Zásah na ferrate na Skalke, foto archív HZS
Zásah na ferrate na Skalke, foto archív HZS Zatvoriť

Správa Stúpa počet zásahov na ferratách na Skalke, hrozí ich zavretie

Osemnásť ľudí za mesiac a pol potrebovalo potrebovalo pomoc horských záchranárov na ferratách v oblasti Skalky v Kremnických vrchoch. Horská záchranná služba bude rokovať s mestom Kremnica, v hre je aj zníženie obtiažnosti či dokonca uzavretie ferrát.

Už pri vyhodnotení mesiaca august Horská záchranná služba upozorňovala, že stúpa počet zásahov na ferratách, hlavne na Skalke pri Kremnici. Tam len v auguste po otvorení nových ferratových ciest potrebovalo pomoc horských záchranárov 10 návštevníkov. Za polovicu septembra k nim pribudlo ďalších osem osôb.

V auguste na Skalke otvorili ferratu najťažšej kategórie F s názvom "Fúha", ide o najťažšiu ferratu na Slovensku. Veľa zásahov je aj na ferrate Výzva s obtiažnosťou E.

Jozef Janiga, riaditeľ HZS

Riaditeľ HZS Jozef Janiga vidí problém najmä v tom, že ľudia si vyberajú trasu alebo obtiažnosť, na ktorú nemajú fyzické ani technické zdatnosti. Ďalej preceňujú vlastné sily.

HZS informovala, že ak bude počet zásahov na ferratách stúpať, bude nútená z dôvodu ochrany života a zdravia návštevníkov horských oblastí podniknúť právne kroky vedúce k zníženiu obtiažnosti ferrát alebo k ich uzavretiu pre širokú verejnosť.

Jozefa Janigu sme sa pýtali, či by bolo riešením, keby najťažšie miesto na ferrate bolo hneď na nástupe, ako to býva v zahraničí. "Napríklad. Tam je viacero možností, viacero riešení, nechcem predikovať. Budúci pondelok máme stretnutie so zástupcami Kremnice, kde budeme hľadať riešenia. Cieľom je na jednej strane udržať cestovný ruch, na druhej strane zamedziť tomu obrovskému číslu zásahov."

Mesto Kremnica je prevádzkovateľom ferrát. Zástupkyňa primátora Iveta Ceferová to vníma ako nezodpovednosť ľudí, ktorí chodia na ferraty, preceňujú svoje schopnosti a sily a sú nedisciplinovaní. Ku konkrétnym návrhom riešenia situácie sa nechcela vyjadriť. "Zatiaľ nebudeme predostierať riešenia, pokiaľ nebudeme sedieť s HZS, s ktorou máme dohodnuté stretnutie na pondelok." Bližšie vyjadrenie chcú poskytnúť po tom, ako nájdu zhodu.