Chatári z Chaty pod Kráľovou hoľou – Peter Kalman (vľavo) a Vlado Jambrich
Podcast

O Chate pod Kráľovou hoľou s Peťom a Vladom

10. 01. 2021
V Nízkych Tatrách na Prednom sedle pod Kráľovou hoľou premenili Peťo s Vladom bývalú hospodársku budovu na turistickú chatu. Rozprávali sme sa s nimi o tom, ako sa k tomu dostali, ako prebiehala rekonštrukcia, o sezóne poznačenej koronavírusom, o horskom behu či o skialpinizme na Kráľovej holi.

HIKING.SK podcast

Horská chata pod Kráľovou hoľou na Prednom sedle bola pôvodne hospodárskym objektom, ktorý sa využíval v čase stavby vysielača na vrchole Kráľovej hole. Neskôr slúžil ako garáž pre ratrak a vplyvom vandalizmu postupne chátral.

Objekt prestavali na horskú chatu horskí bežci a skialpinisti Peter Kalman a Vlado Jambrich. Dnes nesie názov Horská chata pod Kráľovou hoľou.

Lokalita Predného sedla je pre účel horskej chaty ideálna. Je už dostatočne vysoko (1451 m n. m.), avšak zároveň ide o miesto, ktoré je v závetrí a nefúka tu toľko, ako na vrchole Kráľovej hole. Je totiž ešte chránená lesom.

Zároveň ide o tzv. vyhradené miesto podľa návštevného poriadku NAPANT-u, takže je možné legálne tu prespať vo vlastnom stane alebo prebivakovať. Chata má totiž dosť obmedzenú kapacitu pre prenocovania, nehovoriac o súčasných pandemických opatreniach.

V podcaste sa s Peťom a Vladom rozprávala Soňa o nasledovných témach:

• história objektu,
  • ako vznikol nápad prerobiť objekt na turistickú chatu,
  • čo všetko bolo potrebné zrekonštruovať,
  • ekologická prevádzka chaty,
  • sezóna poznačená koronavírusom,
  • športová činnosť chatárov,
  • odporúčania na skialpové túry v okolí,
  • čo je ich veľkým snom,
  • pohľad chatárov na turizmus na Horehroní pod Kráľovou hoľou.

Súvisiace články:

O Chate pod Kráľovou hoľou s Peťom a Vladom 20/01/21 11:26 4 príspevky

Recenzia Hardshell bunda Skogstad Kirkestinden a páperovka Salen Nepremokavá 2,5-vrstvová membránová bunda so všestranným využitím celoročne na turistiku a v zime na skitouring. Testujem ju zároveň s ľahkou páperovou bundou, s ktorou tvorí dobré kombo na lyžiarske túry. dnes Ľubomír Mäkký Oblečenie
Podcast O Chate gen. M. R. Štefánika s Igorom Fabriciusom V 29. epizóde sme privítali pri mikrofóne chatára z nízkotatranskej chaty gen. M. R. Štefánika pod Ďumbierom. Rozprávali sme sa o histórii chaty, pôvode jej názvu, o turistoch v minulosti a dnes, o panoramatickej kadibúdke, o Halašovej jame, o plánovanej rekonštrukcii, ale aj o vplyve pandémie na chod chaty. 21/02/21 Ľubomír Mäkký Rozhovory
Recenzia Turistický batoh Fjällräven Singi 28 Batoh s netradičným vzhľadom, odolnými materiálmi, masívnym chrbtovým systémom a vyberateľným bedrovým pásom. Vhodný na trojsezónnu jednodňovú turistiku, keď toho so sebou potrebujete viac. Príjemným detailom je celorozopínací predný diel, ako aj možnosť dokúpenia prídavných vreciek. 27/01/21 Ľubomír Mäkký Batohy

Túra Dvakrát zimno pri Dobrej Nive Po uzavretí okresov máme veľmi sťaženú situáciu. Nie sme síce na tom tak zle ako Galanta či Nové Zámky, ale ani tak dobre ako Ružomberok či Liptovský Mikuláš. Do prírody však chceme a dokonca musíme. A tak obiehame menej známe kúty nášho okresu, pretože na Pustom hrade (najznámejšia turistická destinácia Zvolenského okresu) je tlačenica. A tlačeniciam sa aj bez pandémie zďaleka vyhýbame. včera Danka Tomášiková Javorie
Túra OTO 24 vrcholov Malých Karpát v BSK II. Druhá časť putovania po 24 vrcholoch Malých Karpát cestami aj necestami, chodníčkami, stúpaniami a klesaniami za krásami našich hôr. Menej známe miesta Malých Karpát navštívené v rámci plnenia oblastného turistického odznaku. 01/03/21 Miloš Hajdin Malé Karpaty