Nová fasáda
Nová fasáda Zatvoriť

Reportáž Pokračovanie obnovy útulne Drina na Čergove

Po úspešnej generálnej oprave, ktorá sa uskutočnila 28. až 30. augusta 2020 bolo jasné, že práce budú musieť pokračovať, keďže ostalo plno vecí, ktoré neboli dokončené. Aby boli práce dokončené do začiatku zimy (resp. do vykurovacej sezóny), väčšie akcie neboli organizované, keďže mnohým by sa dalo prísť len cez víkend a to zvykne byť útulňa obsadená.

S ohľadom na tieto skutočnosti sa zvyšné brigády organizovali nielen cez víkend, ale aj cez týždeň. Či už viacerí brigádnici alebo iba sólo. Na Drine prebehli ešte štyri brigády, pri ktorých sa dokončilo všetko potrebné na zimnú sezónu. Ako pri všetkých objektoch, aj pri tomto je, samozrejme, ešte plno drobností, ktoré treba dorobiť.

Prvá brigáda na Drine bola zorganizovaná čo najskôr, adrenalín z dobre vykonanej práce a túžba dokončiť, čo sa dá, čím skôr, boli vysoké. Potom čo Kraki sa objavil na Drine v posledný deň a mohol pomôcť len trošku, neodmietol pozvanie na brigádu. Celé to začalo v sobotu ráno 12. septembra, keď sme naložili všetky veci do auta a cestou v Prešove ešte dokúpili všetko potrebné.

Po krkolomnej ceste hore na chatu Čergov po rozbitej asfaltke sme zažili niekoľko prekvapení. Prvé bola možnosť odviezť naše veci až na vrchol Čergova autom zamestnanca chaty. Druhé bolo natrafenie na chalanov, čo opravili verandu a spravili ohnisko. Na útulni spali nejakí ľudia, ktorí odchádzali a boli spokojní s tým, čo sme tam v auguste spravili (jedna kočka prispela aj finančne), a keďže bol predpoklad, že tam niekto bude spať aj v sobotu večer, rezervovali sme si miesto na chate Čergov.

Bez obkecávania sme sa pustili do práce: prvá a najdôležitejšia vec bola posilniť strechu drevárne (čo obnášalo nanosenie guľatiny) plus doplniť chýbajúci kus plechu krytinou. Dreváreň bola potom komplet dokončená, či už z prednej alebo zadnej strany. Chýbali len dvere. Väčšina vecí bola na útulni, takže sa mohol pripraviť plastový odkvap, vlnitý plech na steny drevárne už boli natreté, veci nanosené. Po namontovaní stien drevárne bola stena zahádzaná po úroveň nopovej fólie a miesto nad chatou upravené ako chodníček kvôli možnosti používať rebrík a obchádzať útulňu. Vešiak na rebrík bol spravený na poslednej brigáde. Po celodennej práci sme sa potom vydali na chatu Čergov (zobrali sme plechový komín, ktorý priniesli chalani zo Sabinova, keďže chceli opraviť komín a nevedeli, že to už bolo urobené), kde sme sa po výdatnej večeri a niekoľkých partiách žolíka uložili spať.

Druhý deň sa vstávalo skoro, vyrazil som na útulňu s tým, že Kraki prišiel neskôr, keďže si chcel dať raňajky. On potom montoval odkvap, ktorý musel byť viackrát doladený. Na útulni spali dvaja chalani so psom. Ráno neboli nadšení, že ich budím, ale práce museli pokračovať ďalej: spravilo sa nové ohnisko, PUR penou sa vyfúkalo miesto nad pieckou, vytmelili sa medzery medzi doskami a iné práce boli dokončené alebo začaté. Po úspešnej brigáde sme sa najedli na Chate Čergov a vyrazili domov.

Výroba a nasadenie dverí sa mohlo uskutočniť, až keď boli špeciálne pánty objednané. Hneď ako dorazili a mohol som ich vyzdvihnúť, som sa v sólo zostave vybral spraviť dvere. Na Drinu som prišiel v pondelok večer a dvere boli vyrobené v utorok (28. - 29. 9.).

