Chata Chata pod Kľačianskou Magurou

Chata pod Kľačianskou Magurou, hovorovo nazývaná len Magura, patrí k najčastejším turistickým cieľovým bodom z Turčianskej kotliny. Niet sa čo diviť, patrí medzi najdostupnejšie chaty v Turci a jej okolie poskytuje krásne ďaleké výhľady na celý Turiec, lúčanskú časť Malej Fatry a Veľkú Fatru.

Krivánska časť Malej Fatry: južný svah Kľačianskej Magury
1115 m n. m.
32 lôžok (jedna 10-lôžková izba a zvyšok izieb sú dvojlôžkové) + rezervná izba s matracmi (spací vak)
celoročná
pitná a dostatok
Cena
12,- € človekonoc
13,- € človekonoc + raňajky
8,- € človekonoc (vlastný spacák na posteli)
6,- € človekonoc (vlastný spacák na matraci)
Kontakt
chata: +421 907 338 871 alebo nájomkyňa chaty Miriam Pitáková: +421 905 766 650, miriam@tipnet.sk, klacianskamagura.sk$ret
Spojenie
zelená z Turčianskych Kľačian – 2.00 h, žltá z Lipovca cez Panošinú – 2.30 h, zelená z hlavného hrebeňa zo Suchého – 1.00 h, z chaty pod Suchým po červenej a zelenej – 2.00 h
Dalšie info
klacianskamagura.sk$ret

Najkratšou prístupovou cestou z civilizácie je zelená značka z Turčianskych Kľačian, kam vedie linka 27 mestskej hromadnej dopravy v Martine. Značka začína na konečnej zastávke (cca 2.00 h). Chvíľu vedie dedinou a dôležité je na konci dediny neprehliadnuť odbočenie značky doľava cez potok. Inak vás cesta dovedie do Kľačianskej doliny. A keďže je celá oblasť rajom medveďov, tak to veľmi neodporúčam. Kto má rád dlhšie prístupové trasy, môže využiť žltú značku z Lipovca (tiež MHD, linka 27), ktorá vedie popri pomníku neznámemu bojovníkovi cez vrchol Panošiná (1021 m) a sedlo Príslop až ku chate (cca 2.30 h). Z hlavného hrebeňa je chata prístupná po zelenej značke z vrcholu Suchý (1467 m, cca 1.00 h). V prípade traverzu Suchého po žltej značke od sedla Príslop alebo od sedla Priehyb sa na spomínanú zelenú značku dá napojiť v Sedle pod Suchým, odkiaľ to je na chatu 45 min.

Šport

Chata je využívaná celoročne, návaly turistov hlavne z blízkeho Martina zažíva prevažne počas víkendov a sviatkov. V zimnej sezóne sa dajú využiť dva lyžiarske vleky v okolí chaty, záleží však na snehových podmienkach, pretože svahy sa nezasnežujú. Približne v polovici prístupovej trasy po zelenej značke z Turčianskych Kľačian sú ďalšie lyžiarske vleky, avšak tie sa v súčasnosti nepoužívajú. Preto je možné najčastejšie stretnúť v danej oblasti skialpinistov. V letnom období sa dá využiť prístupová cesta k chate na horskú cyklistiku.

Služby

Chata patrí KST Vrútky, v prenájme ju má však súkromná spoločnosť. Je dostatočne veľká a komfortná. V prípade zlého počasia dokáže poskytnúť turistom útočisko bufet (bar) v prízemí, ktorý ponúka široký výber nápojov vrátane čapovaného piva. Okrem tekutín bufet ponúka aj čo-to pod zub a rôzne chuťovky. Na prvom poschodí sa nachádza jedáleň. Jej ponuka záleží na ročnom období, stave zásob a obsadenosti chaty. Výber stravy sa totiž mení a často ponuka záleží na aktuálnej zaplnenosti chaty. Jedáleň slúži aj ako spoločenská miestnosť. Bufet aj jedáleň sú hlavne v zimných a sychravých dňoch vykurované krbovými pecami, takže o útulnú a príjemnú atmosféru je postarané. Ubytovacia časť sa nachádza na druhom a treťom poschodí chaty. K dispozícii je jedna veľká desaťposteľová izba, zvyšné izby sú dvojposteľové. Izby sú vykurované elektrickými akumulačkami. Chata poskytuje v prípade naplnenej kapacity aj núdzové ubytovanie – na tieto účely sú vyhradené dve izby, je potrebné mať ale vlastný spacák. Ubytovaní majú k dispozícii kompletné sociálne zariadenie vrátane teplej vody a spŕch. Na chate je samozrejme zavedená elektrina a je v dosahu signálu mobilných operátorov.

Túry

Chata je svojou polohou vhodná na prenocovanie pre tých, ktorí sa chcú vydať na hlavný hrebeň/z hlavného hrebeňa Krivánskej Malej Fatry inou trasou ako zo/do Strečna. Najkratšou a pritom veľmi hodnotnou túrou z chaty je práve vrch Suchý. Tiež stojí za zmienku výlet na Malý Kriváň, ktorý sa dá spojiť do krásnej okružnej túry cez Suchý, Biele Skaly, Stratenec až na Malý Kriváň a naspäť na chatu traverzom Suchého po žltej. Z chaty je nádherný výhľad na už spomínaný Turiec, najbližšie horstvá a po zotmení za dobrej viditeľnosti zaujme hlavne výhľad na mesto Martin (slová môjho spolužiaka pri školskom výlete v šiestej triede – vuaaau, to je ako New York).

Postrehy

Ešte by som na záver pridala také malé P. S. – môj subjektívny a podotýkam, že vyslovene pozitívny názor na túto chatu. Potrebovala by som veľa rúk, aby som spočítala, koľkokrát som Maguru navštívila. Zažila som chatu počas všetkých ročných období, rôznych vrtochov počasia a medzi mojimi spomienkami nie je jediná negatívna. Pridávam pár mojich skúseností. Raz som prišla na chatu ku koncu zimy, zásoby sa stenčovali, ale ešte bolo množstvo snehu, takže sa na chatu autom nedalo dostať. Bolo to uprostred týždňa, takže okrem mňa tam boli asi len dvaja skalní návštevníci, a aj keď sa nevarilo, aj tak som dostala na výber, čo si dám pod zub a bolo o mňa výborne postarané. Taký prístup ma veľmi potešil. Druhé pozitívum sa tiež týka kuchyne a varenia. Každoročne chodíme na chatu väčšia partia ľudí v zime medzi sviatkami. Zakaždým sme si mohli vybrať jedlá, na ktoré sme mali chuť a tie nám boli dopredu pripravené, žiadna pevná polpenzia. Tretia vec, ktorú môžem odporučiť, sú rôzne pravidelné akcie, ktoré sa na chate usporadúvajú. Napríklad veľkou zábavou je návšteva chaty vo Veľkonočný pondelok – a to pre obe pohlavia.