Ondrej Kameniar – ekológ a výskumník pralesov
Podcast

S Ondrejom Kameniarom o Ceste hrdinov SNP a výskume pralesov

11. 11. 2020
V 21. dieli HIKING podcastu sme sa rozprávali s ekológom Ondrejom Kameniarom o letnom prechode Cesty hrdinov SNP, ktorý absolvoval aj s priateľkou Aničkou. Počas vandrovania mal možnosť pozrieť si slovenské hory a stav slovenskej prírody z pohľadu vedca. Dostali sme sa aj k téme rumunských pralesov, ktoré ničí ťažba, hoci ide o rozľahlé komplexy, aké už inde v Európe nenájdeme.

HIKING.SK podcast

Ondrej Kameniar pôsobí na Fakulte lesníckej a drevárskej Českej poľnohospodárskej univerzity v Prahe. Podieľa sa na projekte mapovania európskych pralesov Remote Primary Forests, práve mu vyšiel článok o výskume vtákov v pralesoch v jednom z najuznávanejších vedeckých časopisoch Forest Ecology and Management. Pôsobí v Iniciatíve My sme les a v občianskom združení Prales.

Čo všetko sa môžete v podcaste dozvedieť:

• že si Cestu hrdinov SNP predĺžili ešte o 160 km od hraničného priechodu Ubľa, trvalo im to celé 25 a pol dňa,
  • ako sa na tento projekt pripravovali,
  • aké je ísť od Nízkych Tatier bez navigácie,
  • aký je stav magistrály, čo sa týka vyznačenia a celkovej priechodnosti,
  • ako dostali pokutu za stanovanie pod vysielačom na Kráľovej holi,
  • prečo považuje Nízke Tatry za stelesnenie ekologickej katastrofy,
  • aký je jeho celkový dojem zo stavu slovenských hôr,
  • že na jednej strane sa hráme na ochranu prírody, sledujeme, kto kde prešiel a na druhej strane sa tu ťažia hluchánie lesy, ťahá sa po potokoch drevo, ťaží sa až po hranice rezervácií v národných parkoch, vymierajú nám vzácne druhy, EÚ na nás tlačí, aby sme s tým niečo začali robiť, a my chytáme zatiaľ turistov a fotografov,
  • ako stav záverov dolín vplýva na stav potokov a na zásoby pitnej vody,
  • že narušenia lesov vetrom a lykožrútom sú normálne a les sa z toho dostane sám,
  • prečo nie je dobré sadiť v lese stromčeky,
  • že už všade v Európe ostali len fragmenty pralesov, zatiaľ čo v Rumunsku sú veľké komplexy zachovaných lesov, no tie sa ťažia a je náročné zabrániť tomu, aby neskončili ako drevené palety,
  • o jeho fotografii, ktorá sa dostala na titulnú stranu renomovaného časopisu Nature.

S Ondrejom Kameniarom o Ceste hrdinov SNP a výskume pralesov 15/11/20 19:05 4 príspevky

Túra Zimný okruh na hrebeň Spišskej Magury zo Ždiaru Niekedy stačí pre cestovný ruch urobiť málo. Odhrnúť parkovisko. Táto okolnosť rozhodla o tom, že v druhej polovici februára sme sa vybrali na tento okruh. Pôvodne sme mali v pláne niečo iné, ale odradili nás ľadové parkoviská. Trasa je nižšej až strednej náročnosti, krajinársky veľmi vďačná. 04/03/21 Soňa Mäkká Spišská Magura
Túra Zimná Tatranská magistrála s deťmi – okruh z Nového Smokovca Tatranská magistrála v zime nie je otvorená na celom úseku. Celoročne je prístupná napríklad v oblasti Sliezskeho domu, a tak sme si naplánovali okruh z Nového Smokovca, ktorý zahŕňal túto peknú pasáž. Prevaľujúca sa hmla a západ slnka boli parádnym bonusom. 18/02/21 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Recenzia Najkrajšie lyžiarske trasy – 25 bežkárskych túr Edícia turistických sprievodcov Po Slovensku od vydavateľstva Dajama už obsahuje slušný počet titulov. Venujú sa najmä pešej turistike a cykloturistike, s jedným odskočením do výletov autom. Aktuálne pribudol výber najkrajších lyžiarskych túr. 10/02/21 Soňa Mäkká Mapy a knihy

Túra Dvakrát zimno pri Dobrej Nive Po uzavretí okresov máme veľmi sťaženú situáciu. Nie sme síce na tom tak zle ako Galanta či Nové Zámky, ale ani tak dobre ako Ružomberok či Liptovský Mikuláš. Do prírody však chceme a dokonca musíme. A tak obiehame menej známe kúty nášho okresu, pretože na Pustom hrade (najznámejšia turistická destinácia Zvolenského okresu) je tlačenica. A tlačeniciam sa aj bez pandémie zďaleka vyhýbame. dnes Danka Tomášiková Javorie
Túra OTO 24 vrcholov Malých Karpát v BSK II. Druhá časť putovania po 24 vrcholoch Malých Karpát cestami aj necestami, chodníčkami, stúpaniami a klesaniami za krásami našich hôr. Menej známe miesta Malých Karpát navštívené v rámci plnenia oblastného turistického odznaku. včera Miloš Hajdin Malé Karpaty
Túra Cesta hrdinov SNP: Čertovica – Trenčín Darth vader je nazad na Ceste hrdinov SNP. Tretia etapa začína na Čertovici, dokončuje prechod Nízkymi Tatrami, prechádza Starohorské vrchy, zdoláva Veľkú Fatru, Žiar, Strážovské vrchy a končí v Trenčíne. 27/02/21 Gabriela Grofová Nízke Tatry, Starohorské vrchy, +