Anka Pažitná a Marcel Melicherčík – chatári z Kamennej Chaty pod Chopkom
Anka Pažitná a Marcel Melicherčík – chatári z Kamennej Chaty pod Chopkom Zatvoriť

Podcast O Kamennej chate pod Chopkom s Ankou a Marcelom

Kamienka je ikonická chata tesne pod vrcholom Chopku, tretieho najvyššieho vrchu Nízkych Tatier. Hoci momentálne sa nachádza vo frekventovanom lyžiarskom stredisku, nie vždy tomu tak bolo. V 28. epizóde HIKING podcastu sme sa rozprávali s Ankou a Marcelom o tom, akými premenami chata prešla, ako sa počas rokov menili návštevníci, kedy bol zlatý vek Kamienky a čo bude s plagátmi z Pierra Menty.

Ku Kamienke máme na Hikingu špeciálny vzťah. Vôbec prvý článok, ktorý na našom webe vyšiel, je práve opis tejto chaty. Vtedy išlo o malú jednoposchodovú stavbu, s predsieňou, nocľahárňou a malou jedálňou.

Nocľahárni sme hovorili hromaďák, lebo matrace boli vedľa seba v dvoch úrovniach nad sebou. Kto mal šťastie a mohol si vybrať, tak v predizbe hromaďáku boli dve dvojposchodové postele. Nevýhodu bolo, že tu bol aj sušiak na topánky a čulý ruch. Takže ste si mohli v podstate vybrať, či radšej zvýšený pohyb a puch topánok, alebo väčšia šanca na chrápajúceho spolunocľažníka.

HIKING.SK podcast

Jedáleň bola obložená tatranským profilom, ktorý bol oblepený plagátmi. Najviac ich bolo z legendárnych skialpových pretekov Pierra Menta. V jednom rohu bol aj Hiking plagát, ktorý niekoľko rokov upozorňoval na vznik vtedy nového turistického webu. Nad dreveným obkladom boli police, ktoré sa prehýbali pod rôznorodou horskou literatúrou.

Tu sme po večeroch unavení hútali nad horskými plánmi. Začínali sme tu lyžovať vo voľnom teréne, neskôr prešli na skialpy, vrhli sa do žľabov. Zažili sme zlatý vek Kamienky.

Chata odvtedy prešla jednou menšou a jednou zásadnou rekonštrukciou, ktorá výrazne zmenila jej podobu.

"To sa dúfam nikdy nestalo. To by som sa obesil."
Marcel v odpovedi na otázku, či nejakí zákazníci dostali vlažnú polievku.

S Ankou a Marcelom sme sa rozprávali o tom, aké to bolo na úplnom začiatku, ako chata postupne menila svoju tvár a prečo nakoniec došlo k zásadnej rekonštrukcii. Tiež sme načali ďalšie zaujímavé témy:

• Aké boli ich začiatky na Kamienke.
  • Kedy a ako vyzeral zlatý vek Kamienky.
  • Prečo sa niekoľko rokov chata zásobovala nosičmi.
  • Ako sa postupne menili ľudia, ktorí chatu navštevujú.
  • Kto je to očistený človek.
  • Akí návštevníci posúvajú kvalitu služieb dopredu.
  • Aký je ich pohľad na súčasné trendy v skialpinizme.
  • Koľko peších výstupov ročne absolvuje Anka na chatu.
  • O pôvodnej starej lanovke, zvanej "starec".
  • O sezóne poznačenej koronavírusom.

Pôvodný múr s pôvodoným otvorom na okná sa zachoval vnútri chaty

Upozornenie: podcast bol nahrávaný v prvej polovici decembra 2020.