Stúpa počet zásahov na ferratách na Skalke, hrozí ich zavretie

16. 09. 2020
Osemnásť ľudí za mesiac a pol potrebovalo potrebovalo pomoc horských záchranárov na ferratách v oblasti Skalky v Kremnických vrchoch. Horská záchranná služba bude rokovať s mestom Kremnica, v hre je aj zníženie obtiažnosti či dokonca uzavretie ferrát.

Už pri vyhodnotení mesiaca august Horská záchranná služba upozorňovala, že stúpa počet zásahov na ferratách, hlavne na Skalke pri Kremnici. Tam len v auguste po otvorení nových ferratových ciest potrebovalo pomoc horských záchranárov 10 návštevníkov. Za polovicu septembra k nim pribudlo ďalších osem osôb.

V auguste na Skalke otvorili ferratu najťažšej kategórie F s názvom "Fúha", ide o najťažšiu ferratu na Slovensku. Veľa zásahov je aj na ferrate Výzva s obtiažnosťou E.

Jozef Janiga, riaditeľ HZS

Riaditeľ HZS Jozef Janiga vidí problém najmä v tom, že ľudia si vyberajú trasu alebo obtiažnosť, na ktorú nemajú fyzické ani technické zdatnosti. Ďalej preceňujú vlastné sily.

HZS informovala, že ak bude počet zásahov na ferratách stúpať, bude nútená z dôvodu ochrany života a zdravia návštevníkov horských oblastí podniknúť právne kroky vedúce k zníženiu obtiažnosti ferrát alebo k ich uzavretiu pre širokú verejnosť.

Jozefa Janigu sme sa pýtali, či by bolo riešením, keby najťažšie miesto na ferrate bolo hneď na nástupe, ako to býva v zahraničí. "Napríklad. Tam je viacero možností, viacero riešení, nechcem predikovať. Budúci pondelok máme stretnutie so zástupcami Kremnice, kde budeme hľadať riešenia. Cieľom je na jednej strane udržať cestovný ruch, na druhej strane zamedziť tomu obrovskému číslu zásahov."

Mesto Kremnica je prevádzkovateľom ferrát. Zástupkyňa primátora Iveta Ceferová to vníma ako nezodpovednosť ľudí, ktorí chodia na ferraty, preceňujú svoje schopnosti a sily a sú nedisciplinovaní. Ku konkrétnym návrhom riešenia situácie sa nechcela vyjadriť. "Zatiaľ nebudeme predostierať riešenia, pokiaľ nebudeme sedieť s HZS, s ktorou máme dohodnuté stretnutie na pondelok." Bližšie vyjadrenie chcú poskytnúť po tom, ako nájdu zhodu.

Stúpa počet zásahov na ferratách na Skalke, hrozí ich zavretie 30/09/20 07:16 38 príspevkov

Cyklotúra Okolo Sitna s deťmi Nenáročná poldenná cyklotúra v okolí Sitna a tajchu Počúvadlo, známych turistických bodov Štiavnických vrchov. Technicky nie je náročná, no nie je ani jednotvárna. My sme sa sem vybrali začiatkom jesene, kedy bolo ešte príjemne, no bez horúčav. Čakali sme aj farebnejšie listy na stromoch, no to sa vzhľadom na konečne zrážkovo normálne leto nekonalo. 22/10/20 Soňa Mäkká Štiavnické vrchy
Túra Na Starý plášť s dieťaťom Starý plášť je neznačený kopec neďaleko červenej malokarpatskej hrebeňovky (Štefánikova magistrála). Len tak na mape by ma asi neupútal, no po zapnutí vrstvy fotiek je jasné, že stojí za návštevu. Po ceste je tiež známa jaskyňa Deravá skala. 18/10/20 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Správa Aktuálny režim na horských chatách Zavedenie prísnejších opatrení v prevencii proti koronavírusu sa zrejme opäť dotkne aj horských chát. Ide najmä o zákaz podávať jedlo v interiéri a zákaz zhromažďovania sa ľudí nad šesť osôb. Pýtali sme sa chatárov, ako budú fungovať v súčasných podmienkach. 14/10/20 Soňa Mäkká Správy

Test Devold Tuvegga – obojstranné merino termoprádlo Merino je pevne zakotvený štandard v termoprádle, no popri mnohých výhodách zvykne horšie odvádzať pot, čo je problém najmä pri intenzívnejšom pohybe – napr. pri skialpe či behu. Je viacero spôsobov, ako to zlepšiť. Buď môžete siahnuť po extra tenkom merine, prípade po takom, čo má na vnútornej strane vrstvu z umelého vlákna. Ďalšiu cestu skúša minuloročná novinka Devold Tuvegga, ktorá kombinuje tri rôzne merino úplety – jemnú sieťovinu, klasické merino a merino s 3D štruktúrou. Vychytávkou je obojstrannosť tohto termoprádla – každá zo strán sa zároveň správa tepelne odlišne. Prádlo nosím už vyše roka a o svoje skúsenosti sa podelím v tomto teste. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie
VHT Ennstaler Alpen – Kreuzmauer Gesäuse je v mojich očiach najkrajším národným parkom Rakúska. Vápencové hory nie sú príliš vysoké, sú však poriadne divoké. Hrebene pohoria sú pre bežného turistu neschodné, hoci ich časti sa prejsť dajú. Vlani som prešiel z Malého na Veľký Pyhrgas, nuž a tento rok som chcel prejsť z Frauenscharte na Kreuzmauer. Problém bol v tom, že sa mi to nepodarilo. Napriek tomu bola prechádzka atraktívna. Myslím, že to bola najkrajšia túra, akú som túto sezónu v Rakúsku prešiel. včera Martin Knor Svet
Túra Ihla a Čierna hora - okruh z Ihlian Moja mienka o Levočských vrchov bola, že sú rozsiahle, vhodné na bicykel, takmer bez značenia a kam sa človek pozrie, vidí holinu. Z toho plynul môj doterajší nezáujem ako pešiaka. Napriek tomu mi pri pohľade z Tatranskej Lomnice nedal spať jeden výrazný vcholček “Levočákov”. 19/10/20 Roman 'Bazin' Matkovčík Levočské vrchy