Bývalá útulňa Míľa na Plešine

17. 11. 2007
POZOR, OBJEKT ZHOREL – Ide o skromne zariadený zrub tesne pod hlavným hrebeňom horstva Vtáčnik. Je jedinou turistickou útulňou v blízkosti Ponitrianskej magistrály v pohorí. Pomenovanie opusteného zrubu nie je oficiálne. Názov som zvolil podľa rozpoznateľných pozostatkov starých míľ na pálenie dreveného uhlia v okolí a podľa geografickej polohy neďaleko vrchu Plešina.

Pozor, objekt už neexistuje! Vyhorel do tla v roku 2016. Viac informácií vo fóre pod článkom

• z hlavného hrebeňa Vtáčnika, rázcestie Rúbaný vrch na Ponitrianskej magistrále (červená) treba odbočiť na žltú značku smer Ostrý Grúň, útulňa stojí po značke cca 900 m na okraji rúbaniska nad záverom doliny Vicianovho potoka do 10 minút od rázcestníka,
  • z Ostrého Grúňa (bus) po žltej značke cez Klenovu dolinu do záveru doliny Vicianovho potoka za cca 1,5 hodiny.

Prízemná jednopriestorová chatka je zrubovej konštrukcie. Chatka má drevené dvere a jedno okno, opatrené okenicou. Opustený zrub je zariadený tromi starými posteľami kovovej konštrukcie s nevábnymi matracmi. Okrem postelí je možnosť prespania na zaprášenej drevenej podlahe pre ďalších piatich nocľažníkov. V izbe nechýba malý stolík. Pri stene je umiestnená kuchynská pec. Podkrovná časť zrubu je zastrešená vlnitým plechom. Nocľah v podkroví nie je možný, lebo na podlahe je množstvo črepín. Na bočnej stene zrubu (vstup do podkrovia) je umiestnená drevená plošina na spôsob jednoduchého poľovníckeho posedu.

Zdroj pitnej vody som v okolí nevidel. Ale podmáčaná pôda v okolí nasvedčuje, že chatka stojí povyše pramennej oblasti prítoku Vicianovho potoka. Ak niekto viete o prameni blízko zrubu, napíšte do diskusie.

Bývalá útulňa Míľa na Plešine 22/03/19 12:14 42 príspevkov

Túra Zaniknuté dediny (8) – Dubník V súvislosti s ťažbou nerastného bohatstva neustále vznikajú i zanikajú ľudské sídla. Na území Slovenska bola v minulých storočiach intenzívna ťažba prevažne rudného bohatstva. S baníckou činnosťou na našom území vzniklo viacero baníckych osád. Mnoho ich zaniklo, ale medzi bývalými baníckymi kolóniami má výsostnú pozíciu osada Dubník. 23/07/20 Tomáš Trstenský Slanské vrchy
Názor Petícia: Do prírody cez betónové koridory? Nie! Králikárne versus vilové štvrte alebo zeleň hneď za panelákmi proti vyasfaltovaným koridorom pomedzi múry satelitných ulíc. Obyvatelia banskobystrického sídliska Fončorda nesúhlasia s rozsiahlou výstavbou rodinných domov v prírode hneď nad mestom.  20/06/20 Tomáš Trstenský Iné
Túra Zaniknuté dediny (7) – Ipeľský Potok a Hámor V západnej časti Slovenského rudohoria boli v druhej polovici 20. storočia vybudované tri vodné nádrže, aby zásobovali obyvateľstvo Juhoslovenskej kotliny pitnou vodou. Ide o vodárenské nádrže Hriňová, Klenovec a Málinec. Výstavba všetkých troch vodných diel si vyžiadala obmedzenie hospodárskych aktivít ľudí v údoliach, ale väčší presun obyvateľstva si vyžiadalo vybudovanie VN Málinec. 10/06/20 Tomáš Trstenský Stolické vrchy, Veporské vrchy

Túra Z Kriváňa na Kriváň (z Poľany do Tatier) Poľana, Kráľová hoľa, Kriváň - tri symbolické vrcholy Slovenska. Raz dávnejšie som v televízii sledoval reportáž o prechode týchto troch vrcholov v jednom slede zo severu na juh. Ja som sa nechal inšpirovať a po niekoľkých rokoch sa mi aj za spoluúčasti dvoch kamarátov podarilo prechod zrealizovať výhradne po značených trasách z mojej domovskej dedinky Kriváň až po majestátny Kriváň vo Vysokých Tatrách cez Poľanu a Nízke Tatry, spolu viac ako 180 km. Všetko sa to udialo v prvej polovici júla v priebehu 8 dní. včera Martin Hakel Nízke Tatry, Muránska planina, +
Prístrešok Sedlo Vyšný Tvarožec Pri zdolávaní červenej značky z čergovského Minčola do Duklianskeho priesmyku som narazil na niekoľko objektov nezachytených v mapách. Informácia o ich existencii by pravdepodobne ovplyvnila moje plánovanie viacdenného putovania trasou mimo dotykov s civilizáciou. Jedným je prístrešok v sedle Nižný Tvarožec. Som na pochybách nazývať ho prístreškom. Svojím spôsobom je útulňou bez špeciálneho priestoru na spanie, no poskytuje pohodový úkryt nielen v nepohode. 07/08/20 Vladimír Mikuš Nízke Beskydy
Túra Z Nesluše cez osady s deťmi Na dolných Kysuciach v bočnom údolí neďaleko okresného Kysuckého Nového Mesta sa nachádza obec Nesluša. V jej okolí je na svahoch Javorníkov roztrúsených až dvadsaťdva osád. Rozhodujeme sa pre peší výlet okolím osady Samuhelovci, Ostré. Sem by nás mala zaviesť z konca Nesluše žltá značka. Od osady chceme potom po modrej značke pokračovať k osadám Tabačkovci, Grešákovci a Balošákovci pod Jakubovským vrchom. Uvidíme, ako sa nám to podarí. 06/08/20 Jana Bílešová Javorníky

Bývalá útulňa Míľa na Plešine 22/03/19 12:14 42 príspevkov
    • Vtáčnik: východne od vrchu Plešina, pod hlavným hrebeňom vedľa lesnej cesty na žltej značke (Rúbaný vrch - Ostrý Grúň)

• celková kapacita zrubu je 8 ľudí (3 staré kovové postele a 5 ľudí na podlahe)

• celoročná bez hospodára

• v bezprostrednej blízkosti chatky nie je prameň

• OBJEKT V ROKU 2016 ZHOREL DO TLA

• Rúbaný vrch (žltá značka) – Ostrý Grúň (bus)

• na stene zrubu je umiestnená drevená plošina na spôsob poľovníckeho posedu