Tretia brigáda bola zameraná na odizolovanie útulne. Na generálnej oprave boli odizolované dve zo štyroch častí stropu. Tentokrát sa ale odizolovala stena spodnej prične. Použila sa zvyšná izolácia, ktorá bola na útulni. Tak isto bola upravená izolácia za pieckou plus znova sa vytmeľovali medzery medzi doskami. Steny Driny tvoria totiž dosky s obrovskými medzerami a lepenka, ktorá je na doskách pripevnená z vonkajšej strany. Ako pri všetkých, aj pri tejto brigáde bolo dôležité analyzovať a následné naplánovať, čo všetko je ešte potrebné spraviť.

Štvrtá a posledná (väčšia) brigáda sa uskutočnila 22. až 24. októbra a bola zameraná na naplnenie drevárne drevom na zimu. Znova prišiel kamarát Kraki spolu so svojim kamarátom Stanom, ktorý priniesol motorovú pílu. Celá akcia začala v piatok, keď ma Kraki odviezol do Kapušian pri Prešove so zvyšným materiálom, najmä "papundeklom" (sololit) na izoláciu strechy / stropu. Z Kapušian sme potom išli s Marekom k nemu domov, kde sme naložili celé balenie izolácie, autom sme sa vyviezli hore k Chate Čergov. Tam sme na krosná naložili všetko, čo sme mali (asi 50 - 60 kg) a Marek išiel domov. Až po ceste som si uvedomil, že nie som nosič a hlavne, že na vrchole Čergov nebudem mať kde zložiť krosná. Preto som krosná zložil pri chate Čergovčanka a všetko odniesol na útulňu na dvakrát. Síce po tme, ale ešte som vyznačil cestu k prameňu reflexnými prvkami. Hneď na druhý deň som si overil, že v hmle a mrholení by bez nich prameň nebolo možné nájsť. Pred spaním som ešte odstránil starý sololit zo stropu a prichystal čo najviac vecí na nasledujúci deň.

Ráno prišiel Kraki so Stanom. Ich prvá úloha bola narezať a priniesť dva kláty zo spadnutého buka neďaleko pod chatou. Motorová píla sa rozhučala a kláty sa priniesli na krosnách. Ešteže sme ich mali. Stano a Kraki priťahovali, pílili a ukladali drevo do drevárne (vrátane prestávky na opekačku) asi do 15-tej. Potom išli domov, ja som ešte ostal, keďže bolo potrebné dokončiť plno drobností. Medzi tým ako pilne pracovali, som odizoloval strop. Na staré dosky som priložil izoláciu, zakryl papundeklom a priskrutkoval ho. Na časti stropu (na ktorých sa rád špacíruje plch), som dal guľatinu a po obede pokračoval v izolácii spodnej prične zospodu. To bolo potrebné (aj keď to ešte treba dokončiť), keďže zo spodku ťahá na pričňu. Z vonkajšej strany bolo dokončené zamaľovanie graffiti.

Posledný deň som dotmelil medzery medzi doskami, pokiaľ nedošiel tmel, namontoval som nový vešiak na sušenie vecí, reflexná izolácia za pieckou bola dokončená. Na stenu prišli drevené lišty, aby to vyzeralo pekne a pod pričňu prišli “zábrany“, aby nebolo vidieť pod posteľ. Nakoniec ešte bolo naštiepané drevo na kláte, ktorý bol osadený včera. Popri tom bolo ešte dokončených „milión“ drobností. Po ceste domov som potom pomohol nejakým cyklistom s ich reťazou, pozrel som sa na novú útulňu neďaleko vrchu Lysá a na chate Šport som sa najedol.

Práce na útulni, samozrejme, nekončia

Keď má niekto možnosť a chuť, nech ešte prispeje finančne. Dreváreň je plná dreva a na zimu je drevo zabezpečené. Ešte tam, samozrejme, budem chodiť a dokončovať všetky drobnosti. Dobrá správa je, že od generálnej opravy tam neboli žiadne odpadky. Niekto síce doniesol a nechal plno jedla, aj keď sa to nesmie / nemá robiť, tak som to aspoň zavesil na klinec v sieťke. Plchy som skoro vôbec nepočul, čo je dobrá správa. Jednoducho povedané: Drina opeknela! A privíta každého dobrého človeka!