Útulňa

Útulňa Andrejcová

08.11.04
Pri prechode hlavným hrebeňom Nízkych Tatier je podľa Návštevného poriadku Národného parku NT (vyhláška KÚ v Žiline č. 2/1997) povolené nocovanie len na niekoľkých miestach. Jedným z nich je turistická útulňa pod Andrejcovou a jej blízke okolie. Neoceniteľnou výhodou je tiež prítomnosť vody priamo na hrebeni bez nutnosti schádzať nadol a strácať výškové metre.

V roku 2004 prebehla rekonštrukcia objektu a v roku 2014 pribudol útulni stály hospodár, ktorý sa stará o zrub (pribudlo občerstvenie).

Zrub sa nachádza asi 80 m na sever od turistického rázcestia pod Andrejcovou. Pri príchode od Veľkej Vápenice ho vidno už z chodníka. Z opačného smeru - pri zostupe z Andrejcovej - pohľad naň cloní kosodrevinový porast a kto sa neobzrie (príp. potme, za hmly...), môže ho minúť.

Na vymurovanom základe stojí jednoduchá zrubová stavba so šindľovou strechou. Cez neveľkú predsieň sa vchádza do jediného priestoru, v ktorom sú pozdĺž čelnej steny umiestnené dve drevené prične nad sebou. Vedľa je stôl s lavicou a v kúte piecka v dezolátnom stave (pri mojom pokuse o vyrobenie nejakého tepla na sušenie výstroja sa útulňa zmenila na udiareň). Strop tvorí len vrstva jednoduchých dosák.

Priamo pred zrubom je pod strieškou zachytený výdatný prameň a povyše je ohnisko. Pri ňom a pomedzi kosodrevinu pozdĺž prístupového chodníka od značky sú miesta vhodné na postavenie stanov. Pri útulni je umiestnený kontajner na odpadky - samozrejme preplnený - a kopa smetia aj okolo neho. Niektorí odpad dokonca nechávajú vnútri :(. Stôl, ktorý kedysi stával vedľa útulne momentálne neexistuje.

Kapacita ubytovania je 12 - 14 osôb na pričniach a cca 10 osôb na podlahe. Na povalu sa nedá nijako rozumne dostať a je nevyužiteľná - čo je škoda, kapacita nocľažníkov by bola o dosť vyššia.

- po hrebeni červenou značkou od západu, zo sedla Priehybka cca 1:10 hod.
- po hrebeni červenou značkou od východu, zo Ždiarskeho sedla cca 45 min.
- po modrej značke z horehronskej obce Pohorelá (vlak, bus) cca 2:30 - 3 hod.

Útulňa Andrejcová 04/12/05 12:35 13 príspevkov

Túra Vršatec - Brumov - Pulčín - Sidonie - Horné Srnie Aj v druhej polovici augusta sa drží teplé a suché počasie, čo mi osobne vyhovuje. Zopár dní dovolenky mám ešte k dispozícii a z pobytu na južnej Morave ostali nejaké prostriedky v „západnej mene“. Dokopy to rozhodlo o tom, že som sa vybral na trojdňovú nenáročnú turistiku kúsok za humná. 26/03/19 Michal Bukvai Javorníky, Biele Karpaty, +
Túra Kláštorisko, Tomášovský výhľad a Ihrík z Hrabušíc Na druhý deň víkendového pobytu na severnej strane Slovenského raja som ešte doma naplánoval schválne mimo rokliny. Bol som si vedomý, že syn nebude na zimné podmienky úplne vybavený a vravel som si, že jedna roklina bude stačiť. Prechod Pieckami nakoniec prebehol nad očakávanie hladko, ale plán som ponechal... aj preto, že niektoré úseky potrebovali spresnenie priebehu na mape. 17/03/19 Michal Bukvai Slovenský raj
Túra Roklina Piecky v zime Slovenský raj bol pred rokmi mojím pomerne častým cieľom turistiky, či už s partiou zo školy alebo s rodinou. Prechodil som asi všetky rokliny - ale výlučne v lete. Preto som dlho neváhal, keď mi syn v piatok navrhol víkend v Slovenskom raji. Mal tam už objednané ubytovanie na jednu noc, keďže v sobotu ráno mal naplánovaný zimné preteky na Podlesku. Ubytovanie predĺžil do nedele a na mne zostal výber túr. 11/03/19 Michal Bukvai Slovenský raj

Túra Česká Kanada počas Veľkej noci Aj tento rok som privítal ponuku a s kamarátmi z TK Štart som sa rozhodol, ako pešiacka menšina, stráviť Veľkonočné sviatky. Pelé vybral Českú Kanadu a ubytovanie v kempe Komorník pri rybníku podobného mena a obci Strmilov. Dopravili sme sa sem v piatok piatimi autami pätnásti a desať bicyklov. Cestou sme sa zastavili v Jindřichovom Hradci a prezreli si pekné historické mestečko, zámok a Krýzovy Jesličky. Vraj je to najväčší, ľudový, pohyblivý Betlehem na svete s dĺžkou 17 m. Po príchode do kempu som obišiel rybník, ktorý je obklopený lesíkom, a tak množstvo chát nie je až tak na očiach. dnes Miroslav Svítek Svet
Túra Kalinovo – Bôrček – Breznička Mala to byť čisto botanická akcia! Chcela som nafotiť korunkovku strakatú a krivec najmenší. Cestou od jednej lokality k druhej sme však prešli krajinou, ktorá je síce turistom neznáma, ale určite nie nezaujímavá. Radi sa túlame menej známymi lokalitami a vždy tam dačo objavíme. Zaujímavé bývajú aj reakcie miestnych ľudí, s ktorými sa občas dáme do reči. Najskôr sa veľmi prekvapia, keď zbadajú turistov, potom sa pýtajú odkiaľ sme, no a keď počujú Zvolen, prekvapia sa ešte viac. Ich reakcia je väčšinou v duchu: „Veď nie tu, ale tam máte hory!“ Ale sú doslova hrdí, keď pochválime ich kraj, aj keď občas, akoby tomu ani neverili. včera Danka Tomášiková Juhoslovenská kotlina
Túra Bzovská motanica a prieskum Horných Fafákov Moja prvá túra osadami Veporských vrchov resp. Podpoľania sa konala pred 4 rokmi a bola naj - naj - naj. Nasledujúca sa mi podarila až na jeseň predminulého roka. Preto som si povedal, že nebudem otáľať s ďalšou návštevou, a tak sa mi podarilo jeden augustový víkend 2018 stráviť na značených, ale aj neznačených cestách západnej časti Veporských vrchov. 18/05/19 Henrich Tomáš Stolické vrchy, Veporské vrchy

Útulňa Andrejcová 04/12/05 12:35 13 príspevkov
    • Nízke Tatry, hlavný hrebeň - východná časť, pod Andrejcovou
    • cca 30 osôb, spacák a karimatka nutné
    • celoročná, bez hospodára
    • výdatný prameň 20 m pred útulňou
    • funkčná piecka, latrína, odpadkový kôš