Stúpa počet zásahov na ferratách na Skalke, hrozí ich zavretie

16. 09. 2020
Osemnásť ľudí za mesiac a pol potrebovalo potrebovalo pomoc horských záchranárov na ferratách v oblasti Skalky v Kremnických vrchoch. Horská záchranná služba bude rokovať s mestom Kremnica, v hre je aj zníženie obtiažnosti či dokonca uzavretie ferrát.

Už pri vyhodnotení mesiaca august Horská záchranná služba upozorňovala, že stúpa počet zásahov na ferratách, hlavne na Skalke pri Kremnici. Tam len v auguste po otvorení nových ferratových ciest potrebovalo pomoc horských záchranárov 10 návštevníkov. Za polovicu septembra k nim pribudlo ďalších osem osôb.

V auguste na Skalke otvorili ferratu najťažšej kategórie F s názvom "Fúha", ide o najťažšiu ferratu na Slovensku. Veľa zásahov je aj na ferrate Výzva s obtiažnosťou E.

Jozef Janiga, riaditeľ HZS

Riaditeľ HZS Jozef Janiga vidí problém najmä v tom, že ľudia si vyberajú trasu alebo obtiažnosť, na ktorú nemajú fyzické ani technické zdatnosti. Ďalej preceňujú vlastné sily.

HZS informovala, že ak bude počet zásahov na ferratách stúpať, bude nútená z dôvodu ochrany života a zdravia návštevníkov horských oblastí podniknúť právne kroky vedúce k zníženiu obtiažnosti ferrát alebo k ich uzavretiu pre širokú verejnosť.

Jozefa Janigu sme sa pýtali, či by bolo riešením, keby najťažšie miesto na ferrate bolo hneď na nástupe, ako to býva v zahraničí. "Napríklad. Tam je viacero možností, viacero riešení, nechcem predikovať. Budúci pondelok máme stretnutie so zástupcami Kremnice, kde budeme hľadať riešenia. Cieľom je na jednej strane udržať cestovný ruch, na druhej strane zamedziť tomu obrovskému číslu zásahov."

Mesto Kremnica je prevádzkovateľom ferrát. Zástupkyňa primátora Iveta Ceferová to vníma ako nezodpovednosť ľudí, ktorí chodia na ferraty, preceňujú svoje schopnosti a sily a sú nedisciplinovaní. Ku konkrétnym návrhom riešenia situácie sa nechcela vyjadriť. "Zatiaľ nebudeme predostierať riešenia, pokiaľ nebudeme sedieť s HZS, s ktorou máme dohodnuté stretnutie na pondelok." Bližšie vyjadrenie chcú poskytnúť po tom, ako nájdu zhodu.

Stúpa počet zásahov na ferratách na Skalke, hrozí ich zavretie 26/09/20 13:01 36 príspevkov

Správa Po tretí raz vyberajú riaditeľa Štátnej ochrany prírody Štátna ochrana prírody je bez riaditeľa od konca apríla. Aktuálne prebieha už tretie kolo výberového konania. Dnes sa na verejnom vypočutí prezentovali Dušan Karaska, riaditeľ Správy CHKO Horná Orava, a Karol Pepich, riaditeľ Správy CHKO Strážovské vrchy. 25/09/20 Soňa Mäkká Správy
Správa Ferraty na Skalke doplnia o istiace prvky a zvýšia osvetu Vysokú úrazovosť na ferratách na Skalke by malo znížiť pretrasovanie niektorých zaistených ciest a doplnenie bezpečnostných prvkov. Výrazne by sa mala zvýšiť osveta návštevníkov. V krajnom prípade môže HZS pristúpiť k pokutám. 23/09/20 Soňa Mäkká Zaistené cesty (via ferrata, klettersteig)
Podcast O bratislavských lesoch s Jakubom Mrvom Lesy v okolí Bratislavy využívajú na rekreáciu desiatky tisíc ľudí denne. O zníženie ťažby v nich sa dlhé roky usiluje občianske združenia Iniciatíva Naše Karpaty. Na úrovni mestských lesov sa to už podarilo, no ďalšie obľúbené lokality spravuje štátny podnik Lesy SR. Prečo viazne dohoda s nimi, hoci mesto je ochotné podieľať sa kompenzácii straty, ktorá Lesom vznikne? 20/09/20 Soňa Mäkká Rozhovory

Túra Lačnovský kaňon, Zlá diera a Vrátnica Leto so svojimi horúcimi a slnečnými dňami prináša aj tmavé mračná a intenzívne búrky. Vo väčšine prípadov až v poobedňajšom alebo podvečernom čase, a tak je dostatok času na peknú turistiku. Využívam preto možnosť návštevy jedného pekného kaňonu v pohorí Braniska. Ak sa k tomu pridá ešte jedna jaskyňa a neskôr pekné skalné okno, tak je o zážitky postarané. Búrka nakoniec nebola, takže letná nedeľa dopadla nadmieru k mojej spokojnosti. dnes Marián Jaššo Branisko
Túra Tribečská osmička z Kostolian pod Tribečom Chcel som sa poriadne prebehnúť, ale čas mi momentálne nedovolil vybrať sa niekam na viacdňovú túru. Rozmýšľal som teda kam vybehnúť a nakoniec som zvolil svoju klasiku - severnou časťou pohoria Tribeč. Osmičkový okruh som vymyslel asi pred dvoma rokmi a odvtedy som ho prešiel snáď v každom počasí, ale vždy je to iné a vždy ma tu niečo prekvapí. včera Pavel Forgáč Tribeč
Túra Rudná magistrála 1. (Zlaté Moravce – Zaježová) Vydraté ramená od batohu, boľavé nohy, sem-tam otlačik a spanie na houmlesáka v spacáku na karimatke. Čo za hovadinu som si to zase vzala do hlavy, keď som fučala ako ježko na slnečnom úpeku, opretá o paličky a prehnutá v páse ako žeriav. ,,Chcela si prejsť Rudnú magistrálu?“ ,,Chcela... Tak nedaj na sebe znať, že ti to teraz nepríde ako dvakrát dobrý nápad...“ 26/09/20 Alexandra Uhlárová Javorie, Pohronský Inovec, +