Marián Jasík, foto – Soňa Mäkká
Podcast

S Mariánom Jasíkom o ochrane biodiverzity v slovenskej prírode

28. 10. 2020
Okrem bezzásahu, ktorý je prospešný v lesoch, sú v ochrane prírody potrebné aj aktívne zásahy. Prečo ich robíme, kde sú nutné a ako prispievajú k zachovaniu biodiverzity, sme sa rozprávali v 20. dieli HIKING podcastu s Mariánom Jasíkom.

Marián Jasík je bývalý riaditeľ Správy Národného parku Nízke Tatry. Je jedným z hlavných autorov inventarizácie slovenských pralesov, pôsobí v občianskom združení Prales a v Inštitúte pre ochranu prírody. Je aj držiteľom ocenenia Biela vrana.

Vypočujte si rozhovor s Mariánom Jasíkom

Čo všetko sa môžete v podcaste dozvedieť:

• že na jednej strane tu máme pralesy, kde človek prakticky nezasiahol a tak by to aj malo ostať,
  • v akom stave je ochrana slovenských pralesov,
  • že na druhej strane tu máme množstvo miest, kde nie je dobré nechať si prírodu robiť, čo chce,
  • že človek prispel k vzniku horských lúk, mokradí, lesostepí, slanísk a riedkych lesov a tie bez neho v tejto podobe nevydržia,
  • ak prídeme o tieto územia, strácame vzácne druhy a krajina pestrosť
  • že štát by mal viac podporovať tradičné hospodárenie vlastníkmi na týchto miestach, lebo to je najlepšia cesta, ako ich zachovať,
  • že vyplácanie ujmy za nezasahovanie v lesoch funguje systematicky a pomerne dobre, systém na záchranu ostatných, nelesných biotopov chýba,
  • o šírení inváznych druhov, ktoré zaberajú miesto našim,
  • že boj s inváznymi rastlinami sme už asi prehrali, napríklad v okrese Veľký Krtíš tvorí v lesoch agát 47% drevín.

S Mariánom Jasíkom ochrane biodiverzity v slovenskej prírode 29/10/20 15:46 2 príspevky

Túra Vychádzka na zimné Čunovské jazerá Zasa raz sme zavretí vo svojom okrese, takže možnosti nedeľnej vychádzky sú obmedzené. Človek má v okolí všetko opozerané, no zima prišla aj k nám na juhozápad, a tak príroda aspoň zmenila vizáž. Vybrali sme sa pozrieť si jazerá v okolí Čunova, neďaleko rakúskych a maďarských hraníc. dnes Soňa Mäkká Podunajsko
Túra Panská hoľa z Liptovskej Tepličky Ľahká popoludňajšia vychádzka najmä po horských lúkach, hoci obsahuje aj vrchol a výhľady. Už len ovečky chýbali. Cestou skontrolujem dve z nenáročných ubytovacích možností v miestnych búdach. 20/01/21 Soňa Mäkká Nízke Tatry
Túra Malá Svišťovka, Skalnaté pleso a Zamkovského chata v zime Počas zimnej sezónnej uzávery vo Vysokých Tatrách sú v kurze najmä horské chaty či vodopád Skok, no veľmi pekné výhľady ponúka menej frekventovaná trasa cez sedlo Malej Svišťovky. Na prechod si treba vyhradiť dostatok času, zaberie celý krátky zimný deň, ak teda nechcete v polovici túry použiť na zostup lanovku. Jedným z lákadiel pre deti môže byť aj to, že počas nej vystriedate všetky štyri farby značených trás. 14/01/21 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry

Túra Decembrový Rokoš Zimný slnovrat je na dosah ruky, dni sú krátke a mám deň dovolenky v čase obstojného počasia. Vytipujem si niečo, čo by bolo zaujímavé, dalo sa stihnúť za krátkeho denného svetla a trošku vymazalo biele miesta z mojej turistickej mapy. Bude to vrchol Rokoša na kraji Strážovských vrchov. Bol som tam už viackrát, no teraz na výstup a zostup volím novú trasu. dnes Vladimír Mikuš Strážovské vrchy
Recenzia Turistický batoh Fjällräven Singi 28 Batoh s netradičným vzhľadom, odolnými materiálmi, masívnym chrbtovým systémom a vyberateľným bedrovým pásom. Vhodný na trojsezónnu jednodňovú turistiku, keď toho so sebou potrebujete viac. Príjemným detailom je celorozopínací predný diel, ako aj možnosť dokúpenia prídavných vreciek. včera Ľubomír Mäkký Batohy
Cyklotúra Okolo Ženevského jazera Toto bude naozaj veľká výprava. Cyklotúra okolo Ženevského jazera. Prejsť by som mal približne 180 kilometrov, za dva dni. Prejdem cez územie dvoch štátov, okrem Švajčiarska aj cez susedné Francúzsko. Začínam vo švajčiarskom Lausanne. 26/01/21 Dominik Baco Svet