Brankovský salaš

04.01.08 → posledná aktualizácia: 25.04.16
Funkčný salaš na brankovskej rázsoche, ktorú vysiela Salatín v severozápadnej časti Nízkych Tatier. Malý zrub vysoko v horách s krásnym výhľadom na masív Salatínskej skupiny. Koliba je voľne prístupná turistom mimo pastierskej sezóny.

Koliba sa nachádza tesne pri zelenej značke v sedielku medzi vrcholmi Veľký Brankov a Brankov (predvrchol Kozol). Salaš je situovaný na juhovýchodnom svahu čiastočne zalesnenej skalnatej vyvýšeniny južne od blízkeho sedla Jama. Objekt stojí pri okraji lesa, odkiaľ sa otvára dobrý výhľad na záver Ludrovskej doliny a vrcholy masívu Salatína (Úplazy, Malý Salatín, Salatín, Magura a susedný Veľký Brankov.

- Podsuchá (časť Ružomberka - Biely Potok, bus) – Brankovský vodopád (zelená značka) – Veľký Brankov – smer sedlo Jama do 2 hodín,
- Ludrová (bus) – Ludrovská dolina (pamätník SNP) – sedlo Teplice – Brankov - Kozol – sedlo Jama – smer Veľký Brankov do 2.40 hodiny,
- Ružomberok, časť Biely Potok (bus, MHD) – sedlo Brdisko – Ostrô – sedlo Teplice – Brankov – Kozol - sedlo Jama – smer Veľký Brankov do 3 hodín.

Prízemná koliba salaša má zrubovú konštrukciu typickú pre naše hory. Vstup do koliby je cez drevené dvere s kovovou hasprou. Salaš nemá okná. Nad prízemným priestorom s udupanou hlinou je umiestnená veľká pričňa v štíte pod plechovou strechou. Je zakrytá pokrovcom, kde sa pomestí takmer 10 nocľažníkov. Koliba je vybavená kovovou pieckou, dvomi stolíkmi a pár poličkami.

Neďaleko salaša na protiľahlom svahu sedielka sa nachádza zdroj vody (južne od koliby). Prameň je zachytený rúrou do kovových napájadiel. Určený je pre napájanie košiara a ochránený dreveným ohradením. Ďalší oplotený prameň je upravený v blízkom sedle Jama (severozápadne od salaša). Voda je odvedená rúrou do válova, kde sa napája stádo.

AKTUALIZÁCIA

24. 4. 2016 boli pridané fotografie č. 9 - 12, autor Michal Mydliar.

Autori fotografií: Tomáš Trstenský a Michal Mydliar

Brankovský salaš 21/04/19 08:14 36 príspevkov

Reportáž 500 km od Slovenska a predsa doma Kedysi to bola jedna krajina. Lenže je to už 300 rokov, čo naši krajania odišli z "Horných Uhier" na tzv. "Dolnú zem", na juh Uhorska. Dnes žijú v kraji Vojvodina na severe Srbska, ale tiež v Chorvátsku, Maďarsku a priľahlom cípe Rumunska. Dolnozemskí Slováci, ktorí tri storočia obývajú šíre roviny Veľkej dunajskej nížiny (Alföld). Že to nie je len pár vymierajúcich dediniek, sa dozviete. 21/01/20 Tomáš Trstenský Svet
Túra Via Dinarica (1) – planina Prenj Keďže sa radšej premávame po horách ako pretŕčame na sociálnych sieťach, tak sme sa na Silvestra pätica dohodli na letnom dvojtýždňovom puťáku. Teda, aby to bolo trendy, in a hipsterské, tak ide o diaľkový pochod, ktoré v posledných rokoch naberajú na popularite. Nie, žiadna Svätojakubská púť a ani SNP-čka. Tam je počas leta tlačenica. Vybrali sme si niečo menej masové. 14/01/20 Tomáš Trstenský Svet
Extra Rozhľadňa Pustý vrch nad Čiernym Balogom Horehronská obec Čierny Balog sa zaradila na zoznam obcí, ktoré neobišiel trend budovania turistických veží v blízkosti sídiel. Nová rozhľadňa stojí na typickom mieste, ktoré je ľahkým cieľom výletov pre rodiny s deťmi. Nie je ďaleko od obce, no kopec ponúka dobrý rozhľad. Paradoxne, aj bez veže, keďže celé temeno Pustého vrchu je odlesnené. 20/12/19 Tomáš Trstenský Zaujímavosti

Túra Appenzellské Alpy – výstup na Gonzen Ešte si pamätám dejinný moment, v ktorom som vystúpil ráno z nočného vlaku Wien - Zürich v jednom malom mestečku vo Švajčiarsku neďaleko hraníc Lichtenštajnska. Neohromili ma ani tak hory naokolo, ako skalná stena štítu, týčiaceho sa skoro priamo nad železničnou stanicou Sargans. Pripadal mi z tohto miesta taký vysoký, akoby prevyšoval aj ostatné vrcholy, čo boli v dohľade. Tie sa pritom pohybujú medzi dvomi až tromi tisícmi metrov a on má len tisícosemsto. Blízkosť výšku robí. Obrazne povedané z tieňa vrchu Gonzen (1830), sa v regióne nedá vymaniť. Pohyboval som sa v ňom počas väčšiny potuliek v okolí. Nemožno sa teda čudovať, že ikonická hora Sargaselandu sa stala cieľom mojej prvej poznávacej celodennej alpskej túry. dnes Vladimír Mikuš Svet
Reportáž Za starými smrekmi do pralesa Pilsko V chránenej krajinnej oblasti Horná Orava leží pod vrcholom Pilsko rovnomenný prales, tretí najväčší na Slovensku. Ide zároveň o náš najväčší smrekový prales. Rastú tu veľmi staré smreky, pri výskume pralesov sa tu našiel aj cca 500-ročný jedinec. Do tejto zaujímavej lokality sme sa vybrali pár dní pred Vianocami s vedcom Martinom Mikolášom. včera Soňa Mäkká Reportáže
Túra Z Jablunkovského k Vlárskemu priesmyku (2) Ráno opúšťam izbu dosť pred šiestou. Ivan zostáva aj na raňajky, žiadne plány nemá. Len kurz na sever, uvidí, kam to dá. Zachytí ma mobilom v plnej poľnej medzi dverami. Ja sa revanšujem jeho snímkou v posteli. Čaká ma dnes ozaj dlhý deň, minimálne na úrovni včerajšieho. 26/01/20 Vladimír Mikuš Javorníky, Biele Karpaty

Brankovský salaš 21/04/19 08:14 36 príspevkov
    • Nízke Tatry: Ďumbierske Tatry, Salatínska skupina, brankovská rázsocha, v sedielku medzi vrchmi Veľký Brankov a Brankov (predvrchol Kozol) pri sedle Jama
    • v podkroví (pričňa) do 10 nocľažníkov vo vlastnom spacáku
    • celoročná (mimo pastierskej sezóny)
    • upravený prameň oproti salašu (napájadlá) a upravený prameň v sedle Jama (válov)
    • Veľký Brankov (zelená) - Podsuchá (RK - Biely Potok
      bus)
    • pred kolibou ohnisko a lavička