Pevnosť Königstein (autorka foto: Jana Hrehová)
Pevnosť Königstein (autorka foto: Jana Hrehová) Zatvoriť

Túra Stolové hory v Saskom Švajčiarsku

V septembri sme sa vybrali do neďalekého Nemecka. Cieľom nášho trojdňového putovania bola bývalá vojenská pevnosť tesne za hranicami Česka. Terén bol nenáročný, zaujímavostí mnoho, doprava vlaková, lodná a pešia.

jeseň – 15.09.2017
Nemecko: Saské Švajčiarsko (Sächsische Schweiz)
kupovaná v obchode (plastové fľaše sú zálohované)
bivak v prírode
Kurort Rathen (vlak, loď), Bad Schandau (vlak)

Liberec – Kurort Rathen – Bastei – Königstein – Bad Schandau – Liberec

Nasadáme na vlak a smerujeme za hranice Čiech, avšak dlhá cesta to nie je. Len 15 kilometrov za hranicami sa nachádza pevnosť Königstein, ktorá sa radí medzi najväčšie pevnosti v Európe. Predtým si však ideme pozrieť iné krásy Saského Švajčiarska (Sächsische Schweiz).

Vyhliadková plošina Bastei

Vlak zastavuje v Kurort Rathen a presadáme na loď, ktorou sa plavíme na druhú stranu rieky Labe. Smerujeme k vyhliadkovej plošine Bastei. V prírode sa vieme lepšie orientovať ako v meste, už sa nám to potvrdilo niekoľkokrát. A v Kurort Rathen sa nám to stalo znova. Pokiaľ má niekto podobné skúsenosti, v mestečku zbystrite svoje zmysly. Nám sa v ňom podarilo párkrát zle odbočiť. Veľkým oblúkom sme však prišli, kam sme mali namierené - k mostu Basteibrücke.

Musím povedať, že je to turisticky veľmi obľúbené miesto. Na môj vkus tam ale bolo až príliš veľa ľudí. Avšak je potrebné k tomu dodať, že v roku 1851 to bola prvá stavba v Európe, ktorá bola určená práve pre turistov. Takže sa niet čomu diviť, že je stále vyhľadávanou atrakciou. My sme radšej išli mimo turisticky vychytených trás a vyplatilo sa. Ľudí ubudlo na minimum, našli sme aj miesta s trochou divočiny. Pieskovcové skalné útvary sú roztrúsené okolo Labe ako huby po daždi, keď sme si obzreli rôzne skalné miesta a vyhliadky, vybrali sme sa späť na druhú stranu Labe.

Noc pod skalným previsom

Blízko stolovej hory Raveinstein sme pod skalným previsom prespali prvú noc. Po čiernej značke sme sa ráno vybrali cez Raveinstein. Výhľady na okolitú krajinu boli krásne. Po obdivovaní skalného mesta sme ďalej pokračovali žltou cez Weißig ku Königsteinu. Hodinová prechádzka pokojným tempom rovinatou krajinou nás veľmi nevyčerpala. No aj tak sme si pod pevnosťou dali ešte čajový "dýchánek". Predsa sa nebudeme náhliť. Carpe diem.

Po čajovej sieste sme sa vybrali k nášmu cieľu. Problém nastal, keď sme sa dozvedeli, že posledný vstup bol pred dvadsiatimi minútami a teraz už nevpúšťajú ľudí dovnútra. Trochu nám klesla nálada, ale rýchlo sme to hodili za hlavu. Obzerali sme pevnosť už len zvonku. Stráž v pevnosti určite spozornela, keď sme okolo celého objektu obiehali a obzerali si všetky múry, cesty a možné vstupy. Avšak nikto nás nezastavil a vybrali sme sa hľadať naše odpočinkové miesto.

Očarujúci výhľad

Od pevnosti sme išli k mestu Königstein a odtiaľ sme pokračovali smerom na Pfaffendorf. Zapadajúce slnko nás povzbudzovalo a vytváralo nám krásne farebné scény. Z Königsteinu sa dá dostať k turistickému oddychovému prístrešku po zelenej. Ráno sme ostali práve tam, všetko bolo zahalené do hmly. Vybalili sme si bohaté raňajky a hmla začala opadávať. Pred nami začala pomaly vystupovať pevnosť. To ráno stálo za všetko. Uchvátení krásou sme nedbali na čas, a kým sa všetka hmla nerozplynula, kochali sme sa výhľadmi. Do mesta sme zbehli zelenou a nasadli sme na vlak.

Zhrnutie

Celkovo výlet nebol náročný, len na skalách je potrebné zbystriť zmysly a byť opatrný. Inak to bola pohodová prechádzka s jednotlivými výstupmi na skaly. Pokiaľ niekto plánuje navštíviť pevnosť Königstein, odporúčam dopredu si zistiť otváracie hodiny a čas posledných vstupov.

Plavba cez rieku stála jedno euro a pre mňa to bolo príjemné ozvláštnenie cesty. Pokiaľ má niekto rád lodnú dopravu, tak je možnosť plavby z Dečína do Kurort Rathen. My sme sa to dozvedeli neskoro, tak sme to nevyužili.

Nemecká časť Saského Švajčiarska (Sächsische Schweiz) je rovnako zaujímavá ako česká. Z fotiek na železničnej stanici v Bad Schandau som usúdila, že nabudúce by sa oplatilo ísť pozrieť práve časť z Bad Schandau smerom k českej hranici. Je to tam popretkávané turistickými chodníkmi, takže na výber je toho naozaj veľa.