Na vrchole Okrúhla
Na vrchole Okrúhla Zatvoriť

Pozvánka Zimný výstup na Okrúhlu a OTO 24 vrcholov po roku

Blíži sa XXIV. ročník Zimných výstupov na vrcholy Malých Karpát. Tento rok na Okrúhlu, neďaleko kláštora Katarínka nad obcou Naháč, ktorý bude 20. 02. 2021. Takto pred rokom som 15. 02. 2020 na XXIII. ročníku Zimných výstupov na vrcholy MK, na kopci Tŕstie, predstavil turistickej verejnosti nový oblastný turistický odznak (OTO) 24 vrcholov MK BSK.

OTO predchádzala skoro ročná práca na výbere kopcov, cizelovanie podmienok plnenia, hľadanie výrobcu a zároveň vymýšľanie podoby odznaku. Keď som preberal od výrobcu tristo kusov vyrobených odznakov v decembri 2019, položil mi otázku: "Kedy budete spokojný s odozvou na nový odznak medzi turistami?" Povedal som, že ak ich bude do roka päťdesiat, budem spokojný.

Ako asi každý rodič, keď vypravuje svoje dieťa do života, obával som sa o jeho osud, no zároveň som si hovoril, že som ho na cestu životom dobre pripravil.

Aká teda bola jeho ročná cesta životom, navyše neplánovane skomplikovaná pandémiou?

Vzhľadom na skoro neznámu webovú stránku Výkonného výboru Klubu bratislavských turistov, usiloval som sa čo najviac dostať do povedomia turistickej verejnosti informáciu, že je tu niečo nové, niečo čo by mohlo zmeniť zabehaný spôsob výberu turistickej trasy pre skúsených turistov, rodičov pri motivovaní svojich detí ísť s nimi do prírody, začínajúcim či neskúseným turistom pomôcť s pohybom mimo značených turistických trás.

Podarilo sa mi dostať oznam o novom odznaku na webovú stránku Klubu slovenských turistov. Avšak s odznakom som chcel osloviť najmä neorganizovanú turistickú verejnosť. Hodne ľudí mi potvrdilo, že sa o ňom dočítali z článku uverejnenom na Hiking.sk. Možno najväčšiu pomoc mi ponúkol Rikitan, ktorý na webovej stránke slovenských keškárov zverejnil oznam o odznaku a navyše zariadil, že na všetkých 24 vrcholoch je keška a tým pádom motivoval veľkú skupinu ľudí, venujúcich sa geocachingu.

Nie som na Facebooku a ani sa mi nechcelo kvôli odznaku si zakladať tento druh komunikácie. Mnohí mi vraveli, že je to chyba a že by to propagácii veľmi pomohlo. Napokon sa oznam o odznaku aj tak šíril týmto prostriedkom, lebo veď ľudia sa medzi sebou pochválili fotkami z návštev vrchov. Jeden rodič dokonca natočil video, ako jeho malý syn navštevoval jednotlivé vrcholy a čo pri tom zažíval a zverejnil ho na YouTube.

Paradoxne, pandémia možno pomohla v počte plniteľov, lebo v čase, keď deti nechodili do školy alebo sme vôbec nemohli opustiť okres bydliska, bolo zrazu kam ísť a objavovať neznáme končiny bez porušenia zákazu.

V čase zimného predstavenia odznaku na Tŕstí ešte neboli všetky vrcholy označené, a tak som s kamarátmi musel v najbližších víkendoch označiť sedem vrcholov. Prax ukázala, že nezvládam túry s rebríkom, aby som dával tabuľky dostatočne vysoko, a tak niekde niekto vyliezol po konároch hore, niekde som to proste dal, kam ruky dosiahli.

Obavy, že papierové označenia v euroobale nevydržia pôsobenie živlov, sa ukázali ako zbytočné. Vydržali! Teda okrem dvoch, ktoré hlúpi ľudia odstránili. Ale tu sa ukázala sila a súdržnosť komunity. Veľmi rýchlo mi to bolo oznámené, a tak na Kamennú bránu som zaniesol nové označenie s kamarátmi a keď som bol koncom októbra na dovolenke vo Vysokých Tatrách a prišiel mi mail, že na Kršlenici – Dubovom vŕšku to dokonca niekto vybral z obalu, sami plnitelia to okamžite na moju prosbu nahradili.

