Mikina je použiteľná aj ako klasický kus oblečenia, nielen ako outdoorové oblečenie Zatvoriť

Predstavenie Multifunkčná mikina Aclima WarmWool z merina

Každý outdoorový nadšenec, turista či športovec dobre pozná výhody funkčného oblečenia a netreba mu ich nejako zvlášť predstavovať. Preto sa vyhnem obsiahlym textom o niečom, čoho je plný internet. Rovno prejdem k predstaveniu zaujímavého kúska termobielizne z dielne nórskej spoločnosti Aclima – multifunkčnej mikiny z merina.

Výrobca
Aclima
Model
WarmWool
Typ
pánska mikina
Materiály
merino vlna (gramáž 200 g / m² a hrúbka vlákna 20,5 mikrónov)
Farebné kombinácie
olivová (tmavá)
Infocena
115 €
Obchody
norwayshop.sk

Firma Aclima je na trhu od roku 1939, hoci na Slovensku nepatrí medzi najznámejšie. Zameriava sa na produkty z merino vlny, pričom výroba prebieha v Európe.

Prvý dojem

Mikina dorazila v slušivej krabičke, už na prvý dotyk po vytiahnutí je zrejmé, že materiál je príjemný a nebude človeku prekážať pri priamom kontakte s pokožkou. Nie každý má rád vlnu, asi všetci poznáme nepríjemné pichanie a škriabanie od vlneného svetra. Avšak merino vlna má tú výhodu, že je omnoho jemnejšia ako klasická vlna, mne osobne však vlna priamo na tele neprekáža. Nezvyknem sa veľmi zaoberať technikou strihu alebo nejakými vychytávkami na oblečení, základ je vždy prvý dojem a funkčnosť pri pobyte v prírode.

Aj napriek tomu však musím vyzdvihnúť detail, ktorý sa mi zapáčil - mikina sa dá použiť ako klasická "klokanka" s kapucňou alebo, vďaka šikovne spravenej kapucni, ako sveter s vysokým golierom a do tretice aj ako mikina s kuklou, ktorá poteší hlavne pri zimných túrach a poriadnych mrazoch.

Mikina je priliehavá a telo v každej časti spoľahlivo obopne, čo zabezpečujú aj elastické rebrované pásy na jej boku. Oceňujem aj diery na prsty v rukávoch, ktoré som si obľúbil a neraz pri tomto type oblečenia vyhľadávam práve túto špecialitku. Mám rád pocit, keď sa mi pri obliekaní mikina nesťahuje pod rukávmi vrchnej bundy a tiež čiastočne mám vždy dlane v teple.

Mikina má len jedno vrecko - takzvaný klokaní vak. Mne osobne viac vyhovujú postranné vrecká na bokoch, ale mikinu aj tak zvyčajne využijem len ako vrstvu pod bundou, takže využívať klokaní vak pravdepodobne budem minimálne. Mikina pôsobí vzdušne a ľahko, sotva by človek len tak veril tomu, že mu poskytne dostatočný tepelný komfort, to je však výhoda merino vlny - je ľahká a zabezpečuje skvelú termoreguláciu. Po prvom vyskúšaní mikiny sa cítim trošku ako fitnesák, ktorý si kúpil o číslo menšie tričko, prvých pár sekúnd mám pocit, že som si asi mal zvoliť väčšiu veľkosť. Lenže po pár sekundách a rozhýbaní sa sa nepríjemný pocit stratil a s mikinou som sa dokonale zžil. Nikde netlačí ani neťahá. No skúšať merino bielizeň v pohodlí domova stráca nejaký hlbší zmysel, takže som ju vzal so sebou na pár vychádzok aj do prírody...

Skúsenosti z používania

Mikinu som skúšal na nenáročných túrach a prechádzkach pri teplotách okolo nuly až -10 °C a ako vrchnú vrstvu som mal vždy flisovú bundu. Výhodou je, že som sa necítil ako snehuliak s mnohými vrstvami oblečenia a aj napriek tomu som mal dostatočný komfort pre pohyb zabezpečený. Prirodzene, kým som telo zahrial a postával v mrazivom ráne pri aute baliac posledné veci do batoha, tak som aj trošku zapochyboval, či mi nebude chladno. Prízemný mráz v doline poriadne štípal, ale hlásili pekný jasný deň, takže som merinu dôveroval. Stačilo pár stovák metrov pohybu a cítil som sa príjemne teplo, dokonca ani pri dlhšej prestávke som nemal pocit, že by som rýchlo strácal teplo spod oblečenia.

Môj večný problém je spotený chrbát a následne chlad, ktorý mi spôsobuje vietor, keď prefúkne popod bundu. Mikina je našťastie dlhšieho strihu, takže som si ju mohol pohodlne chytiť pod nohavice a nemal som problém s jej vyťahovaním. Tak sa mi ani pri predklone nestávalo, že by sa mi vyťahovala z nohavíc. Celkovo mikina pôsobí veľmi kvalitne a nemyslím si, že by niektoré časti mikiny mali nejakú slabinu. Tak ako sa mi neraz stalo pri iných druhoch oblečenia, ktoré boli síce kvalitné spracované, ale po dlhšom užívaní sa objavila nejaká slabšia stránka. Posúdiť to však pri tejto mikine budem môcť až po dlhšom užívaní – svoje postrehy neskôr doplním k predstaveniu, keď s ňou budem mať viac praktických skúseností.

Mikina je skvelým kúskom oblečenia pre milovníkov zimných športov a turistov, ale musím sa priznať, že mne skvelo slúži aj na rybačkách, kde často bojujem s poriadnym chladom a nedostatkom pohybu. Keď som si ešte na mikinu obliekol hrubší sveter, nemal som problémy s chladom ani pri dlhšom postávaní na mieste.

Prioritne bude mať mikina využitie ako vrstva pod bundou v prechodných alebo zimných obdobiach, taktiež v lete počas chladnejších dní môže byť skvelou zálohou teplého oblečenia v batohu. Oceňujem aj skladnosť a nízku hmotnosť. Samozrejme, sú aj ľahšie materiály ako merino, lenže ktorý z nich má také dobré termoregulačné vlastnosti? Myslím, že pár gramov navyše stojí za komfort, ktorý mikina ponúkne. Látka, z ktorej je mikina vyrobená, má gramáž 200 g / m² a hrúbka vlákna je 20,5 mikrónov. Osobne ma teší, že to nie je výroba dovezená cez polovicu sveta kdesi z Číny, ale sa vyrába v európskych končinách.

Merino vlna nachádza stále väčšie a širšie využitie vo svete outdoorového oblečenia. A hoci má vyššiu cenu, oplatí sa do pár kúskov oblečenia z nej investovať, pretože za tú cenu mu poskytne vlastnosti, ktoré mu sotva ponúkne syntetický materiál. Predstavený kúsok oblečenia sa zíde každému, kto má rád multifunkčnú mikinu s možnosťou využitia vysokého goliera alebo kukly, ako sú lyžiari alebo športovci, ktorí využívajú prilby. Kukla je poriadne priliehavá a určite bude na hlave držať v správnej pozícii, kapucňa takisto. Mikinu som si veľmi obľúbil už za krátky čas a stala sa takmer nepostrádateľným kúskom oblečenia na turistiku v jesenno–zimnom období.

Ako som spomínal, viac skúsenosti z používania uverejním po dlhodobejšom skúšaní.