Útulňa

Salaš pod Suchým vrchom

03.11.04
Počas prechodu hrebeňa Veľkej Fatry zvyčajne vychádza nocľah niekde v okolí Ploskej, Borišova či Suchého vrchu. Okrem Chaty pod Borišovom sa pod Ploskou a Kýškami nachádza niekoľko viac alebo menej zachovalých kolíb a salašov, kde sa dá ukryť pred nepohodou a prespať. Jedným z tých lepších je salaš pod Suchým vrchom - kedysi nazývaný Martina.

Salaš sa nachádza asi 100 m západne od červeno značeného chodníka Veľkofatranskej magistrály a NCH Hrebeňom Veľkej Fatry. Pri zostupe zo sedla Suchého vrchu vidno jeho ostro zelenú strechu. Pri príchode z opačného smeru (od Ploskej) je najlepšie zájsť pred začiatok stúpania na Suchý vrch a odbočiť doprava - až mierne naspäť nadol po skalkách a pasienku. Za tmy a hustej hmly môže byť orientácia sťažená. Priestranstvo na severovýchod od salaša býva rozdupané od zvieratstva, čo tu v lete pasú.

Koliba je drevená, špáry aj dve okná dobre utesnené. Škoda len, že dvere riadne nepriliehajú a pri silnom vetre prefukuje. Vnútri sú dve postele (jedna z nich poschodová), stôl, dve lavice. Na druhej strane celkom funkčná piecka a vedľa dvere do komory s policami. V zadnej časti koliby je dreváreň (sklad všeličoho...) s osobitným vchodom zvonku. V prednej časti je pristavený rebrík na povalu s doštenou podlahou.

Za salašom smerom do doliny je medzi smrekmi latrína, na priestranstve pred ním ohnisko. Po vodu treba ísť asi 120 m juhozápadným smerom po chodníku vo svahu Suchého vrchu až do žľabu spadajúceho zo sedielka. Neviem, ako je prameň momentálne upravený - osobne si vodu vždy naberiem cestou.

Kapacitu salaša odhadujem asi (podľa toho, akí dobrí ľudia sa zídu) na: 3 - 6 na posteliach, 4 - 5 na zemi, 1 v komore), 6 - 8 na povale. Salaš je cez leto (približne do začiatku októbra) v prevádzke, ale predpokladám, že nejaké prístrešie pastieri poskytnú aj vtedy.

Facebook salaša

Autor fotografií: Ján Duchaj

Salaš pod Suchým vrchom 10/09/17 12:23 231 príspevkov

Búda Koliba pod Suchým hrádkom Počas túry po Tatranskej magistrále som v oblasti medzi rázcestím pod Bystrou a Račkovou dolinou prechádzal krajinársky pekným úsekom na pomedzí lesa (čo je v týchto končinách vzácnosť) a rozsiahlych lúk a pasienkov. Z viacerých objektov ma zaujala stará koliba, ktorá by mohla poskytnúť útočište. 11/11/17 Michal Bukvai Západné Tatry
Cyklotúra Považská Bystrica – Papradno – Štiavnik – PB Pôvodne cyklotrasa vznikla ako výprava za hľadaním terénov vhodných na zber byliniek. Chcel som sa dostať na lúčne svahy a pokiaľ možno vyhnúť sa frekventovaným cestám. Nakoniec sa mi charakter trasy aj nenáročný rozsah tak zapáčil, že som ju s drobnými variáciami absolvoval mnohokrát. 21/09/17 Michal Bukvai Javorníky
Prístrešok Suchá dolina Počas túry na malofatranský Kľak som v Suchej doline nad Fačkovom prechádzal okolo jednoduchého, ale pomerne veľkého prístreška. Obec je síce neďaleko, ale pri náhlom zhoršení počasia poslúži ako úkryt. Pri viacdennom putovaní sa pod ním bude dať uchýliť aj na noc. 16/09/17 Michal Bukvai Malá Fatra

Extra Skalné okná, brány a tunely Slovenska Popud na napísanie článku som dostal od Martina, ktorý tomuto v poslednom čase začal venovať viac pozornosti. Vnukol mi myšlienku uverejniť na Hikingu zoznam zaujímavých, a pre mnohých príťažlivých, skalných útvarov. Zaradil som sem výber takých, ktoré sa nachádzajú na alebo v blízkosti značených turistických trás, prípadne náučných chodníkov, ako aj voľne prístupných útvarov mimo národných parkov a chránených území. Vo veľkej väčšine sú pripojené fotografie z Galérie. dnes Juraj Švolík Slovensko
Svet Z Kanady na Aljašku (2) – Yukon Let do Whitehorse netrval až tak dlho, ako prvý let z Ottawy do Yelloknife. Na maličkom letisku som si len zobral mapku teritória Yukon a šliapem v neskutočnej horúčave do kempu, ktorý sa nachádza pri brehu rovnomennej, mohutnej rieky Yukon. včera Jaroslav Cips Svet
Búda Salaš Dlhý grúň nad Suchou dolinou Nedávno som si na počítači prezeral letecké mapy Veľkej Fatry. Už vtedy mi do oka padol chodník vedúci z hlavného hrebeňa Dlhým grúňom dole do Suchej doliny. Hneď ma zaujal. Preto som sa rozhodol, že počas mojich fotograficko-turistických potuliek pohorím ho obzriem. Medzi stromami som si všimol strechu na okraji hôľ. Zbadal som tam stavbu salaša. 18/11/17 Anton Zahradník Veľká Fatra a Choč

Salaš pod Suchým vrchom 10/09/17 12:23 231 príspevkov
    • Veľká Fatra: hlavný hrebeň medzi Suchým vrchom a Koniarkami

• cca 12 - 20 osôb, spacák a karimatka sú nutné

• celoročná s hospodárom (dobrovoľníci)

• prameň v žľabe (kovové válovy) cca 120 m od salaša na JZ v masíve Suchého vrchu

• Cena
    • dobrovoľný príspevok

• aktivisti Štyri nity https://www.facebook.com/salaspodsuchymvrchom

• vyhradené oficiálne táborisko počas prechodu hrebeňom