskou planinou som bažil po ďalšej návšteve ľudoprázdneho horstva. Naplánoval som si „okruh“ z Červenej Skaly s prespaním na útulni Nižná Kľaková, ktorá je čarovným miestom priamo v srdci národného parku. Počkal som, kým prejde daždivé obdobie druhej októbrovej dekády a vydal sa neplánovane sám do divočiny. 21/11/20 Martin Birka Muránska planina

Pivnica Kolovrátok pod Mesačnou 17/10/20 10:07 1 príspevok
    • Malé Karpaty: lúka Kolovrátok pod vrchom Mesačná pri modrej značke sedlo Uhliská - Sklená huta

• 2 ľudia s vlastnou karimatkou a spacím vakom v pivnici

• prameň Kolovrátok za cestou pri altánku

• prístrešok s ohniskom a sedením v blízkosti