Problémy s nájdením vrcholov, ktoré nie sú na turistických trasách boli len s dvomi a to s Peprovcom a Švábskym vrchom. Kým prvý je z mne neznámeho dôvodu vraj na mapy.cz, vyznačený niekde inde, a tak ten kto nesleduje GPS určovanie polohy, márne hľadá označenie, tak Švábsky vrch nám dal zabrať asi mnohým. Najprv som bol upozornený, že mnou pôvodne určená GPS z www.turistickamapa.sk, neoznačuje pravý vrcholový kameň (odborne to má byť stabilizačný kamenný hranol trigonometrického bodu), a keď teda Milo umiestni nad pravým tabuľku, tak zistím, že je na nej zlá nadmorská výška. Nuž a keď je tam všetko dobre, tak kopec ľudí to nevie nájsť a Milo umiestňuje na lesnú cestičku tabuľku - významovú odbočku a ja na diskusné fórum k článku pridám návod ako tam dôjsť.

Ďalšie problémy boli napodiv so starými diaľkoplazeckými kamarátmi, keď mi poslali fotky len označenia vrcholu alebo fotku bez označenia vrcholu. Ten prvý prípad bol, že dotyčný nevedel, že sa môže sám odfotiť mobilom – selfie a ten druhý zase, keď dotyčný tvrdil, že označenie sa nenachádza na najvyššom bode a teda sa fotil, kde uznal za vhodné. Napokon sme si to všetko vysvetlili a dodali správne fotky. Jedinú výnimku z fotky z vrcholu som bol ochotný uznať v prípade Kršlenice. Viacerí sa fotili z výhľadovej skaly a bolo vidno za nimi Plavecký Mikuláš. Ale aj tak som ich upozorňoval na správne označenie a až na jedného aj napokon dodali správnu fotku. Sám som zažil prekvapenie, keď mi došla fotka s označením Geldeka na drevenej tabuľke. Určite to je nejaká novinka, lebo pri mojich dvoch minuloročných návštevách som si ju nad ohniskom nevšimol. Alebo som mal vlčiu tmu?

Odznaky som úspešným plniteľom odovzdával pred domom, kde bývam, u seba v práci, pred futbalovým štadiónom v Malackách, pri opekačke na Dolnom Červenom kríži, pod rozhľadňou Kukla. Dvom som to napokon pre pandemické opatrenia poslal poštou.

Jeden z prvých úspešných plniteľov spravil grafický návrh diplomu, a tak teraz každý, kto splní podmienky, dostane okrem odznaku aj diplom v elektronickej podobe a je na ňom, či si ho aj vytlačí. Najväčší oriešok pre mňa predstavovala žiadosť prvých plniteľov, aby som pokračoval v navrhovaní ďalších výstupových vrcholov, lebo ich to nesmierne baví a určite poznám ešte veľa kopcov mimo oficiálnych turistických trás. Najprv som sa tomu bránil, no napokon som vytvoril Dobrovoľnú nadstavbu 24 vrcholov MK. Tú dostane každý, kto splní OTO, s diplomom, odznakom a GPS polohami kopcov. Jeden manželský pár splnil aj Dobrovoľnú nadstavbu a poslal mi k tomu veľmi pekný popis svojich výstupov. Pri viacerých padali, pre moje návrhy a ťažkosti s predieraním sa na vrcholy, aj peprné slová, ale brali sme to napokon s úsmevom. Partia turistov z TJ Spartak BEZ vrcholy vraj pri svojich návštevách označuje, lebo som na to fakt nemal čas a ani silu.

Z nižšie uvedených štatistických údajov si môžete spraviť predstavu o spektre plniteľov. Medzi najmladším a najstarším je vekový rozdiel 79 rokov. Takže OTO je naozaj pre všetkých. Samozrejme, že prvého tam rodičia nosili v sedačke a asi si ani neuvedomoval, čo dosiahol. O to viac ma zarazilo, že nechceli odznak aj pre seba, ale len pre dieťa a ešte si navyše odznak ani za osem mesiacov neprišli prevziať.

Osobitné miesto v mojich spomienkach na túto časť môjho turistického života budú navždy zaberať e-maily či rozhovory pri preberaní odznakov. Dúfam, že sa autor aspoň jedného (na zverejnenie všetkých tu nie je miesto) neurazí a precítite z neho ducha všetkých.

Dobrý deň pan Svítek,

najprv mi dovoľte sa predstaviť (seba a moju rodinu). Členovia mojej rodiny sú manželka a dvaja synovia - 9 a 7 rokov.

Na začiatku marca, ako vypukla súčasná "korona kríza", sme si povedali, že to ideme využiť na niečo prospešné a spravili sme pár túr v Malých Karpatoch. Zapáčilo sa nám to a pri hľadaní ďalších trás som narazil na odkaz s OTO 24, ktorý organizujete. Táto akcia nás veľmi oslovila a začali sme plánovať výlety podľa Vášho zoznamu. Hlavne chlapci, keď sme im povedali, že ak spravia všetkých 24 vrcholov, tak dostanú pekný odznak, sa toho veľmi chytili a už ani raz sme nepočuli, že nevládzu, alebo že ich bolia nohy.

