Pohľad z lúky Myšej hôrky na hradisko Machalovce / Jánovce
Pohľad z lúky Myšej hôrky na hradisko Machalovce / Jánovce Zatvoriť

Túra Hradisko Machalovce-Jánovce a Myšia hôrka

Geológ z reliéfu krajiny rozpoznáva, ako sa utvárala, historik-archeológ, ako bola ľuďmi využívaná. Keďže bývame takmer priamo pod tromi hradiskami, tak aj na dovolenke na “Spišu” nás láka sa poobzerať po tunajších dvoch pradávnych opevnených sídlach. A prečo práve tieto? Neviem. Snáď sa mi chce poprechádzať otvorenou mierne zvlnenou krajinou, kde predpokladám nové zaujímavé výhľady.

1 deň
leto – 2020
Spiš: Hornádska kotlina a Kozie chrbty
Poprad (vlak, bus) - Vydrník (vlak, bus)
Jánovce / Machalovce (bus) - Poprad (vlak, bus)
» č.1106 Slovenský raj (1:50.000)

Vydrník, ŽST – Vydrník – hradisko nad Jánovcami, časť Machalovce – potok Sihoť (Kyslá voda) – hradisko Myšia hôrka – Jánovce, časť Machalovce

Hradisko Jánovce-Machalovce

Z vlaku vystupujeme v obci Vydrník. Bežný turista by sa vydal smerom k Slovenskému raju. No my spravíme čelom vzad a kráčame k dedinke. Je ospalé, dusné nedeľné ráno. Práve také, ako keď pani učiteľka zo Slunce, seno… spievala v okne svoje árie. Kráčame ku kostolu. Tu sa dávame do rozhovoru s ujcom v obleku. Pýtame sa na hradiská. Hej, hej, pozná ich, bol tam a ukazuje nám skratku cez pole.

Pri spätnom pohľade z polí nad dedinkou sa vyníma kostolná veža s Kráľovou hoľou na pozadí. Zastavím sa, cítim, ako keby sa v rozpálenom vzduchu vznášala pesnička Když máš v chalupě orchestrijón… Z clivoty za prázdninami strávenými na Malé Hané ma vytrháva zavýjanie motorky v neďalekom lese. Zopár ráz mám pocit, že už už nás príde zaprášiť poľným prachom, keď sa napokon vzďaľuje.

Prichádzame pod akýsi “homoľovitý” hôľny kopec. Vidieť chodníček vedúci hore. Vydávame sa ním. V poslednej tretine je znenazdajky po obvode zárez, že by miesto opevnenia? No, prírodného charakteru to isto nie je. Na vrchole je tyč a triangulačný kameň. Výhľad je na diaľnicu D1, Levočské vrchy a, nebyť oparu, aj na Vysoké Tatry.

Myšia hôrka / Spišský Štvrtok

Schádzame ako sme prišli. Z cesty vidieť veľký kríž. Ideme k nemu. Pred nami je kopec Myšej hôrky. Chceme sa k nemu dostať z juhu, ale hlboký jarok s potokom a plot nás napokon posielajú späť. Pokračujeme k Machalovciam, aby sme sa k Myšej hôrke vydali od bývalého roľníckeho družstva. Ešte predtým oddychujeme v tieni borovíc, spaľujúce slnko je vyčerpávajúce.

Napokon obchádzame les a lúkou stúpame hore. Pod vrcholovou pláňou je tiež badať akúsi terénnu vlnu, ale hlavne stavbu oplotenia, takže na samotný nevýrazný vrchol sa už v blízkej budúcnosti nebude dať dostať. Nenachádzame nijakú tabuľu so zmienkou o historicky významnom mieste. Motivácia a zážitok družstva klesá k nule.

Snažíme sa poľnou cestičkou dostať do Spišského Štvrtka, ale cesta je rozoraná a predierať sa poľom ostropestreca mariánskeho sa nedá. Otáčame sa a schádzame do Machaloviec. Prechádzame okolo akéhosi miniatúrneho kameňolomu či odkrytého skalného prahu, možno je to jediné, čo tu pripomína históriu.

Toľko krátka upútavka o dôležitých historických miestach. Práve pri posledných riadkoch tohto článku počuť v správach, že na jeseň 2020 sa pri Hradisku Machalovce / Jánovce našla keltská soška, mince a mnoho iných predmetov a predpokladá sa, že v roku 2021 sa uskutoční ďalší prieskum. Tak sa snáď dočkáme aj náučnej tabule.