Nový návštevný poriadok v Tatrách do leta zrejme nebude

29. 01. 2021
Nový návštevný poriadok Tatranského národného parku sa pravdepodobne nestihne pripraviť do začiatku letnej turistickej sezóny. Uviedol to riaditeľ Správy TANAP-u Pavol Majko v diskusii, ktorú zorganizovalo OZ Diera do sveta.

Záznam z diskusie si môžete pozrieť na konci tohto článku

Správa národného parku mala podľa Pavla Majka ambíciu stihnúť finalizáciu nového návštevného poriadku do začiatku letnej sezóny. V lete a na jeseň prebiehali diskusie s predstaviteľmi iniciatívy Aj my sme Tatry. Signatármi sú kluby zastupujúce turistov a vysokohorských turistov, horolezcov a skialpinistov. Ich hromadnú pripomienku podpísalo vyše 16 000 ľudí.

Po tom, čo správa parku a kluby našli aspoň čiastočnú spoločnú reč, nasledovali podľa Pavla Majka rokovania so zástupcami majiteľov psov a ďalšími subjektami, naposledy s Tatry mountain resorts. "S najväčšou pravdepodobnosťou sa to asi nestihne do začiatku letnej turistickej sezóny, a ešte stále nám to určité subjekty vetujú." Z procesnej stránky je podľa Pavla Majka teraz na ťahu orgán ochrany prírody, ktorým je Okresný úrad v Prešove. Aktualizovaný návrh návštevného poriadku sa bude musieť opäť aj verejne prerokovať, podobne ako pred dvoma rokmi (reportáž).

V aktuálnom návrhu sú viaceré zmeny. Zimná sezónna uzávera bude trvať od 1.11. do 31.5., teda nie do polovice júna ako doteraz. Počet zatvorených chodníkov by sa nemal výrazne meniť (aktuálne ich je 39), no od polovice decembra do polovice apríla by sa turistická verejnosť mohla pohybovať v novopridaných areáloch zimnej turistiky.

Pri zimnej turistike môže byť využívaný skitourový (skialpinistický) výstroj, snežnice, stúpacie železá a snowboard. Vyhradené miesta na vykonávanie zimnej turistiky budú pravdepobone tieto areály: Studené doliny – Dolina Zeleného plesa (do tohto areálu musí turista smerujúci do Baranieho alebo Priečneho sedla vstupovať len s plnohodnotným skialpinistickým výstrojom), koridor zimnej turistiky Mlynická dolina, Mengusovská dolina, Žiarska dolina, Červenec, Zelená dolina, Salatínska dolina.

Naopak, podmienky sa zhoršia horolezcom, ktorí doteraz pôsobili na území Tatier celoročne, len s obmedzením určitých lokalít. Po novom budú mať čiastočnú šesťtýždňovú jesennú uzáveru, kedy budú môcť liezť najmä v okolí vysokohorkých chát. Pribudne aj úplný zákaz lezenia na území celých Tatier v jarnom období, od polovice apríla do konca mája. "My si moderný návštevný poriadok predstavujeme inak, ako je teraz vytvorený, ale musím uznať, že spoločnými jednaniami sme sa dostali na úplne inú úroveň. Pred dvoma rokmi, keď Správa TANAP-u prišla s novým konceptom a predstavila ho, vyhodnotli sme ho ako veľmi nešťastný," uviedol predseda Slovenského horolezeckého spolku JAMES Anton Pacek.

Zoznam zatvorených chodníkov a vyhradených miest

Zoznam všetkých chodníkov, na ktoré platí sezónna uzávera, sa nachádza v tomto Rozhodnutí Okresného úradu Prešov zo dňa 25.10.2017. Pohyb návštevníkov ďalej upravuje Zoznam vyhradených miest v Tatranskom národnom parku, ktorý vydali OÚ Prešov a Žilina 14. 6. 2017.

Záznam diskusie OZ Diera do sveta

Nový návštevný poriadok v Tatrách do leta zrejme nebude 29/01/21 17:00 nová téma

Túra Zimný okruh na hrebeň Spišskej Magury zo Ždiaru Niekedy stačí pre cestovný ruch urobiť málo. Odhrnúť parkovisko. Táto okolnosť rozhodla o tom, že v druhej polovici februára sme sa vybrali na tento okruh. Pôvodne sme mali v pláne niečo iné, ale odradili nás ľadové parkoviská. Trasa je nižšej až strednej náročnosti, krajinársky veľmi vďačná. dnes Soňa Mäkká Spišská Magura
Túra Zimná Tatranská magistrála s deťmi – okruh z Nového Smokovca Tatranská magistrála v zime nie je otvorená na celom úseku. Celoročne je prístupná napríklad v oblasti Sliezskeho domu, a tak sme si naplánovali okruh z Nového Smokovca, ktorý zahŕňal túto peknú pasáž. Prevaľujúca sa hmla a západ slnka boli parádnym bonusom. 18/02/21 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Recenzia Najkrajšie lyžiarske trasy – 25 bežkárskych túr Edícia turistických sprievodcov Po Slovensku od vydavateľstva Dajama už obsahuje slušný počet titulov. Venujú sa najmä pešej turistike a cykloturistike, s jedným odskočením do výletov autom. Aktuálne pribudol výber najkrajších lyžiarskych túr. 10/02/21 Soňa Mäkká Mapy a knihy

Túra Tipy na výlety v okrese Pezinok Momentálna situácia nám nedovoľuje chodiť na výlety kade-tade, ale len vo svojom okrese. V okrese Pezinok viem nájsť mnoho trás, ktoré ste možno ešte neprebádali a pokiaľ nie ste z okolia Pezinka, tak si neskôr môžete spomenúť na článok a naplánovať si sem výlet. Pozrieme sa bližšie na výlety v okolí Svätého Jura, Pezinka a Modry. dnes Agnesa Baroková Malé Karpaty
Recenzia Hardshell bunda Skogstad Kirkestinden a páperovka Salen Nepremokavá 2,5-vrstvová membránová bunda so všestranným využitím celoročne na turistiku a v zime na skitouring. Testujem ju zároveň s ľahkou páperovou bundou, s ktorou tvorí dobré kombo na lyžiarske túry. včera Ľubomír Mäkký Oblečenie
Túra Dvakrát zimno pri Dobrej Nive Po uzavretí okresov máme veľmi sťaženú situáciu. Nie sme síce na tom tak zle ako Galanta či Nové Zámky, ale ani tak dobre ako Ružomberok či Liptovský Mikuláš. Do prírody však chceme a dokonca musíme. A tak obiehame menej známe kúty nášho okresu, pretože na Pustom hrade (najznámejšia turistická destinácia Zvolenského okresu) je tlačenica. A tlačeniciam sa aj bez pandémie zďaleka vyhýbame. 02/03/21 Danka Tomášiková Javorie