Túra Moravským pohraničím

Pekná a ľahká jednodenná túra moravským pohraničím, vedúca zväčša po lúkach. Počas túry možnosť výhľadov na obidve strany pohoria. Pre plánovanie možno využiť dobré turistické mapy na www.mapy.cz. V rekreačných a pohostinským zariadeniach je možné platiť iba českými peniazmi.

1 deň
jeseň – 01.11.2007
Biele Karpaty
len v osadách
Vlak

Využívame voľný deň vo štvrtok 1.11. a vyrážame na jednodennú túru krajom, ktorý už síce dobre poznáme, ale kde na nás čaká pekná jesenná príroda. Vláčik na „medzinárodnej" trase Veselí n. Moravou- Vrbovce nás dovezie do stanice Velká nad Veličkou. V tejto moravskej obci, nachádzajúcej sa iba 6 km od slovenských hraníc, sa každoročne konajú vychýrené „Horňácké slávnosti“, kedy sa obec na víkend stáva Mekkou ľudových súborov z okolia a znalcov ľudovej hudby zo široka- ďaleka.

Je 9:30 a my vyskakujeme z vláčika. Stanica je na stráni nad obcou a pretože vieme, že značka vedie hore nad stanicou, neobchádzame železnicu cez priechod, ale púšťame sa rovno do svahu nad stanicou. Dvadsať metrov hore a sme na poľnej ceste, kde vedie zelená značka smerom vľavo. Chvíľu vedie rovno nad traťou okolo stožiara s anténami, potom sa stočí do lesíka vpravo okolo úľov a peknou lesnou cestou nás vedie po chrbátiku kopca. Najprv značka ide takmer priamočiaro, ale asi po 1 km sa stočí vľavo, potom zasa vpravo a už vedie okrajom lesa.

Z tejto časti sú veľmi pekné výhľady, najmä na vrchol Javoriny a hrebeň Bielych Karpát. Po pravej strane les, po ľavej jablkový sad. Pomaly začíname opúšťať chrbát kopca a spúšťame sa vpravo dolu lúkami až k pokrútenej borovici, pri ktorej si niekto postavil lavičky, stôl a ohnisko na kempovanie. Na borovici je dokonca niečo ako posed. Len blízky transformátor kazí celú atmosféru miesta. Ten tu bol postavený pre veternú elektráreň na vrchu Bojište, ktorá v minulosti stávala za pásikom lesa, ale dnes je už demontovaná. Dole pod nami vedie št. cesta Vrbovce- Veľká n. Veličkou a pri nej nad obcou Kuželov stojí starý veterný mlyn holandského typu s kompletnou výbavou, postavený r.1842. Nachádza sa tu aj expozícia mlynárskeho domu. Mlyn je chránenou technickou pamiatkou. Lúkou schádzame až k mlynu.

V Čechách je pracovný deň a pretože je po sezóne, expozícia je zatvorená. Keďže sme tu už viackrát boli, je nám to celkom jedno. Urobíme pár fotiek a obdivujeme šikovne vybrané miesto pre mlyn. Hoci hore bolo všade úplné bezvetrie, v doline pri ceste je cítiť celkom slušný „ prievan“, ktorý určite stačí na roztočenie mlynského kolesa. Značka prekračuje cestu a vedie okolo pásika lesa, či skôr vetrolamu. Je jeseň a všetky poľné cesty sú zaorané až úplne po okraj lesa, tak ideme chodníkom vo vetrolame. Prejdeme briežok až k potôčiku s lavičkou, skočíme asi 15 m vľavo a zasa vetrolamom stúpame až k súvislému lesu. Značka vedie krajom lesa, lenže tam by sme sa utopili v blate a tak ideme lesom. O chvíľu sa už dostávame v lese na križovatku značiek (Houšť) s červenou, ktorá vedie z Vrboviec (žel.st).

Doteraz sme boli na Morave a teraz ideme po štátnej hranici. Stále okrajom lesa sa dostávame až na kótu „U troch kameňov“. Tu sa naozaj nachádzajú tri kamene s vyrytými latinskými (?) nápismi a dva kríže. Podľa historických prameňov tu boli popravení cisárskym vojskom polapení zbojníci. Od minulého roku jeden kríž pribudol. Taktiež je tu novo zasadená lipa s pomníčkom, ktorý hovorí, že ju zasadil p. Grygar ( zo seriálu „Okná vesmíru dokorán“). Z okraja lesa je nádherný výhľad na Ostrý vrch s veternou elektrárňou a na okolie Vrboviec. Samotné Vrbovce sú však schované za kopcom. Konečne vyliezlo slniečko a krajina je prekrásne ožiarená nízkym jesenným slnkom. Zľahka stúpame najprv okolo lesa a potom lesom až na Kobylu (584 m). Tu už máme les po ľavej ruke a vpravo sa nám otvoril výhľad na nádherné Vojšické lúky. Ešte asi tristo metrov po červenej značke a od križovatky Biela studňa sa zasa po zelenej značke spúšťame na Moravu a Vojšickými lúkami na Lučinu, kde je veľké rekreačné stredisko a priehradné jazero vhodné na rekreačné kúpanie.

Schádzame až k potoku Radejovka a okolo opustených chát k bývalému rekr. zariadeniu podniku Let Kunovice, ktoré je prebudované na pekný hotel s reštauráciou. Je nám jasné, že si malú reštauráciu tela i ducha zaslúžime a preto neurazíme, pivko a kávička príde k chuti. Asfaltkou pokračujeme k jazeru a od neho už po modrej značke, chvíľu asfaltkou a neskôr chodníkom, ktorý kopíruje cestu do obce Radejov. Tu samozrejme nemôžeme vynechať miestnu krčmu. Po pivku a utopencovi stúpame po modrej značke cez Holý vrch, okolo poľovníckej chaty Lesanka a prudko sa spúšťame do osady Mlynky. Zimný čas nám posunul celý štart o hodinu a pomaly sa začína stmievať. V osade Mlynky opúšťame zelenú značku, napájame sa na modrú a okolo veľkého rekr.zariadenia Chaty Jana sa asfaltkou dostávame k údolnej priehrade Mlynky. Tam už opustíme modrú a po hrádzi priehrady vstupujeme na Slovensko. Za hrádzou zabočíme vpravo a poľnou cestou najprv okolo potoka a potom vľavo hore kamennou cestou medzi poľami stúpame na chrbát svahu. Vo večernom svetle vidíme vzdialený hrad Buchlov. Na vrchu je opustená stavba vodárne so stožiarom vysielača a začína tu aj panelovka, ktorá schádza na asfaltku v doline. My však zabočíme vpravo a stále poľnou cestou sa dostávame na športovú strelnicu. Až tu točíme vľavo a zídeme na asfaltku, ktorá vedie zo Zlatníckej doliny do Skalice. Ešte asi 2,5 km capkania po asfaltke a sme v Skalici. Reštaurácia Budvarka je priamo po ceste a tak tam zakončíme dnešnú prekrásnu túru.

Túru možno rozšíriť nasledovne: Od priehrady Lučina asfaltkou smer Tvarožná Lhota. Po asi 1 km narazíte na červenú značku a po nej k rozhľadni na Travičnej (380 m) so širokým výhľadom na Biele Karpaty, Dolnomoravský úval, Chřiby a Pálavu. Pri rozhľadni je aj expozícia o miestnej faune a flóre. Od rozhľadne sa po žltej značke spustíte priamo do Radejova.

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …