Cesta na Veľkú homoľu
Cesta na Veľkú homoľu Zatvoriť

Túra Tipy na výlety v okrese Pezinok

Momentálna situácia nám nedovoľuje chodiť na výlety kade-tade, ale len vo svojom okrese. V okrese Pezinok viem nájsť mnoho trás, ktoré ste možno ešte neprebádali a pokiaľ nie ste z okolia Pezinka, tak si neskôr môžete spomenúť na článok a naplánovať si sem výlet. Pozrieme sa bližšie na výlety v okolí Svätého Jura, Pezinka a Modry.

6-20 km
1+ deň
jeseň – 2020
Malé Karpaty (CHKO Malé Karpaty)
  • Najvyšší bod: 709 m n. m. Čmeľok
Pezinok (vlak, bus) - Modra (bus)
Svätý Jur (vlak, bus)
Limbach (bus)
» č.477 Malé Karpaty (1:40.000)

Svätý Jur

Svätý Jur je malebné mestečko medzi Pezinkom a Bratislavou obklopené Malými Karpatmi. Na prvý pohľad sa zdá, že je tu „pár“ výletov, ale v skutočnosti je tu stále čo objavovať. Tí, ktorí to tu poznáte (ale aj nepoznáte), odporúčam vám sa len prejsť pomedzi vinohrady a nájsť si „vlastnú trasu“. Napríklad na vyhliadku - vinohradnícky skanzen. Znie to ako hlúpy nápad, no v skutočnosti je to jedno veľké dobrodružstvo.

Zo značkovaných trás vám odporúčam Veľkomoravské hradisko. Spravte si okruh, na mape je vyznačený fialovou. Je to veľmi krátka, asi šesťkilometrová prechádzka zo železničnej stanice. Pôjdete celý čas po modrej značke a dole môžete pokračovať po asfaltovej ceste smerom na východ, ktorou sa napojíte na cyklotrasu a po nej dole opäť na Neštich. Trasa je dostupná aj pre kočiare či bicykle.

Veľkomoravské hradisko zo Svätého Jura

Ďalšiu zo značkovaných trás, ktoré nemôžem zabudnúť, je určite na hrad Biely Kameň, nádherné miesto dýchajúce históriou. Z Neštichu na hrad to trvá tak dvadsať minút veľmi pohodového tempa. Pokiaľ ste rýchlejší, tak aj kratšie.

Po žltej značke môžete pokračovať smer Biely kríž, ktorý by som nazvala cyklistickým centrom. Taktiež sa tam dá ubytovať a odporúčam si dať odtiaľ ešte odbočku na Sakrakopec, kde sa nachádza pamätník obetiam najväčšej leteckej tragédie v histórii Česko-Slovenska i Slovenska, ktorá sa udiala v roku 1966.

Z neznačených trás by som vypichla Ostrý vrch. Je to veľmi jednoduchá, nedeľná jurská prechádzka. Ostrý vrch sa nachádza po ceste cez vinohrady alebo cestou z Neštichu, ktoré vedú na „križovatku“, kde sa nachádza, po jursky, Hergotova chata. Na vrchole nájdete len ohnisko a pár kamenných mužíkov. Na mape som vám to zvýraznila fialovou čiarou.

Trasa na Ostrý vrch

Za zmienku stojí najmä Jurské jazero, ktoré je národnou prírodnou rezerváciou. Nachádza sa na červenej značke medzi Bielym krížom a Salašom. Zdá sa, že je to jazierko, no v skutočnosti je to plocha s rozlohou až 27 hektárov. Je to jedna z mála vzácností, ktoré sa nachádzajú v Malých Karpatoch.

Pezinok / Limbach

Zo značených trás mám najradšej trasu zo Svätého Jura na Kozí chrbát s odbočkou na Somár, Prepadlé alebo Vyvieračku s cieľom v Pezinku alebo Limbachu. Nie všetky odbočky sa dajú stihnúť v jeden deň, samozrejme, a na každú vedú aj iné cesty. Na Kozí chrbát chodíme rôznymi trasami cez les, ktoré ako Svätojurčania poznáme, ale vedie tam samozrejme aj značkovaný turistický chodník zo Svätého Jura, najprv po modrej na Salaš a odtiaľ po červenej. Z Kozieho chrbta to je na Somár polhodinka, k Prepadlému je to 25 minút, ale aby ste videli miesto, kde sa voda prepadáva do jaskynného systému, prejdite si ešte po modrej asi 20 - 25 minút a prídete k ponoru. Na Vyvieračku, teda miesto, kde voda vyviera z jaskynného systému, je to z Kozieho chrbta približne 20 - 25 minút.

okres Pezinok

Na Somár sa dá dostať aj z Pezinskej Baby alebo si môžete dať okruh z Limbachu, po modrej, chvíľu po červenej na Somár a cez Vyvieračku naspäť po žltej.

Na Vyvieračku je to z Limbachu príjemná prechádzka chatovou oblasťou. Cesta je prijateľná aj pre kočiare alebo bicykle.

Čo sa týka Prepadlého, cesta na ňu vedie aj z Košariska - chatovej oblasti za Bielym krížom alebo aj z Jablonového či Lozorna. Avšak Prepadlé nepatrí do okresu Pezinok, na čo treba dať pozor.

Inak, Prepadlé a Vyvieračka patria k najzaujímavejším miestam v Malých Karpatoch, keďže ide o podzemný systém vodného toku. Určite odporúčam ísť si uvedené miesta obzrieť.

Modra

Z Modry z časti Zochova chata mám veľmi rada výstup na Veľkú homoľu či Skalnatú. Veľká homoľa je veľmi nenáročná túra. Zo „Zošky“ k nej vedie turistický chodník najprv cez lyžiarsku zjazdovku a neskôr cez les. Ku koncu je tam väčšie stúpanie, ale nič, čo by ste nezvládli. Na vrchole sa nachádza vyhliadková veža, z ktorej sú ďaleké výhľady. Na Veľkú homoľu sa dá dostať aj priamo z Modry po modrej alebo z Pezinka, sú to o niečo dlhšie trasy ako zo Zochovej chaty.

Skalnatá je nádherný kopec, ktorý ponúka nezabudnuteľné výhľady. Je to opäť krátka prechádzka s prudkým záverom do kopca. Cesta vedie po žltej na Čermákovu lúku a odtiaľ je to asi polhodinka po červenej na Skalnatú.

Určite nie som najskúsenejší turista na odporúčanie výletov, ale toto sú moje naj výbery, ktoré na okolí rada stále dookola opakujem. Sú to jednoduché výlety, možno až priam prechádzky, ale dá s nimi ľahko experimentovať, kombinovať medzi sebou a vedia vzniknúť, pekne dlhé výlety s nádhernými scenériami a je to jedna báseň.