Práve dnes sme dokončili poslednú časť tohto super nápadu a boli sme na Devíne. Za túto akciu sa Vám chcem veľmi poďakovať. Objavili sme niektoré miesta, na ktoré by som sa asi v živote nepozrel. Najviac mi utkveli v pamäti najmä Kamenná brána, Skalka - Zrkadlisko a Malý Javorník... Po dlhej dobe sme videli aj rôzne zvieratá, ktoré som naposledy videl v Škole v prírode alebo Pionierskom tábore. Som rád, že toho mohli byt účastní aj naši dvaja synovia, ktorí sa veľmi zaujímajú o prírodu, zvieratá, hríby a podobne. V súčasnej digitálnej dobe sú to veľmi cenné skúsenosti a zážitky, budovanie vzťahu a návrat k prírode.

Chodili sme všade spolu ako štvorčlenná rodina.

Ešte raz ďakujeme a tešíme sa na nejakú podobnú akciu v blízkej budúcnosti.

Úsmev na tvári mi vyvolali fotky troch psíkov, ktoré vzorne pózovali pod označeniami vrcholov, a tak som nemal problém, dať odznak aj im a dúfam, že to správne po prečítaní pochopia aj ostatní úspešní plnitelia a nebudú sa cítiť dotknutí.

Od jedného plniteľa som dokonca dostal finančný príspevok na pokrytie nákladov s označovaním vrcholov, od troch ich drevené keškárske známky. Ba dostal som aj fľaštičku vína a skvelý čaj. Až som sa chvíľu cítil ani Kraus či Marcin v ich reláciách.

Moja veľká vďaka patrí všetkým, ktorí sa dali na plnenie podmienok OTO, splnili ich a napísali mi svoje pocity či poznatky z plnenia. Verte, že ma to duševne veľmi obohatilo, ba ak som mal zlé dni, čítanie vašich hodnotení mi pomáhalo rozohnať chmáry na duši.

Snáď nám vláda, epidemiológovia a vôbec situácia dovolia sa stretnúť na vrchole Okrúhla 20. 02. 2021 a keby sa dokonca podaril zámer, že členovia OZ Katarínka vás budú môcť sprevádzať po kláštore a umožnia vám aj výstup na vežu kostola, bol by som veľmi šťastný.

Ako sa dostať na Okrúhlu

• po modrej TZT z Dobrej Vody a od vyznačenej odbočky neznačene na Okrúhlu – 3,4 km s prevýšením 192 m,
  • po modrej TZT z Naháča a od vyznačenej odbočky neznačene na Okrúhlu – 5,5 km s prevýšením 220 m,
  • po žltej TZT z Dechtíc na Katarínku a po modrej TZT k vyznačenej odbočke a potom neznačene na Okrúhlu – 7,25 km s prevýšením 272 m,
  • z vlakovej zastávky Buková po červenej na Mihalinovú, potom neznačene na modrú TZT k vyznačenej odbočke a neznačene na Okrúhlu – 8,9 km s prevýšením 331 m.

Na záver pár štatistických údajov

• Zo 73 úspešných plniteľov je 23 členmi KST = 31,51 %
  • Zo 73 úspešných plniteľov je 21 žien = 28,77 %
  • Zo 73 úspešných plniteľov je 52 mužov = 71,23 %
  • Najstarší úspešný plniteľ má 80 rokov
  • Najmladší úspešný plniteľ má 1 rok
  • Mladších ako 18 rokov je 9 úspešných turistov plniteľov = 12,33 %
  • Starších ako 60 rokov je 21 úspešných plniteľov = 28,77 %
  • 23 úspešných plniteľov je zo 14 KT KST, najviac 6 je z TJ Spartak BEZ BA = 26,09 %
  • Najviac z jednej rodiny 4 úspešní plnitelia = 5,48 %
  • Najväčšia skupina, ktorá plnila hromadne a úspešne splnila je 9 plniteľov = 12,33 % z Trnavy a okolia, okolo Petra Badu st.
  • Za apríl 2020 splnili 3 = 4,11 %
  • Za november splnilo 6 = 8,22 %
  • Za december splnilo 12 = 16,44 %
  • Za január 2021 splnilo 2 = 2,74 %
  • Odznak si prebralo 65 úspešných plniteľov = 89,04 %.