Prístrešok Zájelšie nad Hornou Breznicou, areál ráno
Prístrešok Zájelšie nad Hornou Breznicou, areál ráno Zatvoriť

Prístrešok Zájelšie nad Hornou Breznicou

Pri modrej značke z Púchova smerom k Vršatským bradlám som narazil kúsok nad obcou Horná Breznica na prístrešok nezaznamenaný v mape. Pravdupovediac, ak by som miestom prechádzal cez deň, tak by som ho vôbec nevyhodnotil ako vhodný na bivak. Bol by len vynikajúcim miestom na oddych s výhľadom na oblasť Hornej Breznice, s Vršatskými bradlami na horizonte. No keďže som sa tu ocitol v momente hľadania vhodného miesta na nocľah, altánok mi prišiel ako dar z nebies.

Biele Karpaty: lúky Zájelšie nad Hornou Breznicou pri modrej značke smer Púchov-Keblie
400 m n. m.
2 - 3 ľudia v altánku s vlastnou karimatkou a spacím vakom
trojsezónna (bez vykurovacieho telesa)
pumpa (altánok) oproti súsošiu sv. Cyrila a Metoda v Hornej Breznici
Spojenie
Horná Breznica (bus) - modrá značka
Dalšie info
ohnisko a lavičky

• modrou značkou z Púchova za asi 2 hodiny,
  • modrou značkou z Hornej Breznice za asi 15 minút.

Prístrešok je umiestnený len pár desiatok metrov od značeného chodníka na lúke Zájelšie priamo nad obcou. O pár metrov vedľa sa nachádza pár starších ovocných drevín a kríčkov rastúcich na medzi, oddeľujúcej obhospodarované lúky. Nepostrehol som ani chodník, čo by k nemu viedol. Okolie nebudí dojem, že by bolo často využívané. No je vidieť, že je oň postarané. V priestore je tráva výrazne nižšia ako na okolitých lúkach. Výsledkom je aj čistota, čo tu panuje. Nezbadal som žiadne odpadky a tiež som sa snažil, aby tu po mne žiadne neostali. Voda je pravdepodobne až v obci, ale to nie je žiadna tragédia. Zásobiť sa možno v predstihu aj pri minerálnom prameni (kyselka) v púchovskej osade Keblie.

Areálik tvorí dlhšie nevyužité ohnisko s dvomi parkovými lavičkami a malý altánok s pevne pripojenými lavicami a stolíkom. Konštrukcia je zo zoskrutkovaných kovových profilov pevne prichytených k betónovým kockám, ktoré sú uložené na zemi. Prichytenie nedáva objektu pevnosť, je pomerne labilný. Neviem, ako sa správa pri silnejšom vetre. Prikrytý je plechovou strechou, bohužiaľ časť jej hrebeňa chýba.

Vzhľadom na to, že bočné steny sú otvorené, asi by to na využitie objektu v daždi nemalo veľký vplyv. Teda okrem prípadu, že prší v úplnom bezvetrí. No vykosená zatrávnená rovinka, možnosť posedenia a strávenia noci pod strieškou, čo zaštíti v rosnatú noc, dali miestu svoju hodnotu.

Rovinku som nevyužil, stan si nenosím. Medzi rohové stĺpiky uhlopriečne natiahnem hamaku. Polovisiac v nej a pololežiac na stole strávim noc. Za zvukov jelenej ruje a postupom noci ubúdajúcich prejavov života blízkej obce zaspávam v pohode.

Ráno s východom slnka vyliezam zo spacáka. Na teplú noc je rosa ozaj bohatá. Voda zo strechy kvapká dole pomaly ako po mrholení. Niet nad to, ako sa baliť v suchom priestore. Raňajkovať s výhľadom a počúvať posledných vytrvalých parohatých jedincov. Miesto teda prešlo kritériom praxe a môžem ho odporučiť aj iným turistom.